عکس: ایسنا

رییس جمهور: نهادهای اطلاعاتی سپاه و غیر سپاه نباید در انتخابات نظام پزشکی دخالت کنند

دنیای اقتصاد- یک روز پس از آنکه سرپرست وزارت بهداشت از نارضایتی رییس جمهور از انتخابات نظام پزشکی خبر داد، محمود احمدی‌نژاد نسبت به «دخالت» برخی نهادها در این انتخابات انتقاد کرد. روز گذشته سخنان دو مقام دولتی در حاشیه جلسه هیات دولت دو حاشیه سیاسی به همراه داشت که هر دو آنها صبغه‌ای انتخاباتی داشتند: یکی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آینده و دیگری مرتبط با انتخابات نظام پزشکی. احمدی نژاد گفت که «نباید نهادهایی که مسوول نیستند، به خصوص نهادهای امنیتی، اطلاعاتی سپاه و غیر سپاه» در انتخابات نظام پزشکی «دخالت» کنند. وی که در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران پاسخ می‌داد درباره حمایتش از اسفندیار رحیم مشایی در صورت نامزدی‌اش در انتخابات نیز پرسش‌کننده را به تفکر بیشتر درباره سوالش دعوت کرد. در عین حال مشایی که برای دومین هفته متوالی پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر می‌شد در این خصوص که برخی نامزدها وی را به عنوان رقیب اصلی شان در انتخابات معرفی کرده‌اند، گفت: «جدی نگیرید.» مشایی در چند روز گذشته به دلیل دیدار با قائم مقام وزیر خارجه سوئد در اتاق ملاقات های دیپلماتیک رییس جمهور هم مورد توجه رسانه ها قرار گرفته بود.

طریقت منفرد: دکتر از انتخابات راضی نیست

سرپرست وزارت بهداشت بعد از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره احتمال عدم تایید انتخابات نظام پزشکی از سوی رییس‌جمهور روز سه شنبه در گفت و گویی با ارگان مطبوعاتی دولت اظهار کرد: «باید تجدیدنظری در رفتار نظام پزشکی که بیشتر پزشکان کشور در آن حضور ندارند، صورت بگیرد.» با این اوصاف، مواضع رییس‌جمهور و سرپرست وزارت بهداشت درباره انتخابات برگزار شده نظام پزشکی نشان می‌دهد که حواشی این انتخابات پایان نگرفته است. محمد حسن طریقت منفرد در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران می‌گوید:‌ «درباره انتخابات نظام پزشکی قانون داریم. قانون مشخص کرده که نهادهای اظهارکننده برای بررسی صلاحیت‌ها چه کسانی هستند. وظیفه این نهادها در حد احراز صلاحیت است و احراز صلاحیت هم کاری است که شورای نگهبان انجام می‌دهد، یعنی می‌گردد و پیدا می‌کند که طرف صلاحیت دارد یا نه. استنباط‌های متفاوتی درباره رد صلاحیت‌ها میان برخی پزشکان وجود دارد. به همین علت رییس‌جمهور در پاسخ به نامه عده‌ای از پزشکان، دستور دادند که تجدیدنظر صورت بگیرد تا محرز شود آیا قانون اجرا شده یا اینکه بررسی صلاحیت‌ها فراتر از آنچه در قانون آمده، صورت گرفته است.»

اشاره طریقت منفرد به نامه‌ای است که احمدی نژاد پیش از انتخابات نظام پزشکی خطاب به وزیر کشور و سرپرست وزارت بهداشت نگاشت و با وارد دانستن انتقادات بیژن گودرزی، رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی به ردصلاحیت ها، نوشت: « باید طبق قانون عمل شود و نظرات شخصی و گروهی و خارج از چارچوب قانون دخالتی نداشته باشد. چنانچه روند اصلاح نشود و افرادی که بدون دلیل قانونی رد صلاحیت شده‌اند با تجدیدنظر احقاق حق نشوند، برگزاری انتخابات خلاف قانون و از نظر اینجانب باطل است.»

