اعتبار ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی برای اجرای فاز دوم هدفمندی با سهم ۹۰ هزار میلیاردی برای یارانه نقدی

افزایش سقف لایحه به ۷۳۰ هزار میلیارد تومان

هر بشکه نفت ۹۵ دلار، هر دلار ۲۱۳۰ تومان دنیای اقتصاد ـ عدم‌حضور احمدی‌نژاد در مجلس برای تقدیم لایحه بودجه موجب شد که معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور به جای وی، ابعاد گوناگون لایحه بودجه ۷۳۰ هزار میلیارد تومانی دولت را تشریح کند. در لایحه بودجه سال ۹۲ کل کشور که حجمش نسبت به بودجه سال‌جاری حدود ۲۹ درصد افزایش یافته، قیمت فروش هر بشکه نفت ۹۵ دلار تعیین شده، ولی در عین حال درآمد ارزی حاصل از فروش این محصول با کاهش ملموسی همراه بوده است. از سوی دیگر دلار به عنوان دیگر شاخص‌ مهم بودجه سالانه، در لایحه پیشنهادی دولت به صورت شناور مدیریت شده تعیین شده است. هرچند محاسبه مجموع درآمد ارزی و ریالی در نظر گرفته شده در بودجه نشان می دهد که دولت قیمت دلار را در این لایحه حدود ۲۱۳۰ تومان محاسبه کرده است.

اما دولت به واسطه لایحه‌ای که به مجلس ارائه داد، خود را در اجرای فاز دوم هدفمندی و افزایش یارانه نقدی خانوارها، مصمم‌تر از قبل معرفی کرد. طبق لایحه پیشنهادی، دولت خواستار افزایش درآمد حاصل از اجرای فاز دوم هدفمندی به رقم ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای سال آینده است، رقمی که در سال‌جاری چیزی در حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان تعیین شده بود. طبق لایحه حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان از درآمد سال آتی هدفمندی به خانوارها اختصاص خواهد یافت که این امر به معنای افزایش اعتبارات یارانه نقدی از ۴۸ هزار میلیارد تومان سال‌جاری به حدود دو برابر خواهد بود و در صورت تصویب این بخش از لایحه، یارانه نقدی خانوارها نیز مشمول افزایش حدودا دو برابری خواهد شد.

گزارش ممبینی به جای احمدی‌نژاد

به دنبال تحقق گمانه‌زنی‌ها از عدم‌حضور رییس‌جمهور در صحن علنی مجلس برای تقدیم لایحه بودجه ۹۲، روز گذشته معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور مسوولیت تشریح ابعاد مختلف لایحه پیشنهادی دولت را به عهده گرفت و در جمع خبرنگاران، گزارشی از اعداد و ارقام تدوین شده در کتاب سالانه بودجه ارائه داد.

«رحیم ممبینی» در جریان این نشست ضمن ارائه خلاصه‌ای از جداول بودجه کل کشور در سال ۹۲، مجموع منابع و مصارف کل بودجه را معادل هفت میلیون و ۳۰۵ هزار و ۲۶۶ میلیارد و ۹۴۸ میلیون ریال اعلام کرد. این بودجه ۷۳۰ هزار میلیارد تومانی نسبت به رقم ۵۶۶ هزار میلیارد تومانی سال گذشته با افزایش حدودا ۲۹ درصدی همراه بوده است.

به گزارش خبرگزاری‌های فارس و مهر، وی با اشاره به جداول خلاصه بودجه کل کشور، در تشریح کلیات آن گفت: بر اساس این لایحه جمع منابع و مصارف عمومی دولت ۱۶۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده، حال آنکه این رقم در قانون بودجه سال ۹۱ برابر با ۱۴۴ هزار میلیارد تومان بود. بر مبنای این امر می‌توان از افزایش ۲۲ درصدی بودجه عمومی دولت خبر داد. همچنین منابع بودجه عمومی دولت در سال آینده به میزان مصارف بودجه عمومی رقم ۱۹۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

کسری ۲۹ هزار میلیارد تومانی تراز عملیاتی

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی با اذعان به اینکه مجموع درآمدهای دولت در سال آینده برابر با ۹۱ هزار و ۹۹۵ میلیارد تومان و مجموع هزینه‌ها نیز ۱۲۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: براین اساس تراز عملیاتی سال آینده دولت با ۲۹ هزار میلیارد تومان کسری همراه خواهد بود. بنا به گفته ممبینی؛ حدود ۳۴ درصد بودجه کل کشور را بودجه عمومی و ۶۶ درصد را نیز بودجه موسسات عمومی غیردولتی تشکل می‌دهد.

