محمد عاملی- روز گذشته دیپلمات‌های مستقر در وین از تشدید تلاش‌های آمریکا برای تاثیرگذاری بر برآوردهای کارشناسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران خبر دادند.

این اخبار پیش از ارائه گزارش محمد البرادعی، مدیرکل آژانس به اعضای شورای حکام، در اختیار خبرگزاری‌ها قرار گرفت. برخی دیپلمات‌ها به خبرنگاران در وین گفتند که واشنگتن برای دومین بار در هفته‌های اخیر اطلاعاتی را درباره آنچه آمریکا تلاش ایران برای تولید تسلیحات هسته‌ای می‌خواند، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرده است. این دیپلمات‌ها در عین حال خاطرنشان کردند که در وین، شک‌و‌تردید بسیاری نسبت به ارزش و راستی اطلاعات ارائه‌شده توسط ایالات‌متحده وجود دارد. وین محل استقرار برخی سازمان‌های بین‌المللی وابسته به سازمان ملل‌متحد از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

نزدیک به ده روز پیش نیز برخی منابع اعلام کردند که واشنگتن اطلاعاتی را درباره برنامه هسته‌ای تهران به آژانس ارائه کرده است که نشان می‌دهد ایران یک برنامه تسلیحاتی هسته‌ای را دنبال می‌کند. اعلام این خبر شگفتی بسیاری را در میان تحلیل‌گران و کارشناسان برانگیخت؛ چراکه مدت زمان کمی از ارائه گزارش برآورد اطلاعاتی ایالات‌متحده (NIE) می‌گذرد. در این گزارش که برآیند نظر ۱۶نماد اطلاعاتی - جاسوسی آمریکا است، به صراحت اعلام شده بود که ایران از سال ۲۰۰۳ به این سو هیچ گونه برنامه نظامی را در قالب فعالیت‌های هسته‌ایش‌ دنبال نمی‌کند.

این گزارش ضربه شدیدی را به اعتبار نهادهای اطلاعاتی - جاسوسی آمریکا و رهبران این کشور وارد کرد. این گزارش، ناراستی گزارش پیشین برآورد اطلاعاتی آمریکا (NIE) در سال ۲۰۰۵ را که مدعی بود، ایران در پس برنامه عادی هسته‌ای خود، در پی تولید تسلیحات غیرمتعارف است، آشکار کرد. همچنین گزارش اخیر NIE به اعتبار دولت جورج بوش خدشه وارد کرد؛ چراکه اندکی پیش انتشار عمومی این گزارش اظهارات جنگ‌طلبانه مقامات ارشد آمریکایی علیه ایران شدت گرفته بود، از جمله خود بوش که از امکان وقوع جنگ جهانی سوم خبر داده بود و این در حالی بوده است که وی از مضمون گزارش NIE مطلع شده بود.

اما مهم‌ترین تاثیر انتشار این گزارش، در عرصه بین‌المللی بود. گزارش مذکور به شدت تلاش‌های واشنگتن و متحدانش را در راستای اعمال فشار به ایران به بهانه برنامه هسته‌ای این کشور تحت‌شعاع قرار داد و در حمایت بین‌المللی از این تلاش خلل جدی وارد کرد.

اکنون به نظر می‌رسد واشنگتن با ارائه گزارش‌های جدید که البته با شک و تردید مواجه شده است، تلاش می‌کند شرایط را به قبل از ارائه گزارش‌ NIE بازگرداند تا بتواند حمایت‌های از دست رفته را برای تحت فشار قرار دادن تهران باز یابد. در همین راستا طی ۱۰ روز اخیر بنا بر اعلام دیپلمات‌ها واشنگتن دو گزارش محرمانه‌ را به آژانس ارائه کرده است که دومین آن تنها چند روز پیش از موعد ارائه گزارش البرادعی به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفته است.

دیپلمات‌ها روز پنج‌شنبه به آسوشیتدپرس گفتند که آمریکا پس از آنکه هفته گذشته یک پرونده بزرگ را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرد، خواستار آن شد که ایران در جریان برخی از مفاد این پرونده قرار گیرد تا قادر به پاسخگویی باشد؛ اما تهران علاقه‌ای به انجام این کار نشان نداده است.

این دیپلمات‌ها مدعی شدند که اطلاعات جدید آمریکا که شامل برخی اطلاعات محرمانه برای آژانس بود در اختیار اولی هاینونن، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفت.

یکی از دیپلمات‌ها با رد راستی پرونده اطلاعاتی جدید آمریکا گفت که بخش اعظم این پرونده، اطلاعات چندانی درباره آنچه را که واشنگتن تلاش‌های ایران برای تولید تسلیحات هسته‌ای می‌خواند ارائه نمی‌کند. وی گفت: آنچه مهم است کیفیت است، نه اندازه. یک دیپلمات دیگر گفت که سایر مقامات عالی‌رتبه آژانس نیز این اطلاعات را رد کرده و گفته‌اند که این اطلاعات بی‌ارزش بوده و دیر به دستشان رسیده است.

