دنیای اقتصاد: گزینه‌های احتمالی تصدی سه وزارتخانه بی‌وزیر، حالا به گزینه‌های پیشنهادی بدل شده‌اند؛ افرادی که برخی نمایندگان مجلس، نام آنان را به‌عنوان گزینه‌های پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای سه وزارتخانه ارشاد، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان صحه گذاشته‌اند. بر این اساس قرار است محمدعلی نجفى به‌عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، رضا صالحى‌امیرى به‌عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامى و مسعود سلطانى‌فر به‌عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان امروز رسما به مجلس شورای اسلامی معرفى شوند. این خبری است که اکبر رنجبرزاده یکی از اعضای هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد. پیش از او نیز الیاس حضرتی نماینده تهران در مجلس، نام همین افراد را به‌عنوان وزیران پیشنهادی روحانی، در کانال شخصی خود در تلگرام منتشر کرده بود.

نام این سه گزینه پیشنهادی، پیش تر نیز برای ورود به کابینه یازدهم مطرح شده بود؛ حسن روحانی اولین بار که نام وزیران پیشنهادی خود را برای تشکیل کابینه اش به مجلس نهم داد، محمدعلی نجفی و مسعود سلطانی فر را به ترتیب برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و ورزش و جوانان پیشنهاد داده بود؛ این دو اما نتوانستند از سد نمایندگان مجلس نهم عبور کنند و برای ورود به کابینه روحانی رای اعتماد بگیرند. این موضوع را می‌توان درباره رضا صالحی امیری نیز مطرح کرد. او نیز هنگامی که به‌عنوان دومین گزینه روحانی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان به مجلس نهم معرفی شد، نتوانست از نمایندگان رای اعتماد بگیرد. بر این اساس می‌توان گفت این سه نفر، در رای اعتماد نگرفتن از مجلس نهمی‌ها وجه اشتراک دارند.

با این همه نکته آن است که با وجود تجربه حسن روحانی از وضعیت رای‌آوری این افراد در مجلس نهم، چرا او بار دیگر این گزینه‌ها را برای تصدی وزارت به مجلس پیشنهاد می‌دهد؟ به‌نظر می‌رسد تغییر فضای مجلس دهم نسبت به مجلس پیشین یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که امید دولت برای حضور این افراد در کابینه را افزایش داده است. غلامرضا کاتب یکی از اعضای هیات‌رئیسه مجلس نیز این موضوع را تایید کرده و در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره احتمال همراهی نکردن مجلس با این افراد گفت: الان در مجلس دهم حضور داریم که تفاوت ماهیتی و آرایشی با مجلس نهم دارد. او در عین حال تاکید کرد که این امر به معنای آن نیست که آغوش مجلس برای هر گزینه‌ای باز است.

در این میان، ماجرای استعفای سه وزیر و ترمیم کابینه یازدهم با نقد مخالفان از یکسو و تمجید موافقان از سوی دیگر روبه‌رو است. در میان موافقان می‌توان به مرتضی حاجی وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات یاد کرد که در گفت‌وگو با پایگاه خبری جماران تغییر در کابینه در هر زمانی که لازم باشد را ضروری خواند. او در عین حال درباره استعفای علی جنتی وزیر سابق ارشاد، فشارهای بیرون از دولت را موثر دانست.

ازسوی دیگر محمود گودرزی که خود یکی از همین وزیران مستعفی دولت روحانی است، در گفت‌وگو با «ایسنا» از تغییرات در دولت استقبال کرد و با تاکید بر اینکه گلایه‌ای در این باره ندارم، توضیح داد: از روز پس از استعفا، بعضا نقل قول‌هایی عجیب از زبان من در رسانه‌های مختلف مطرح و بازنشر شده که بر این اساس ضمن رد کلیه این اظهارنظرها، تاکید می‌کنم که هیچ گفت‌وگویی با هیچ رسانه‌ای نداشته‌ام و همه نقل قول‌های مطرح شده مردود است. گودرزی در عین حال اعلام کرد که هیچ ادعایی و هیچ زاویه‌ای با مجموعه دولت نداشته و ندارم و برای وزیر آینده ورزش و جوانان نیز آرزوی توفیق دارم.

محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز از موافقان ترمیم کابینه روحانی است. او دیروز در اظهار نظری تاکید کرد که ترمیم کابینه در مقطع فعلی هم شجاعت بود هم مصلحت. عطریانفر در گفت‌وگو با خبرآنلاین با بیان اینکه تغییر کابینه براساس شجاعت، عقلانیت و مصلحت‌سنجی زمانی انجام شد، گفت: رویکرد روحانی در تغییر کابینه حتما متفاوت از احمدی‌نژاد است که تغییرات خیلی سریع، تند و پرشتابی از او می‌دیدیم.همزمان فاطمه هاشمی عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه نیز با استقبال از پیشنهاد شدن محمدعلی نجفی برای وزارت آموزش و پرورش، او را بهترین گزینه برای این وزارتخانه خواند و در گفت‌وگو با آنها تاکید کرد که نجفی نسبت به مسائل آموزشی اشراف کامل دارد و از همه مهم‌تر فردی باتجربه‌ است. میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز دراین باره از احتمال زیاد رای اعتماد مجلس به محمدعلی نجفی سخن گفت و در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان تاکید کرد که نظر کمیسیون آموزش نسبت به نجفی مثبت است.

مخالفان تغییر در کابینه

با این همه، نقد مخالفان درباره تغییر در کابینه کماکان پابرجاست. در میان منتقدان به این اقدام، نام حامیان دولت نیز دیده می‌شود؛ ازجمله مسعود پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب و نایب رئیس اول مجلس که در گفت‌وگو با «ایلنا» تاکید کرد که مقطع فعلی زمان مناسبی برای ترمیم کابینه نبود. به باور او، دولت باید به‌جای پذیرش فشارها از وزرای خود حمایت کند. او با تاکید بر اینکه استعفای همزمان سه وزیر کابینه در مقطع فعلی کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، گفت: مشکلات با تغییر و جابه‌جایی افراد حل نمی‌شوند؛ ممکن است بخشی از مشکلات به‌خاطر نحوه مدیریت باشد، اما مشکل اساسی در ساختار، قوانین و همچنین منابع مالی و بسیاری دیگر از مسائل است.

محمد هاشمی رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت‌وگو با «عصر ایران» تغییرات دولت در این زمان یعنی زمان باقی مانده تا پایان عمر دولت یازدهم را بی‌تدبیری خواند و تاکید کرد که در این فرصت کوتاه زمان برای کار و ارائه برنامه‌های وزرای جدید مناسب نیست. در این میان نیز برخی بر این باورند که دولت باید در بخش دیگری از کابینه یازدهم به خانه‌تکانی می‌پرداخت. در این باره می‌توان به مقاله‌ای اشاره کرد که دیروز به قلم مسیح مهاجری مدیر مسوول روزنامه جمهوری اسلامی در این روزنامه منتشر شد. او خطاب به رئیس‌جمهوری نوشت که بخش‌های دیگر چون «وزارت کشور، مجموعه اقتصادی و بخش‌های صنعتی و آموزش عالی» نیز «به‌شدت نیاز به تغییرات اساسی دارند.»

مسیح مهاجری همچنین یکی از اساسی‌ترین ضعف‌های دولت روحانی را فعال نبودن بخش رسانه‌ای آن و همینطور مجموعه دفتر ریاست جمهوری معرفی کرد و خطاب به روحانی نوشت: «اکنون که تصمیم به خانه تکانی گرفته‌اید، این بخش‌ها را که نزدیک‌ترین بخش‌ها به خودتان و از موثرترین بخش‌ها هستند، نیز مشمول این خانه تکانی قرار دهید.»