دنیای اقتصاد: نامه رسمی رئیس‌جمهوری به مجلس رسید؛ نامه‌ای که حاوی گزینه‌های پیشنهادی حسن روحانی برای سه وزارتخانه بی‌وزیر کابینه او است. حسن روحانی در شرایطی دیروز در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس، سید‌رضا صالحی امیری، مسعود سلطانی‌فر و فخرالدین احمدی دانش‌‌آشتیانی را برای وزارتخانه‌های «ارشاد»، «ورزش و جوانان» و «آموزش و پرورش» به مجلس معرفی کرد که نام‌های ذکر شده در این نامه نشان می‌دهد، تغییری در گزینه‌های احتمالی وزارت در دقایق ۹۰ ارسال نامه به مجلس رخ داده است. گرچه پیش از این، هر سه نام ذکر شده به‌عنوان گزینه‌های احتمالی وزارتخانه‌ها مطرح بود اما طی دو روز گذشته و حتی ساعتی پیش از انتشار نامه حسن روحانی، خبرها از معرفی محمدعلی نجفی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش حکایت داشت؛ فردی که پیش از این و در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم نیز اولین گزینه روحانی برای وزارتخانه آموزش و پرورش بود. او هرچند با رای مخالف نمایندگان مجلس نهم نتوانسته بود در راس این وزارتخانه به کابینه روحانی بپیوندد، اما به‌نظر می‌رسید فضای مجلس دهم برای وزیر شدن نجفی مساعد بود.

گواه جایگزینی دانش آشتیانی به‌جای نجفی در دقیقه نود، اظهارات صبح دیروز محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در جلسه فراکسیون امید است. او نیز ساعتی پیش از انتشار نامه رئیس‌جمهوری، نجفی، سلطانی‌فر و صالحی‌امیری را به‌عنوان گزینه‌های نهایی دولت برای سه وزارتخانه اعلام کرد. در این جلسه حتی با اعضای فراکسیون امید که متشکل از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم است، درباره رای به کاندیداهای موردنظر دولت برای وزارتخانه‌های «ارشاد»، «ورزش و جوانان» و «آموزش و پرورش» نیز مذاکراتی صورت گرفته بود. این تغییر بیش از همه برای برخی نمایندگان به‌ویژه اعضای فراکسیون امید تعجب‌آور بود چه آنکه آنان بر اساس جلسه صبح دیروز خود با نوبخت و اظهارات سخنگوی دولت، در انتظار نام نجفی برای وزارت آموزش و پرورش بودند.

روایت نجفی از نیامدن

به هر روی، حذف نام محمدعلی نجفی از نامزدی برای وزارت آموزش و پرورش گمانه‌زنی‌هایی را در پی داشت. بر اساس اظهارنظر غیر‌رسمی برخی نمایندگان در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس، وجود اختلاف میان روحانی و نجفی بر سر برنامه‌های ارائه شده از سوی او یکی از دلایل احتمالی حذف نجفی در دقایق ۹۰ بود. از سوی دیگر اخبار غیر‌رسمی دیگری از انصراف نجفی از یکسو و عقب‌نشینی روحانی بر اثر فشارها از سوی دیگر حکایت داشت؛ موضوعی که از سوی نجفی رد شد. محمدعلی نجفی عصر دیروز به این گمانه‌زنی‌ها پایان داد و در گفت‌وگویی با «ایسنا» درباره علت انصراف خود از تصدی پست پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: «انصراف من و عقب‌نشینی آقای روحانی در کار نبوده است. از ابتدا گفتم؛ تلاش می‌کنیم آقای دانش را راضی کنیم و اگر نشد بنده سنگر را خالی نمی‌گذارم که خوشبختانه دیشب ایشان را قانع کردیم.»

