دنیای اقتصاد - در پی احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری توسط شورای نگهبان و انتشار اسامی آنان از سوی وزارت کشور رقابت‌های ریاست‌جمهوری یازدهم رسما کلید خورد . سعید جلیلی (دبیر شورای عالی امنیت ملی)، غلامعلی حدادعادل (نماینده چند دوره مجلس شورای اسلامی)، حسن روحانی (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام)، محسن رضایی (دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام)، محمدرضا عارف (معاون اول دولت اصلاحات)، محمدغرضی (وزیر پست و تلگراف دولت سازندگی)، محمد باقر قالیباف (شهردار تهران) و علی اکبر ولایتی (وزیر اسبق امور خارجه) هشت کاندیدای احراز صلاحیت شده توسط شورای نگهبان برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم هستند. به دنبال احراز صلاحیت کاندیدا‌های مذکور یکی پس از دیگری به میدان آمدند و از شعارها و برنامه‌هایشان سخن گفتند تا شاید بتوانند در ربودن گوی رقابت از یکدیگر سبقت بگیرند.

حسن روحانی: شعارم اعتدال عقلانیت و تدبیر است

در همین راستا، حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه «شعارم برای انتخابات اعتدال، عقلانیت و تدبیر است»، گفت: دلیل حضورم زمینه‌سازی برای مشارکت فعال مردم در انتخابات و تحقق حماسه سیاسی است. به گزارش «ایسنا»، روحانی محور برنامه اقتصادی خود را تولید ثروت ملی و توزیع عادلانه آن دانست و افزود: برنامه فرهنگی‌ام اصلاح ساختار فرهنگی و تامین امنیت فرهنگی و در زمینه سیاست خارجی نیز تعامل سازنده با جهان است. وی با اشاره به دیگر برنامه‌های خود تاکید کرد: برنامه‌ام در زمینه سیاست داخلی، تدوین حقوق شهروندی و انسجام وحدت ملی است.

غرضی: برنامه‌ام تشکیل«دولت ضد تورم» است

دیگر کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه من تیم، ستاد، سخنگو و پول ندارم، گفت: تنها تجربه‌ای دارم که می‌خواهم آن را به ملت ایران منتقل کنم.

محمد غرضی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در مورد برنامه‌هایش برای تشکیل دولت احتمالی گفت: من یک کلمه بیشتر ندارم. می‌خواهم یک دولت ضد تورم تشکیل دهم. به دولت‌های متورم نقد دارم.

وی ادامه داد: می‌خواهم مردم را دعوت کنم به اینکه به دولتی رای دهند که در آن تورم نباشد. این برنامه من است و از این واضح‌تر و ساده‌تر نمی‌شود. کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: تیم ندارم. ستاد، سخنگو و پول ندارم. هیچی ندارم، تجربه‌ای دارم که می‌خواهم آن را به ملت ایران منتقل کنم که اگر قبول کردند، فبها المراد، اما اگر قبول نکردند به آنها می‌گویم که دوباره دچار این دردسر می‌شوید و دولتی سرکار می‌آید که جیب فقرا را خالی و جیب اغنیا را پر می‌کند.

ولایتی: بنده پرچم‌دار تشکیل ائتلاف اصولگرایان بودم

علی‌اکبر ولایتی هم در همایش تبیین راهکارهای تحقق حماسه سیاسی و اقتصادی در مسجد جامع ساری با اشاره به اینکه: «بنده پرچم‌دار تشکیل ائتلاف اصولگرایان در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری بودم» گفت: برای تشکیل این ائتلاف از همه نامزدهای ائتلافی و برخی روسای قوا و مسوولان کشوری جهت پیوستن به این ائتلاف دعوت کردم که آقایان قالیباف و حداد عادل با بنده همراه شدند.

وی افزود: ائتلاف۲+۱ در مرحله نخست به جمع‌بندی می‌رسد، ولی این ائتلاف پس از انتخابات تداوم خواهد یافت چون ممکن است اجزای ائتلاف از بدنه دولت و اجزای اجرایی کشور باشند.

علی‌اکبر ولایتی که در مسجد جامع شهرستان ساری سخن می‌گفت، اظهار کرد: شعارهایی که مقام معظم رهبری در ابتدای هر سال مطرح می‌کنند به معنای چراغ راهنما و مبنای حرکت‌هایی است که باید صورت گیرد و بر اساس یک شناخت قبلی و آسیب‌شناسی از واقعیت‌ها در جامعه و آرمان‌هایی که در پیش داریم به نام جمهوری اسلامی و پرچمداری بیداری اسلامی در عصر ما یک نگاهی به داخل و بیرون دارد.

حدادعادل: دولت آینده باید دولت تقوا و تدبیر باشد

همچنین ایسنا نوشت: غلامعلی حدادعادل- کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری - گفت: دولت آینده باید دولت تقوا و تدبیر باشد و شعار انتخاباتی من همین است.