از سوی دیگر خبر می‌رسد گروهک منافقین در تلاش برای ایجاد بدگمانی به ایران، واشنگتن را همراهی می‌کند. این گروهک که از سوی بسیاری کشورها از جمله اتحادیه اروپایی و ایالات‌متحده آمریکا به عنوان تشکیلاتی تروریستی شناسایی می‌شود، مدعی در اختیار داشتن اطلاعات محرمانه‌ای از برنامه هسته‌ای تهران شد.

به رغم آنکه برآورد اطلاعات ملی آمریکا گفته بود ایران از سال ۲۰۰۳ تاکنون چنین برنامه‌ای نداشته است، گروهک منافقین مدعی شده است تهران به طور فعال یک برنامه تسلیحات هسته‌ای را دنبال کند.

یکی از اعضای این گروهک تروریستی که معمولا منبع اطلاعاتی آمریکا است و تاکنون آژانس‌ بارها به کاخ سفید به دلیل ارائه اطلاعات غلط و اتلاف وقت این نهاد فنی اعتراض کرده است، در بروکسل به خبرنگاران اطلاعاتی را ارائه داده که مدعی است از دو سایت در ایران جمع‌آوری کرده که به مطالعات پنهانی درباره کلاهک‌های هسته‌ای مربوط می‌شود.

این اولین باری نیست که این گروهک مدعی می‌شود اطلاعاتی درباره برنامه هسته‌ای ایران دارد.

این بار نیز اطلاعات مورد ادعای منافقین با بی‌اعتنایی نهاد ناظر سازمان ملل متحد بر فعالیت هسته‌ای اعضای جامعه جهانی مواجه شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد از آنچه که گروهک منافقین درباره برنامه هسته‌ای ایران مدعی شده مبنی بر اینکه تهران یک سایت عملیاتی توسعه تسلیحاتی هسته ای را در اختیار دارد، اطلاع داشته است.

به گزارش ایسنا، ملیسا فلمینگ، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره گفت: ما از این مساله آگاهیم؛ اما در حال حاضر هیچ اظهارنظری نداریم.

فلمینگ افزود: با توجه به همه اطلاعات جدیدی که در اختیار ما قرار می‌گیرد، تحلیل‌گران ما آنها را به طور جدی بررسی می‌کنند و درباره اینکه آیا باید دنبال شود یا خیر تصمیم‌گیری کنند. با این وجود، برخی دیپلمات‌ها مدعی شدند که گزارش محرمانه البرادعی که قرار است در مرحله اول تنها به ۳۵ عضو شورای حکام آژانس ارائه شود، حداقل به طور غیرمستقیم نتیجه‌گیری خواهد کرد که شک و تردیدها درباره اهداف نهایی ایران همچنان باقی است.

این دیپلمات‌ها در ادامه گفتند که این گزارش به تداوم خودداری تهران از رفع برخی شبهه‌ها نسبت به اینکه به رغم گفته‌های ایران مبنی بر اینکه همه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تحت کنترل غیرنظامی قرار دارد نیروهای نظامی این کشور در تحقیقات هسته‌ای ایران دخالت دارند، اشاره خواهدشد.

یکی از این دیپلمات‌ها مدعی شد که تهران درخواست آژانس برای گفت‌وگو با یک مقام وابسته به برنامه هسته‌ای ایران به نام فریدزاده را رد کرده است.

این دیپلمات‌ها در ادامه گفتند که گزارش البرادعی تایید خواهد کرد که تهران با آزمایش نسل جدیدی از تجهیزات، غنی‌سازی اورانیوم را گسترش داده و بدین ترتیب درخواست‌ شورای امنیت برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را نادیده گرفته است.

یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که این گزارش احتمالا به پیشرفت‌هایی در زمینه حل برخی مسائل مربوط به فعالیت‌های ایران در گذشته اشاره خواهد کرد و به چین و روسیه که با اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه تهران مخالفند اهرم بیشتری خواهد داد.

وی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت که هرگونه یافته‌ای مبنی بر اینکه ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد «به زودی سومین قطعنامه تحریم را به دنبال خواهد داشت».

پیش‌نویس اصلاح شده

قدرت‌های عمده اروپایی روز پنج‌شنبه مجموعه اصلاح شده پیش‌نویس قطعنامه تحریم‌های تازه علیه ایران را تسلیم شورای امنیت سازمان ملل کرده و اظهار امیدواری کرده اند که هفته آینده به رای گذاشته شود.