افزایش سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه

ممبینی به بخش درآمدهای بودجه‌ای دولت اشاره کرد و در این خصوص توضیح داد: در بخش درآمدهای بودجه آمده است، مجموع کل درآمدهای دولت در سال آینده ۹۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که از این رقم ۵۳ هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی و عوارض پیش‌بینی شده است، همچنین درآمد حاصل از مالکیت دولت ۳۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده، درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات در سال آینده دو هزار و ۹۴۵ میلیارد تومان، درآمد حاصل از جرائم و خسارات ۱۱۰۹ میلیارد تومان و درآمدهای متفرقه ۱۹۲۱ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

بخش هزینه‌ای لایحه بودجه

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی به وضعیت هزینه‌های لایحه بودجه ۹۲ نیز اشاره کرد و گفت: در بخش هزینه‌های لایحه بودجه ۹۲ آمده است برای جبران خدمات کارکنان دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، که شامل حقوق و دستمزد و اضافه کار و پاداش بازنشستگی می‌شود.

به گفته وی؛ در بخش هزینه‌ها استفاده از کالا و خدمات در سال آینده ۱۴ هزار میلیارد تومان و هزینه اموال و دارایی ۱۰۲۷ میلیارد تومان و هزینه فصل یارانه‌ها ۲۳ هزار و ۳۴۵ میلیارد تومان و هزینه رفاه اجتماعی ۲۴ هزار میلیارد تومان و کمک‌های بلاعوض دولت ۵.۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

بودجه شرکت‌های دولتی ۵۸۵ هزار میلیارد

ممبینی با اشاره به افزایش بودجه شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه ۹۲، مطرح کرد: طبق جداول کلان لایحه ۹۲ مجموع منابع و مصارف شرکت‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها ۵۸۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به رقم بودجه سال ۹۱ افزایش نشان می‌دهد. بودجه این بخش در سال‌جاری برابر با ۴۲۱ هزار میلیارد تومان از سوی دولت تعیین شده بود.

کاهش درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت

طبق گزارش ارائه شده از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، دولت برای نفت در لایحه بودجه ۹۲ قیمت هر بشکه را ۹۵ دلار پیش‌بینی کرده است، اما در عین حال درآمد در نظر گرفته شده برای میزان صادرات نفت رو به کاهش گذاشته است.

ممبینی با اشاره به اینکه قیمت نفت با مطالعات در لایحه بودجه ۹۵ دلار در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به شرایط و عملکرد سال‌جاری درآمد نفت واقع بینانه در نظر گرفته شد‌ه است.

وی ضمن تاکید بر اینکه عدد نرخ ارز در لایحه بودجه جنبه محاسباتی دارد، تصریح کرد: درآمد ریالی نفت ۶۶ هزار میلیارد تومان و درآمد ارزی نفت ۳۱ میلیارد دلار در لایحه بودجه در نظر گرفته شده، این در حالی است که این رقم در قانون بودجه ۹۱ حدود ۵۱ میلیارد دلار پیش‌بینی شده بود.

نرخ ارز؛ شناور مدیریت شده اما دولت باوجود گمانه‌زنی‌های مختلفی که پیش از این در خصوص تعیین نرخ ارز در لایحه بودجه ۹۲ ارائه داده بود، تصمیم به اجرای قانون برنامه پنجم در لایحه پیشنهادی خود گرفت.

ممبینی در این خصوص گفت: قیمت ارز بر اساس تکلیف قانون برنامه پنجم به صورت شناور مدیریت شده در نظر گرفته شده است که در طی سال توسط کارگروهی اقتصادی متشکل از وزیر اقتصاد، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، وزیر نفت و رییس بانک مرکزی تعیین می‌شود.

درآمد ۱۲۰ هزار میلیاردی فاز دوم هدفمندی

موضوع دیگری که معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در تشریح ابعاد مختلف لایحه بودجه ۹۲ دولت به آن اشاره کرد، موضوع گنجانده شدن اجرای فاز دوم هدفمندی در لایحه پیشنهادی بود.

بر این اساس ممبینی با اشاره به جلساتی که در محضر مقام‌معظم‌رهبری تشکیل شد و با راهنمایی‌های ایشان به دولت و مجلس همراه بود، تصریح کرد: در جلسات مشترک به این جمع‌بندی دست یافتیم که مبلغ فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را ۱۲۰ هزار میلیارد تومان تعیین کنیم، حال آنکه این رقم در قانون بودجه ۹۱ حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان بود.

