حجم ویدیو: 2.92K | مدت زمان ویدیو: 00:00:00

ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد

نصب سانتریفیوژهای نسل جدید در نطنز ادامه دارد

دنیای‌اقتصاد- آژانس بین‌المللی انرژی قرار است گزارش فصلی خود را درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر کند، گزارشی که برخی دیپلمات‌ها گفته‌اند فحوای آن به تداوم و توسعه برنامه هسته‌ای ایران می‌پردازد. طبق اظهارات این دیپلمات‌ها در این گزارش به روند افزایش نصب نسل جدید سانتریفیوژها در سایت نطنز اشاره و ادعا شده که ایران در حال ساخت یک رآکتور جدید در اراک است که قصد تولید پلوتونیوم دارد. عنصری که برای کاربرد نظامی فعالیت‌های هسته‌ای به کار می‌رود. ایران اما این موضوع را تکذیب کرده است. در حقیقت گزارش فصلی جدید به نوعی در ادامه گزارش قبلی آژانس است و تنها تاکید آن ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران از زمان شروع نصب سانتریفیوژهای جدید است. گزارش مزبور البته باز هم به تبدیل اورانیوم به میله سوخت خبر داده است. موضوعی که به اعتقاد دیپلمات‌ها امکان ادامه دیپلماسی برای حل پرونده هسته‌ای ایران را فراهم می‌کند. البته باید متذکر شد که این نکته در گزارش قبلی آژانس هم منعکس شده بود.

بنابراین ادعای دیپلمات‌ها درباره فحوای گزارش فصلی آژانس در شرایطی مطرح می‌شود که این نهاد در اسفند ماه سال گذشته هم در گزارش خود مدعی نصب نسل جدید سانتریفیوژها شده بود. آژانس در آن گزارش تاکید کرده بود که ایران نصب ۱۸۰ دستگاه سانتریفیوژ پیشرفته را برای غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای نطنز آغاز کرده است. خبری که ایران قبلا آن را تایید کرده بود.

به طوری که خبرگزاری رویترز هم پیش از انتشار گزارش آژانس ،در خبری آورده بود که ایران در سندی که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال کرده، اعلام کرده است که سانتریفیوژ‌های نوع IR۲m در واحد A-۲۲ در نطنز نصب می‌شود و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران درخواست کرده است که جزئیات بیشتری در این باره اعلام کند. رویترزنوشته بود که ایران در حال حاضر از سانتریفیوژهای مدل IR-۱ استفاده می‌کند و با نصب سانتریفیوژهای جدید ایران قادر خواهد بود با سرعت بیشتری غنی‌سازی اورانیوم را ادامه دهد.

در آن گزارش همچنین تاکید شده بود که ایران مقدار تبدیل اورانیوم ۲۰ درصد به پودر جهت استفاده به عنوان سوخت رآکتور را افزایش داده است. خبری که رسانه‌های خارجی اعلام کرده بودند که نشانه‌ای از برداشتن گام‌های اعتمادساز از سوی ایران است؛ چرا که در صورت تبدیل اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد به پودر امکان بازیابی آن برای اهداف نظامی غیر‌ممکن خواهد بود. البته بعدها این موضوع هم از سوی دیپلمات‌ها و کارشناسان غربی تکذیب شد. آنها بعدا اعلام کردند که در صورت تبدیل اورانیوم به پودر باز هم امکان بازیافت آن وجود دارد. خبر نصب سانتریفیوژهای جدید در تاسیسات اتمی را ابتدا روسیه و پس از آن ایران تایید کرده و ایران هم بعدا آن را تایید کرد. هرچند که در آن هنگام آمریکا این اقدام ایران را تحریک‌کننده خوانده بود. اشاره ایالات متحده به برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ در هشتم اسفند ماه ۹۱ بود. اکنون پس از برگزاری مذاکرات ایران با آژانس و اعضای گروه ۱+۵ بار دیگر آژانس قصد انتشار گزارشی را دارد که دیپلمات‌ها از فحوای آن ابراز نگرانی کرده‌اند. دیپلمات‌های غربی مدعی شده‌اند که انتظار می‌رود گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران که قرار است در هفته جاری منتشر شود، نشان دهد که ایران ظرفیت تولید مواد حساس هسته‌ای را افزایش داده است. به گزارش «ایسنا»، خبرگزاری رویترز گزارش داد: با این حال این دیپلمات‌ها گفته‌اند که احتمال دارد گزارش آژانس نشان دهد که رشد حساس‌ترین ذخایر ایران به دلیل استفاده از بخشی از آن برای سوخت راکتور کاهش داشته و این امر زمان بیشتری را برای کار بر روی دیپلماسی میان ایران و (کشورهای طرف مذاکره) فراهم می‌کند.

براساس این گزارش غرب با دقت ذخایر گاز اورانیوم، با غنای متوسط ایران را تحت نظر دارد. به گفته دیپلمات‌ها گزارش فصلی بعدی آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران که انتظار می‌رود به زودی منتشر شود احتمالا تداوم نصب سانتریفیوژهایی را نشان خواهد داد که برای غنی‌سازی اورانیوم به کار می‌روند. این شامل یک مدل معروف به «IR-۲m» می‌شود که وقتی شروع به کار کنند، ایران را به تسریع شدید جمع‌آوری اورانیوم تصفیه شده قادر می‌سازد.

دیپلمات‌ها گفتند که انتظار می‌رود تعداد سانتریفیوژهای «IR-۲m» و غلاف‌های خالی سانتریفیوژها که در سایت مهم غنی‌سازی ایران در نزدیکی نطنز کار گذاشته شده‌اند، از ماه فوریه تاکنون افزایش یافته باشد. این تعداد در فوریه ۱۸۰ دستگاه بود. یک دیپلمات گفت: ما انتظار داریم که آنها به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر در نطنز ادامه دهند.یک نماینده غربی گفت که باور بر این است که ایران به ساخت یک راکتور تحقیقاتی ادامه دهد. تحلیلگران می‌گویند که این نوع راکتور که ایران در نزدیکی اراک در حال ساخت آن است می‌تواند به تولید پلوتونیوم مورد نیاز تولید تسلیحات هسته‌ای در صورت فرآوری سوخت مصرف شده، کمک کند. این کاری است که ایران گفته است قصد انجام آن را ندارد.این گزارش با اشاره به تبدیل بخش بزرگی از گاز اورانیوم ایران به پودر اکسید به نقل از یک مقام غربی نوشت: به نظر می‌رسد آنها تقریبا همه موادی را که تولید می‌کنند، تبدیل می‌کنند.کارشناسان غربی گفتند که این اقدام ممکن است فقط یک تحول مثبت موقت باشد؛ زیرا بازگشت در این پروسه امکان‌پذیر است.