حدادعادل اظهار کرد: علت حضورم در انتخابات این است که کشور را محتاج آرامش و سازندگی و خردورزی می‌دانم.

وی اضافه کرد: بسیاری از مشکلات ما در اثر بی‌توجهی به همین اصول است و مهم‌ترین برنامه من توجه به مشکلات اقتصادی مردم است.

محسن رضایی: اگر صلاحیتم تایید نمی‌شد تمکین می‌کردم

محسن رضایی هم سه‌شنبه شب گذشته در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در کاشان در مورد رویکردش در حوزه سیاست خارجی اظهار کرد: در حوزه سیاست خارجی گاه دچار افراط بوده و گاه به ورطه تفریط افتاده‌ایم و به عبارت دیگر گاهی دولتمردان ما از بستن درب‌های نطنز سخن گفته‌اند و گاه موضوع هولوکاست را مطرح می‌کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، وی با تاکید بر لزوم اعتدال عقلانی همراه با حفظ منافع ملی و ارزش‌های انقلاب در حوزه سیاست خارجی بیان کرد: در مساله فلسطین من نیز معتقد به برگزاری انتخابات و رفراندومی آزاد با حضور تمامی فلسطینی‌ها و در ادامه تنظیم قانون اساسی و سپس استقرار دولت بر اساس این قانون اساسی هستم.

رضایی درباره حواشی روی داده هنگام ثبت‌نام در ستاد انتخابات نظیر حضور جمعیت منسوب به طرفداران وی و ایجاد شبهه تبلیغات زودهنگام عنوان کرد: یکی از نارسایی‌های قانون انتخابات عدم تفکیک کامل فعالیت‌ها و تبلیغات انتخاباتی است، به این معنا که فعالیت‌های انتخاباتی از ماه‌ها مانده به انتخابات آغاز شده، اما تبلیغات انتخاباتی طبق مدت مقرر شده باید انجام دهد و مقررات وضع شده پس از تایید صلاحیت کاندیداها و در زمان مجاز به عنوان تبلیغات انتخاباتی حاکم است، اما قبل از آن قانون در خصوص فعالیت‌ها ساکت است. وی در پاسخ به سوالی درباره شیوه اعتراضش به نتایج انتخابات سال ۸۸ و عدم پیگیری آن بیان کرد: پس از اعلام نتایج انتخابات دوره گذشته کسانی که به من رای داده بودند خواستار پیگیری اعتراضات‌شان از سوی من شدند، اما من بر خلاف دو کاندیدای دیگر که اعتراض خیابانی را انتخاب کردند اعتراض از مسیر قانون را در پیش گرفته و پس از انتقال همه شکایات به شورای نگهبان، نسبت به رای و تصمیم این شورا تمکین کردم.

سعید جلیلی: گفتمان انقلاب اسلامی می‌تواند موجب پیشرفت شود

سعید جلیلی- کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری- گفت: رویکرد اصلی ما در عرصه انتخاب مبتنی بر این است که گفتمان انقلاب اسلامی می‌تواند موجب پیشرفت و تعالی کشور شود.

جلیلی اظهار کرد: برنامه‌ای که بر این مبنا قرار داده‌ایم این است که باید سازوکاری اندیشیده شود که ظرفیت آحاد جامعه و ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کشور آزاد شود، معطل نماند و شکوفا شود.

قالیباف: مدیریت سیاست‌زده عامل اصلی مشکلات امروز

محمد باقر قالیباف هم در دیدار با جمعی از معلمان، با بیان اینکه معتقدم در آموزش و پرورش سرمایه انسانی زیادی وجود دارد، عنوان کرد: در حال حاضر و در شرایطی که بهترین منابع انسانی را در اختیار داریم؛ مدیریت، حلقه گم شده‌ای است که مانع استفاده درست از این سرمایه‌ها می‌شود. وی افزود: ما در دهه ۸۰ هم نفت را ۱۰ دلاری فروختیم و هم ۱۲۰ دلاری؛ ولی تفاوتی در کیفیت و سطح زندگی مردم ایجاد نشد. اینکه ما بزرگ‌ترین سرمایه‌های مادی و انسانی را در اختیار داریم و نمی‌توانیم از آنها به نحو درستی استفاده کنیم ناشی از فقدان یک مدیریت کارآمد و عقلانی است.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود به تحلیل اوضاع اقتصادی پرداخت و گفت: باید توجه کنیم وضعیت دشوار اقتصادی امروز گرچه ظاهری اقتصادی دارد، ولی راه حل آن اقتصادی نیست؛ بلکه همانطور که ریشه مشکلات اقتصادی امروز مدیریتی است؛ پس راه‌حل آن هم مدیریتی است. بر این اساس است که تاکید می‌کنم با حل و رفع چالش مدیریتی و تحقق یک مدیریت جهادی دارای کارنامه و برنامه این نابسامانی اقتصادی ظرف دو سال قابل ساماندهی است.