در عین حال، سرپرست وزارت بهداشت در اظهار نظر اخیرش درباره نامه احمدی نژاد گفته است: «به هر حال وظیفه ایجاب می‌کرد تا خواسته رییس‌جمهور به عنوان یکی از سران قوا و مجری قانون اساسی، محقق و تجدیدنظر و بررسی مجددی در رد صلاحیت‌ها انجام می‌شد؛ لذا دکتر از این انتخابات زیاد راضی نبودند.»

طریقت منفرد پیش‌تر در سخنانی گفته بود: «نامه رییس‌جمهور در خصوص بررسی وضعیت رد صلاحیت شدگان، نظر شخصی بوده است.» البته وی بعدا گفت که نظرش درست منعکس نشده است. با این وجود به نظر می‌رسد که طریقت منفرد نیز همچون محمود احمدی نژاد از انتخابات نظام پزشکی راضی نبوده است؛ چرا که وی نه تنها در این انتخابات شرکت نکرد بلکه دو روز بعد با اعلام اینکه حضور پزشکان تهران در پای صندوق‌های رای کمتر از ۱۵ درصد بوده است، تاکید کرد: «سازمان نظام پزشکی باید وضعیتی را پیدا کند که اقبال بیشتری بین پزشکان به دست بیاورد.»

احمدی‌نژاد: تصمیم می‌گیرم

در تازه‌ترین موضع در خصوص انتخابات نظام پزشکی اما رییس جمهور با یادآوری اینکه نظام پزشکی یک نهاد صنفی است، نسبت به «دخالت نهادهایی غیرمسوول، به خصوص نهادهای امنیتی در انتخابات این تشکل صنفی» هشدار داد.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که در مورد انتخابات نظام پزشکی و اینکه آیا شما با توجه به اعتراضات قبلی‌تان این انتخابات را ابطال خواهید کرد یا نه؟ اظهار کرد: من فکر می‌کنم که همه چیز در کشور باید براساس قانون باشد و اگر افرادی بخواهند از قانون عبور کنند، کارشان اعتباری ندارد و اگر دستگاه‌ها یا نهادهایی هم بخواهند در مسائل قانونی فراقانونی عمل کنند، درست نیست و این اعتباری ندارد.

وی با بیان اینکه نظام پزشکی دارای قانون است و قانون کاملا مشخص کرده که باید از چه نهادهایی در مورد کاندیداهای آن استعلام شود، افزود: نظام پزشکی یک نهاد صنفی است و متعلق به جامعه پزشکی و درمانی است و نباید نهادهایی که مسوول نیستند، به خصوص نهادهای امنیتی، اطلاعاتی سپاه و غیر سپاه در آن دخالت کنند. این یک تشکلی است مربوط به جامعه پزشکی و باید نمایندگان واقعی خودشان در آن قرار بگیرند. باید گزارش انتخابات آن بیاید و بعد درمورد آن تصمیم گیری کرد. احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به این سوال که وزیر بهداشت را چه زمان معرفی خواهید کرد؟ گفت: همین امسال معرفی خواهیم کرد.

حمایت از مشایی؟ بیشتر فکر کنید

وی همچنین درباره اینکه اگر مشایی کاندیدا شود، آیا از او حمایت می‌کنید؟ خطاب به خبرنگاران گفت: راجع به سوال‌تان بیشتر فکر کنید. احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به اهمیت نوروز و بهار در نزد ملت ایران، تاکید کرد: همیشه بهار، بهار است.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بعضا صداوسیما برنامه‌هایی را علیه دولت پخش می‌کند و منتقدان علیه دولت صحبت می‌کنند بدون اینکه نماینده دولت در آن حضور داشته باشد، گفت: من این برنامه‌ها را نمی‌بینم، حرف‌ها علیه دولت تکراری است.

کنفرانس خبری‌ام خراب شد

در ادامه رییس‌جمهور در پاسخ به خبرنگاری که پرسید چرا پخش زنده نشست مطبوعاتی شنبه شب شما قطع شد، گفت: «بالاخره» و سپس سرش را تکان داد.

وی همچنین خطاب به خبرنگاران و با اشاره به گفت‌وگوی تلویزیونی شنبه شب خود، ادامه داد: همین طوری شروع کردید و این سوالات تبدیل شد به کنفرانس خبری. حالا به زودی یک کنفرانس خبری برگزار می‌کنیم؛ چون آن کنفرانسی که گذاشتیم خراب شد.