جان ساورز، سفیر بریتانیا در سازمان ملل که همراه آلمان و فرانسه از تنظیم‌کنندگان این پیش‌نویس است، به خبرنگاران گفت که متن سند منعکس‌کننده اظهارات برخی از ۱۰ عضو غیردائم شورای امنیت است.

پیش‌نویس قطعنامه روز ۲۹ ژانویه مورد بررسی کلیه ۱۵ عضو شورا قرار گرفته بود.

ژان موریس ریپرت، سفیر فرانسه در سازمان ملل گفت که هدف این پیش‌نویس «تلاش برای تضمین تصویب قطعنامه در صورت امکان در هفته آینده و به اتفاق آرا است.»

جان ساورز گفت که پیش‌نویس تازه بر دو رشته تحریم‌های قبلی که در ماه‌های مارس و دسامبر ۲۰۰۶ به خاطر خودداری ایران از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم تصویب شده بود، می‌افزاید: تنظیم‌کنندگان پیش‌نویس تازه ابراز اطمینان کرده اند که آرای کافی برای تصویب آن در میان اعضای غیردائم را به همراه دارند.

عناصر اصلی این پیش‌نویس ماه گذشته مورد توافق وزرای خارجه پنج عضو دائمی‌شورا - آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین - و آلمان قرار گرفته بود.

این سند خواستار ممنوعیت کامل سفرهای بین‌المللی دست‌اندرکاران برنامه اتمی‌ایران می‌شود. این درحالی است که قطعنامه قبلی شورا تنها خواستار اعمال هوشیاری در مورد سفر این دسته از مقام‌های ایرانی می‌شد.

پیش‌نویس تازه همچنین حلقه مبادلات تجاری با ایران را تنگ تر می‌کند. این سند از کشورها می‌خواهد «در وارد شدن به تعهدات تازه با حمایت مالی دولتی برای تجارت با ایران، از جمله اعطای اعتبار، ضمانت یا بیمه صادرات به شهروندان خود در چنین معاملاتی هوشیاری به خرج دهند.»

سند همچنین از کشورها می‌خواهد در مورد همکاری موسسات مالی در خاک خود با بانک‌های مستقر در ایران، به خصوص بانک ملی و صادرات و شعب آنها در خارج، دقت کنند.

سفرای چند عضو غیردائم شورا از جمله آفریقای جنوبی، لیبی و اندونزی گفته‌اند پیش از به رای گذاشتن پیش‌نویس می‌خواهند منتظر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ در مورد فعالیت‌های اتمی‌ایران شوند.

تحرکات صهیونیستی

در‌آستانه طرح مجدد پیش‌نویس قطعنامه در شورای امنیت، مقام‌های رژیم صهیونیستی که نگرانی خود را از مفاد احتمالی گزارش البرادعی پنهان نکرده‌اند، دست به تحرکات تازه‌ای علیه ایران زده‌‌اند.

یک روزنامه عبری از سفر اعضای کنیست (پارلمان) رژیم صهیونیستی به اروپا و شرق دور در آینده نزدیک برای تشریح‌ آنچه خطرات برنامه هسته‌ای ایران خواند و درخواست برای تشدید تحریم‌های بیشتر علیه تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه‌ها آرتص، ۱۵ نفر از اعضای کنیست از طیف گسترده احزاب برای این اقدام، ضد ایرانی لابی‌گری خواهند کرد.

این روزنامه با اشاره به نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه مارس و نشست اعضای شورای امنیت برای بحث و مذاکره درباره قطعنامه سوم تحریم‌ها علیه ایران ادعا کرد: چند هفته آتی در جلب حمایت بیشتر از تحریم‌های سخت‌تر مهم است.

به نوشته این روزنامه، تلاش این اعضا تا حدی در واکنش به گزارش برآورد اطلاعات ملی آمریکا است که می‌گفت: ایران برنامه هسته‌ای نظامی خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است.

تصمیم برای استخدام اعضای جدید کنیست برای کمک، از سوی زیپی لیونی، وزیر امور خارجه، دالیا ایتزیک، رییس کنیست و تاچی هانگبی، رییس کمیته امور خارجی و دفاعی کنیست گرفته شد. اولین گروه رژیم صهیونیستی هفته جاری یک دور دیدار را در اروپا انجام خواهند داد.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی گفت: برای مرحله اولیه، ما نمایندگانی را استخدام کردیم که دانش و تجربه را در حوزه دیپلماتیک - امنیتی و همچنین روابط خوب با مقام‌های ارشد اروپا دارند.

وی افزود: نمایندگان کنیست در نظر اروپایی‌ها اعتبار بیشتری دارند، زیرا آنها به عنوان افرادی مستقل تصور می‌شوند نه افرادی که دیدگاه‌های دولت را دنبال می‌کنند. این خبر در حالی منتشر شد که سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل روز پنج‌شنبه اعلام کرد، اسرائیل در انتظار گزارش «ناامیدکننده» آتی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.