میزان: رئیس قوه‌قضائیه با اشاره به سیاست‌های کلی انتخابات که اخیرا از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، از دستور تشکیل کمیته‌ای ویژه به ریاست دادستان کل کشور برای استخراج موارد مربوط به دستگاه قضایی خبر داد. آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسوولان عالی قضایی با بیان اینکه یکی از مخاطبان مهم این سیاست‌ها، مجلس شورای اسلامی است که به همراه دولت باید برخی نقیصه‌های قانونی موجود را جبران کنند، به وظیفه دستگاه قضایی در این زمینه اشاره کرد و گفت: به زودی کمیته‌ای ویژه به ریاست دادستان کل کشور تشکیل خواهد شد تا لوازم و مقتضیات اجرای این سیاست‌ها در قوه‌قضائیه استخراج شود.

نظارت شورای نگهبان بر عدم ورود نظامیان به انتخابات

در خبری دیگر محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید با اشاره به انتشار «سیاست‌های کلی انتخابات» درباره تاکید مجدد رهبری درخصوص عدم ورود نظامیان به انتخابات، در گفت‌وگو با «ایلنا» یادآوری کرد: با این ابلاغیه، دیدگاه رهبری در این رابطه کاملا شفاف شد و قطعا تمامی نهادهای نظامی و امنیتی این مساله را رعایت می‌کنند و از ورود به انتخابات خودداری خواهند کرد. محمدرضا عارف همچنین در ادامه با بیان اینکه مسائل و مشکلات سال ۸۸ باید در یک فضای کارشناسی ریشه‌یابی شود و سهم هر فرد، گروه و جریان از حوادث سال ۸۸ مشخص شود، خواستار بسته شدن پرونده حوادث انتخابات در سال ۸۸ اعم از حصر و زندان‌ها شد و تاکید کرد: این مساله به صلاح کشور است.

نگذاریم عده‌ای جامعه را در انتخابات دو قطبی کنند

همچنین علی مطهری، نایب رئیس مجلس نیز در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی جماران گفت: دو قطبی شدن اگر به معنای رقابت سالم انتخاباتی باشد، بدیهی است که مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ بلکه لازم است. قطعا منظور مقام رهبری هم چنین چیزی نبوده است، ولی دو قطبی‌هایی از نوع دو قطبی که در سال ۸۸ ایجاد شد، چون توام با تعصب جناحی و گروهی است و هیجان کاذب ایجاد می‌کند ممکن است به کشور آسیب بزند و البته بخشی از آن ناشی از شخصیت کاندیداها است.مطهری با بیان اینکه معتقد هستم ما در موضوع انتخابات نباید دائما از مقام رهبری هزینه کنیم و ایشان را وارد این میدان کنیم چون باعث آسیب‌هایی برای کشور می‌شود، افزود: در سال ۸۸ یکی از علل آن حوادث همین بود که عده‌ای راه افتادند و گفتند نظر مقام رهبری به فلان کس است و به‌رغم اینکه خود ایشان تاکید داشتند که من نظر خاصی ندارم ولی عده‌ای خیلی تبلیغ کردند که نظر ایشان به فلان کاندیداست و همین منشأ دو قطبی شدن جامعه شد. نایب رئیس مجلس تاکید کرد: ما باید برای انتخابات سال آینده تلاش کنیم که آن پدیده دوباره تکرار نشود و دوباره عده‌ای راه‌نیفتند بگویند نظر مقام رهبری به فلان کس است و در نتیجه فضای جامعه را دوقطبی کنند و مشکلاتی شبیه آنچه در گذشته رخ داد به وجود بیاید.