مشایی: باید کیلویی پاسخ دهم؟

همچنین به گزارش ایسنا، اسفندیار رحیم مشایی پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد. خبرنگاری به مشایی گفت: وقتی شما حرکت یا مصاحبه‌ای انجام می‌دهید، برخی از رسانه‌ها شروع به هجمه علیه شخصیت شما می‌کنند و مباحثی چون حضور شما در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را مطرح می‌کنند، ولی شما نسبت به این موضوع تاکنون موضع نگرفته‌اید. مشایی خطاب به آن خبرنگار گفت: من از شما می‌پرسم این هجمه‌ها بد است؟ آن خبرنگار پاسخ داد: شما باید بگویید که بد است یا خوب. مشایی پاسخ داد: چرا من باید بگویم هجمه بد است؟ خبرنگاران گفتند: بله بد است. مشایی اظهار کرد: خب بد است، من هم قبول دارم.

خبرنگار دیگری به مشایی گفت: آقای مشایی همه خبرنگاران منتظر پاسخ شما هستند که مشایی جواب داد: من باید کیلویی پاسخ دهم؟

یکی دیگر از خبرنگاران به مشایی گفت: برخی می‌گویند رقیب ما در انتخابات آقای مشایی است و اخیرا هم آقای محمد شریعتمداری چنین حرفی زده‌اند، مشایی در واکنش این سوال گفت: جدی نگیرید. خبرنگار دیگری گفت: حتی کاندیدا شدن شما را؟ که مشایی با لبخند جواب داد: این اصلا یعنی چی؟ در ادامه خبرنگاری به مشایی گفت که شما برای اولین بار است که به این شکل در تصاویر هستید آیا این موضوع معنی خاصی دارد که مشایی، اظهار کرد: هیچ معنی خاصی ندارد.

نظر مشایی درباره آرگو

خبرنگار دیگری با اشاره به اختصاص جایزه اسکار امسال به فیلم آرگو از مشایی پرسید: شما چقدر جایزه اسکار را سیاسی می‌دانید، که مشایی در پاسخ به این سوال اظهار کرد: من اصولا عادت ندارم حرف‌هایی بزنم که در برگیرنده یک قضاوت کلی باشد. این که سیاست در این موضوع نقش داشته، تردیدی نیست، ولی اینکه هر اقدامی حتما و صددر صد سیاسی است، نمی‌توان چنین قضاوتی داشت این فیلم را من ندیده‌ام ولی شنیده‌ام که علیه ایران است.

سپاه: اقدام ما کاملا قانونی بود

سردار رمضان شریف در واکنش به برخی اظهار نظرها پیرامون دخالت سپاه در انتخابات نظام پزشکی تاکید کرد: اقدام اطلاعات سپاه کاملا قانونی بوده و در پاسخ به استعلام مراجع قانونی صورت پذیرفته است.

به گزارش سپاه نیوز، مسوول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: قرائن و مستندات موجود نشان می‌دهد مرجع قانونی، قبل از سپاه از دیگر نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نیز استعلام کرده است و در خصوص رد صلاحیت شدگان پاسخ همه آنها «منفی» بوده است. سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه «بهتر بود عزیزان قبل از رسانه ای کردن این قضیه، به امکان بررسی و پیگیری دقیق موضوع از مجاری قانونی و دلایل متقن و محکم رد صلاحیت‌ها می‌اندیشیدند»، اظهار کرد: حفظ آرامش، وحدت و یکپارچگی در کشور نیازمند عزم ملی و تمکین قانون است و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همواره سعی کرده است از ورود به مسائلی که ممکن است به تشویش و انحراف اذهان و افکار عمومی منجر شود، پرهیز نماید و به وظایف قانونی خود بپردازد.

سردار شریف در پایان تاکید کرد: بدیهی است عدم‌اقدام سپاه در پاسخ به استعلام مراجع قانونی در زمینه انتخابات نظام پزشکی، یک کار خلاف قانون محسوب می‌شد.