جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رئیس اجلاس و همچنین رئیس شورای حکام مرکز آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) وابسته به کمیسیون اقتصادی و اجتماعی ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه برگزیده شد.

دهلی نو -هند 12 آبان 1395

در اولین اجلاس شورای حکام مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا(اپدیم) وابسته به کمیسیون اقتصادی و اجتماعی ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ)که با حضور دکتر شمشاد اختر، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و دبیر اجرایی اسکاپ و نمایندگان کشور‌های عضو شورای یادشده در دهلی نو هند برگزار شد آقای سید حمید پورمحمدی، معاون توسعه امور تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رئیس این اجلاس برگزیده شد. همچنین جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان ریاست شورای حکام مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیرت اطلاعات بلایا (اپدیم) وابسته به کمیسیون اقتصادی و اجتماعی ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه انتخاب شد.

در اولین اجلاس شورای حکام اپدیم که به ریاست نماینده کشورمان برگزار شد، موارد زیر به تصویب شورا رسید:

- برنامه استراتژیک مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم)

- مقررات و رویه‌های کاری مرکز

- برنامه دوسالانه مرکز

همچنین مقرر شد بر اساس توافق به عمل‌آمده دومین اجلاس شورای حکام مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم) در سال ۲۰۱۷ در تهران برگزار شود.

این مرکز به‌طور خاص به فعالیت‌های کلیدی زیر می‌پردازد:‌

• فراهم‌آوری دانش فنی و خدمات مدیریت اطلاعات بلایا و کمک‌های فنی به کشور‌های عضو برای کاهش مخاطرات بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل و ریزگردها

• تبادل تجربه و اطلاعات بلایای طبیعی بر اساس مودالیته همکاری‌های جنوب-جنوب

• ایجاد مرکزی منطقه‌ای برای توسعه دانش فنی ایجاد ابزار، فنون و استانداردهای نوین برای مقابله با بلایا

• تسهیل در انجام مطالعات و تحقیقات و فراهم آوری خدمات آموزشی درباره روش‌ها و استانداردهای جدید به منظور بهبود مدیریت اطلاعات بلایا

نماینده کشورمان در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس به جایگاه محیط‌زیست و حفظ منابع طبیعی در برنامه‌های بلندمدت جمهوری اسلامی ایران پرداخت و خواستار توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای کاهش آثار بلایای طبیعی شد. همچنین وی اعلام کرد ایران آمادگی دارد تجارب ارزشمند خود در مقابله با بلایا را به کشورهای منطقه منتقل کند. وی خواستار توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی منطقه‌ای برای مدیریت چالش‌های مرتبط با بلایا شد.