تهران، مسکو و واشنگتن می‌توانند درباره سوریه به توافق برسند

دنیای اقتصاد: وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با نشریه فارن افرز اذعان کرد در مسیر اجرای توافق هسته‌ای ایران همچنان مشکلاتی وجود دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی «فارن افرز» در گزارشی اعلام کرد اخیرا با جان کری، وزیر خارجه آمریکا در آخرین ماه‌های تصدی سمت وزارت خارجه آمریکا مصاحبه‌ای ترتیب داده و درباره مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی با وی گفت‌وگو کرده است. کری در بخشی از این مصاحبه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا وی چشم‌اندازی را پیش‌بینی می‌کند که در آن سه کشور ایران، روسیه و آمریکا بتوانند بر سر پایان دادن به بحران سوریه به توافقی برسند گفت: «بله می‌توان چنین دورنمایی را پیش‌بینی کرد.»

او درباره اجرای توافق هسته‌ای ایران گفت: «مهم‌ترین چیزی که می‌توانیم انجام دهیم اطمینان یافتن از این است که به تعهدات خود عمل کرده‌ایم. ما حتی فرا‌تر از آن هم رفته‌ایم و تلاش کرده‌ایم تا بانک‌هایی را که از همکاری و تجارت با ایران به دلایل مختلف اکراه دارند، به همکاری و تجارت با ایران ترغیب کنیم. ما همه تحریم‌هایی را که بر سر حذف آنها توافق کرده بودیم، برچیده‌ایم.»وزیر خارجه آمریکا افزود: «ولی (در مسیر اجرای برجام) مشکلات دیگری هم وجود دارد. ما لازم است به ایران کمک کنیم تا این کشور درک کند خودش در داخل و در رابطه با نظام بانکداری خود، درخصوص فعالیت‌های تجاری خود و میزان شفافیت آن با چالش‌هایی روبه‌رو است که باید آنها را برطرف سازد.» جان کری در ادامه این گفت‌وگو با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران افزود: «ما می‌توانیم در زمینه فناوری و دیگر مسائل خاص به ایرانی‌ها کمک کنیم. ولی وقتی ایران در یمن درگیر است و دخالت می‌کند و از بشار اسد حمایت می‌کند یا از حزب‌الله حمایت می‌کند یا موشک‌هایی شلیک می‌کند که برخی آنها را تهدید تلقی می‌کنند، ‌این کار کمک رسانی به تهران را بسیار دشوار می‌کند. این اقدامات تلاش‌های ما را برای حرکت سریع به سمت جلو بسیار پیچیده می‌سازد.»

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: «من فکر می‌کنم رهبر معظم ایران به شدت به غرب و به آمریکا بدبین است.» کری در ادامه گفت: «با گذشت زمان امید من این است که ایران به شیوه‌ای سازنده به آغوش جامعه بین‌المللی باز خواهد گشت و تلاش کند تا منطقه به مراتب باثبات‌تر شود تا در جاهایی که لازم است در آنها صلح و آرامش برقرار شود، ثبات بیشتری برقرار شود.»

او درباره مذاکرات با روسیه بر سر سوریه گفت: «من نمی‌توانم اینجا بنشینم و با اطمینان بگویم که این مذاکرات موثر و کارساز واقع می‌شود. آنچه می‌توانم با اطمینان بگویم این است که این یک فرصت است و امیدواری‌هایی را پدید آورده است. ولی این تا حد زیادی به بخش‌های مختلفی بستگی دارد که بسیار پیچیده است. ولی آنچه آن را متفاوت از قبل می‌کند و دلیل اینکه امیدوارم این است که دور جدید مذاکرات یک رشته اقدامات و مسوولیت‌هایی را بر بازیگران تحمیل می‌کند که آنها را ترغیب می‌کند تا خود را با شرایط تطبیق دهند.»

وزیر خارجه آمریکا درخصوص چگونگی جداسازی گروه‌های مسلح در سوریه از جبهه النصره گفت: «ما از همه راه‌های تماس خود با گروه‌های مسلح فعال در منطقه استفاده کرده‌ایم و بسیار مستقیم و رودررو با آنها وارد گفت‌وگو شده‌ایم و آنها را تشویق کرده‌ایم تا به مفاد این توافق‌نامه پایبند باشند. آنها طی ماه‌های اخیر دستاورد چندانی در نبردهای زمینی نداشته‌اند یا به قدرتشان اضافه نشده است. بنابراین دلایل خوبی وجود دارد تا مایل باشند در ژنو پای میز مذاکره بنشینند.»

کری درباره بهترین وضع ممکن برای سوریه در یک تا دو سال آینده گفت: «بهترین سناریو این خواهد بود که شما به روند انتقال واقعی قدرت سیاسی در سوریه دست پیدا کنید، جایی که مردم سوریه بتوانند خودشان رهبرشان را انتخاب کنند. شرایطی که ملت سوریه از کشوری امن، دموکراتیک و قانونمند برخوردار باشند، ‌سوریه‌ای که بتواند متحد و یکپارچه باقی بماند و در آن حقوق اقلیت‌ها محترم شمرده شود.»

او درباره امکان دستیابی به توافقی درباره سوریه که ایران و روسیه و آمریکا بر آن پایبند باشند نیز گفت: «می‌توان چنین چیزی را تجسم کرد. اینکه آیا آنها آمادگی مصالحه بر سر چنین توافقی دارند چیزی است که باید منتظر ماند و دید، ولی قدر مسلم بهتر است کنار میز بنشینیم و تلاش کنیم تا از طریق مذاکره بخت خود را محک بزنیم تا اینکه شاهد نابودی هر چه بیشتر حلب و سوریه باشیم.»

وزیر خارجه آمریکا در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: «اولویت نخست ما این است که اطمینان یابیم وقتی دوره ما تمام می‌شود، داعش در بد‌ترین شرایط ممکن خود قرار داشته باشد. ما موفق شده‌ایم تا توانمندی داعش را به شدت کاهش دهیم. آنها تقریبا در طول ۱۸ ماه گذشته موفق به اشغال هیچ جایی نشده‌اند. کادر رهبری داعش به نحو چشمگیری کوچک شده است. ما موفق شده‌ایم از تعداد افرادی که به عضویت داعش در می‌آیند کم کنیم. آنها در سوریه و عراق متحمل شکست‌های عمده شده‌اند.»