رویترز در گزارشی تایید نشده از روش جدید ایران برای دور زدن تحریم نفتی غرب خبر داد و اعلام کرد کشتی‌های متعلق به یک یونانی نفت ایران را روی دریا بارگیری می‌کنند و به چین انتقال می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رویترز طی گزارشی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد ایران با استفاده از نفتکش‌های قدیمی و در آستانه اسقاط که توسط واسطه‌گران خارجی خریداری شده اند تحریم‌ها را دور می‌زند و نفت خود را به چین صادر می‌کند. بر اساس اسنادی که این منابع در دست دارند ۸ کشتی از این نوع نفت ایران را روی دریا و از کشتی‌های دیگر بارگیری کرده‌اند. آمارهای رسمی ردیابی کشتی‌ها، با این اسناد و ادعاها همخوانی دارد. ظرفیت هر یک از این نفتکش‌ها حدود ۲ میلیون بشکه است.

دیمیتری کامبیس، تاجر یونانی که سال گذشته این کشتی‌ها را برای حمل نفت از خاورمیانه به شرق آسیا خریداری کرده، هرگونه همکاری با تهران و نقل و انتقال پنهانی نفت ایران به چین را رد می‌کند. نقل و انتقال نفت به این صورت با عنوان انتقال کشتی به کشتی معروف است که ردیابی آن مشکل است، زیرا مسوولان کشتی می‌توانند سیستم ردیابی کشتی را خاموش کنند یا موقعیت‌های ثبت شده خود را به روزرسانی نکنند تا مشخص نشود که دو کشتی در کنار هم حرکت می‌کنند. کامبیس گفت، تنها یکی از تانکرهای او یک بار در ساحل ایران به دلیل تعمیر اضطراری توقف کرده که این مورد هم در سیستم ردیابی کشتی‌ها ثبت شده است.

اما به‌رغم اظهارات کامبیس، مقامات برخی کشورهای مرتبط با تحریم ایران می‌گویند، هر ۸ کشتی متعلق به این تاجر یونانی مشغول همکاری با ایران هستند.

بارگیری در وسط دریا به کشتی‌ها امکان می‌دهد تا بدون پهلوگیری در ساحل کشور مبدا، نفت آن کشور را حمل کنند. به گفته برخی منابع، این تانکرها برای ذخیره نفت بر روی دریا مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بتوان نفت آنها را در مواقع لزوم به کشتی‌های دیگر منتقل کرد، بدون اینکه منشا اصلی صدور نفت مشخص شود.