بنا به گفته وی، از رقم هدفمندی یارانه در لایحه بودجه ۱۱ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی نان و کالاهای اساسی گندم و تفاوت قیمت انرژی و برق از منابع عمومی در نظر گرفته شده و ۱۰۹ هزار میلیارد تومان از محل درآمد افزایش قیمت حامل‌های انرژی پیش‌بینی شده است. همچنین ۱۵ هزار میلیارد تومان برای کمک به تولید در فاز دوم و ۱۵ هزار میلیارد تومان دیگر برای کمک به بودجه شرکت‌های دولتی با رویکرد طرح‌های عمرانی در نظر گرفته شده است.

افزایش یارانه نقدی به حدود ۹۰ هزار تومان

طبق گفته‌های ممبینی، دولت از کل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اجرای فاز دوم هدفمندی، تصمیم دارد ۹۰ هزار میلیارد تومان را به یارانه نقدی اختصاص دهد که این امر به معنای افزایش پرداخت یارانه به خانوارها در سال آینده خواهد بود.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی در همین خصوص توضیح داد: اگر پیش‌بینی دولت در لایحه بودجه سال آینده توسط مجلس به تصویب برسد، یارانه نقدی در سال آینده افزایش می‌یابد و این یکی از راهکارهای کمک به معیشت مردم و افزایش قدرت خرید آنان است.

ممبینی ابراز امیدواری کرد: در صورت تصویب مجلس، فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با کمترین فشار به مردم اجرایی خواهد شود و قدرت خرید مردم به ویژه اقشار نیازمند نیز در این راستا بهبود می‌یابد.

با توجه به تصمیم دولت برای اختصاص ۹۰ هزار میلیارد تومان از کل منابع در نظر گرفته شده برای اجرای فاز دوم به پرداخت نقدی یارانه‌ای، می‌توان پیش‌بینی کرد که میزان یارانه نقدی خانوارها از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در سال‌جاری به حدود ۹۰ هزار تومان برای هر نفر در سال آتی افزایش خواهد یافت.

اما در عین حال نباید از این موضوع نیز غافل شد که منابع مالی مورد نیاز برای افزایش درآمد دولت از ۶۶ هزار میلیارد به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از محل اجرای فاز دوم هدفمندی، بیش از هر چیز با تکیه بر آزادسازی بیشتر نرخ حامل‌های انرژی تامین خواهد شد. به عبارتی متناسب با افزایش حدودا دو برابری درآمد دولت از محل هدفمندی در سال آینده، با رشد تقریبا دو برابر نرخ حامل‌های انرژی همراه خواهد شد.

۴۵ هزار میلیارد تومان برای سه ماه

اما دولت همان‌طور که وعده داده بود، همزمان با تقدیم لایحه بودجه ۹۲، لایحه سه دوازدهمی نیز به مجلس ارائه داد. دولت در لایحه سه دوازدهم بودجه که بسیار مشابه طرح‌های تنخواه دو ماهه مجلس در سال‌های گذشته است، ذیل عنوان «اجازه دریافت و پرداخت‌های سه ماهه اول سال ۱۳۹۲» مبلغ ۴۵ هزار میلیارد تومان برای دریافت‌ها و پرداخت‌ها در نظر گرفته است؛ مشروط بر اینکه اعتبارات هزینه‌ای بیش از ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش نیابد.

پیش‌بینی صادرات ۹۰۰ هزار بشکه‌ای نفت

خبرگزاری فارس نوشت: صادرات روزانه ۹۰۰ هزار بشکه نفت در لایحه بودجه سال ۹۲ کل کشور دیده شده است که نسبت به سال قبل از کاهش ۶۷ درصدی صادرات حکایت دارد. بر اساس این گزارش، دولت در لایحه بودجه سال ۹۲ کل کشور قیمت نفت در بودجه را ۹۵ دلار محاسبه و درآمد نفتی را حدود ۳۱ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده است که براین اساس باید گفت دولت در بودجه سال ۹۲ تنها صادرات روزانه ۹۰۰ هزار بشکه نفت را پیش‌بینی کرده است. این گزارش اضافه می‌کند: دولت در لایحه بودجه سال ۹۱ صادرات روزانه ۲ میلیون و ۷۴۰ هزار بشکه‌ای نفت را در نظر گرفته بود که با این شرایط باید گفت در لایحه بودجه سال ۹۲ حدود ۱ میلیون و ۸۴۰ هزار بشکه صادرات نفت کاهش پیدا می‌کند.