نجفی همچنین در گفت‌وگویی دیگر با پایگاه خبری جماران گفت که من آقای دانش‌آشتیانی را فردی قوی، سالم و کاردان می‌دانم و احساس کردم در این شرایط ایشان در این جایگاه می‌تواند موفق‌تر باشد و من به ایشان کمک می‌کنم. روحانی پیش از این نیز یک‌بار فخرالدین دانش‌آشتیانی را در ۲۷آبان ماه ۱۳۹۳ برای تصدی وزارت علوم به مجلس فرستاد. او که دومین گزینه روحانی پس از استیضاح رضا فرجی‌دانا برای وزارت‌علوم بود، با رای مخالف ۱۷۱ نماینده مجلس نهم در مقابل تنها ۷۰رای نماینده موافق، از کسب رای اعتماد مجلس دهمی‌ها بازماند. اما این‌بار با تغییر فضا و آرایش سیاسی نمایندگان مجلس دهم به‌نظر می‌رسد فضای مساعدتری برای دانش‌آشتیانی مهیا است. هرچند که کسب رای اعتماد برای او از مجلس دهم به عوامل متعددی ازجمله اقناع کمیسیون آموزش و تحقیقات و فراکسیون امید بستگی دارد.

نظر فراکسیون امید به تغییر وزیر پیشنهادی

با این همه، به‌نظر می‌رسد فراکسیون امیدی‌ها نجفی را گزینه مناسب‌تری برای وزارت آموزش و پرورش می‌دانستند و گواه این مدعا اظهارات روز گذشته بهرام پارسایی، سخنگوی این فراکسیون امید است که با اشاره به جلسه صبح دیروز این فراکسیون و اعلام نام نجفی به‌عنوان گزینه پیشنهادی به آنها، تاکید کرد که دولت باید دلیل تغییر وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را اعلام کند. به‌نظر می‌رسد نظر فراکسیون امید درباره فخرالدین دانش آشتیانی یکی از محرکه‌های اصلی رای اعتماد یا عدم اعتماد مجلس به این گزینه خواهد بود. هرچند این ماجرا به رایزنی‌های دولت با مجلسی‌ها تا روز جلسه رای اعتماد بستگی دارد. موضوع دیگر درباره تغییر نامزد وزارت آموزش و پرورش، ارائه نشدن برنامه کاری دانش آشتیانی به مجلسی‌ها است. بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس به این موضوع اشاره کرد. به گفته این نماینده مجلس اگر سوابق و برنامه‌های وزرای پیشنهادی آماده شود، این موضوع در جلسه روز سه‌شنبه مجلس (۴ آبان) اعلام وصول خواهد شد.

معاونان وزارت ورزش تغییر نمی‌کنند

از سوی دیگر، مسعود سلطانی‌فر که از سوی رئیس‌جمهوری برای تصدی پست وزارت‌ورزش و جوانان به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، در گفت‌وگو با «ایسنا»، از اعتماد و حمایت ریاست‌جمهوری برای معرفی‌اش به‌عنوان وزیر ورزش و جوانان به مجلس تشکر کرد و درباره شایعه تغییرات معاونان و مدیران کل وزارت ورزش و جوانان گفت: خوشبختانه برنامه‌های وزارتخانه روی روال است و با کمک معاونان و مدیران و روسای فدراسیون‌ها با آرامش پیش می‌رود. هدف همه ما باید حفظ آرامش، کمک به ورزش و جوانان و پیشبرد برنامه‌ها باشد و قطعا رواج شایعاتی از این دست تنش‌زا خواهد بود. مسعود سلطانی‌فر پیش از این نیز نامزدی تصدی وزارت ورزش و جوانان را در کارنامه دارد؛ او یکی از سه وزیر پیشنهادی کابینه حسن روحانی بود که موفق به اخذ رای‌اعتماد از مجلس نهم نشد. سلطانی‌فر که آبان ماه سال ۹۲ به‌عنوان وزیر ورزش و جوانان به مجلس نهم معرفی شده بود، با ۱۱۷ رای موافق، ۱۴۸ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نهم نشد.

نامه رئیس‌جمهوری برای معرفی وزیران پیشنهادی

‌جناب آقای علی لاریجانی، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراما در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شرح حال و برنامه جناب آقایان سید‌رضا صالحی امیری، مسعود سلطانی‌فر و فخرالدین احمد‌ی‌دانش‌آشتیانی برای اخذ رای ‌اعتماد به ترتیب جهت وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد‌اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش ‌به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌گردد.‌