اعلام آمادگی برای آغاز تجارت ترجیحی مراسم استقبال از رئیس‌جمهور در کاخ نخست‌وزیری تایلند/ عکس: ایرنا

دنیای اقتصاد: حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته در آخرین مرحله از سفرش به آسیای جنوب شرقی، در بانکوک پایتخت تایلند از سوی پرایوت چان اوچا، نخست‌وزیر این کشور در کاخ تای کوفا به‌طور رسمی مورد استقبال قرار گرفت. رئیس‌جمهوری شامگاه شنبه برای شرکت در دومین اجلاس سران مجمع گفت‌و‌گوی ‌همکاری‌های آسیا، ACD، وارد بانکوک شد.

روحانی قرار است در دومین اجلاس سران مجمع گفت‌وگوی همکاری‌های آسیا (ACD) که متشکل از ۳۴ کشور ‌آسیایی است، ضمن سخنرانی، مواضع کشورمان را تبیین کند. این اجلاس سه روزه که از روز شنبه ۱۷ مهرماه با هدف رشد و توسعه در قاره آسیا آغاز شده، امروز پایان می‌یابد. مجمع گفت‌و‌گوی همکاری آسیا سال ۲۰۰۲ در جهت تعامل نزدیک‌تر اتحادیه اقتصادی اروپا و آسیا، ‌شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس، انجمن ملل آسیای جنوب شرقی و اتحادیه کشورهای ‌جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) تاسیس شد‎.‎

اما پیش از برگزاری این اجلاس، ایران و تایلند روز گذشته در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه اعلام کردند که آماده‌اند فصل تازه‌ای را در روابط دو کشور بگشایند و یکدیگر را در دستیابی به بازارهای شرق آسیا و منطقه غرب و مرکزی آسیا و در نهایت اروپا یاری دهند. به گزارش «ایرنا» حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دراین نشست، خطاب به «پرایوت چان او چا» نخست‌وزیر تایلند گفت: تایلند می‌تواند پلی برای ارتباطات اقتصادی ایران در منطقه شرق آسیا باشد و ایران نیز با زیرساخت‌های مناسب در حوزه بنادر و کریدورهای حمل‌و‌نقل ریلی میان جنوب و شمال، همچنین به‌عنوان با ثبات‌ترین و امن‌ترین کشور منطقه و در قلب بازاری ۴۰۰ میلیون نفری بهترین دروازه برای توسعه روابط تجاری شرق آسیا و تایلند با منطقه، آسیای میانه، قفقاز و اروپا است.

روحانی با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از فرصت‌های برجام برای بهره‌گیری کامل از ظرفیت‌های گسترده همکاری دو کشور، تصریح کرد: توسعه و تحکیم روابط دوجانبه میان ایران و تایلند هم تامین‌کننده منافع دو ملت و هم مکمل همکاری‌های منطقه‌ای است. او تقویت همکاری‌های بانکی میان دو کشور را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی ضروری خواند و گفت: برای اجرای قراردادهای جدید اقتصادی، گام‌های نخست را برداشته‌ایم و باید خود را برای آغاز تجارت ترجیحی آماده کنیم.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه هیچ مانعی در ایران برای توسعه روابط با تایلند وجود ندارد، افزود: به‌زودی و با اجرای توافق‌ها و پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌های مشترک، می‌توانیم میزان مبادلات اقتصادی میان تهران و بانکوک را به دو برابر سطح کنونی ارتقا دهیم و ضروری است تلاش‌ها در این راستا متمرکز شود. روحانی با اشاره به برگزاری نشست روز شنبه فعالان بخش خصوصی دو کشور در بانکوک، تکرار این جلسات را در توسعه و تعمیق همکاری‌ها ارزشمند برشمرد و تاکید کرد که دولت ایران از توسعه همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور حمایت می‌کند. او همچنین به برقراری مجدد پرواز میان دو کشور اشاره کرد و گفت: توسعه ارتباطات ناوگان هوایی می‌تواند به توسعه متوازن همکاری‌ها در حوزه گردشگری کمک کند.

پیوند ایران با شرق آسیا

«پرایوت چان او چا»، نخست‌وزیر تایلند نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه باید صفحه جدیدی در روابط دو کشور گشود، تصریح کرد: دولت تایلند برای توسعه و تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران عزم راسخ دارد. او با اشاره به ۶ دهه روابط دیپلماتیک تهران - بانکوک، میزبانی از رئیس‌جمهوری و هیات ایرانی را افتخار بزرگی برای تایلند برشمرد و گفت: باید ظرفیت‌های همکاری را هر چه سریع‌تر فعال کنیم، ما برای ارتقای سطح روابط در همه حوزه‌ها کاملا آماده‌ایم و از مشارکت شرکت‌های ایرانی در پیشبرد پروژه‌ها در تایلند استقبال و همزمان شرکت‌های تایلندی را به مشارکت در پروژه‌های ایران تشویق می‌کنیم.

نخست‌وزیر تایلند گفت: ایران می‌تواند پیوند‌دهنده تایلند با منطقه مرکزی و غرب آسیا و اروپا باشد و تایلند نیز می‌تواند مرکزی برای پیوند ایران با شرق آسیا شود. حسن روحانی همچنین روز گذشته در حاشیه دیدارش با مقامات تایلند با معاون رئیس‌جمهور چین دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری در دیدار با «لی یوان چائو» معاون رئیس‌جمهوری چین، با استقبال از روند گسترش همکاری‌های تهران - پکن گفت که اجرای سریع و کامل توافقات به تقویت و توسعه این همکاری‌ها در چارچوب روابط راهبردی شتاب می‌دهد. روحانی که در محل اقامت خود با لی یوان چائو، معاون رئیس‌جمهوری چین دیدار می‌کرد همچنین گفت: روابط با چین همواره برای ایران دارای اهمیت بسیار بوده و ما علاقه‌مندیم که دو کشور از فرصت‌های پسابرجام برای تحقق سریع‌تر روابط راهبردی بهره بگیرند.

جاده ابریشم

او در ادامه بر ضرورت توسعه همکاری‌های بانکی میان دو کشور تاکید و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از سرمایه‌گذاری چین در حوزه‌های نفت و گاز، حمل‌و‌نقل و فناوری در ایران استقبال می‌کند و دو کشور می‌توانند به همکاری‌های خود در بخش‌های علمی و فرهنگی عمق بیشتری ببخشند. روحانی با اشاره به دعوت رئیس‌جمهوری چین از وی برای شرکت در نشست آتی مجمع سران همکاری بین‌المللی برای احیای جاده ابریشم گفت: مساله جاده ابریشم و احیای آن برای توسعه منطقه و همکاری‌های اقتصادی بسیار حائز اهمیت است و ایران آماده است نقش تاریخی خود را در این زمینه تکرار کند. در این دیدار دو طرف همچنین بر تنظیم جهت‌گیری همکاری‌ها برای تحقق برنامه جامع ۲۵ ساله تاکید کردند.

ضرورت تقویت روابط بانکی چین و ایران

معاون رئیس‌جمهوری چین نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه همکاری‌های تهران - پکن وارد فصل نوینی شده است، اظهار کرد: چین از گسترش همکاری‌ها با ایران در همه حوزه‌ها استقبال می‌کند. او به سفر اخیر رئیس‌جمهوری کشورش به تهران اشاره کرد و گفت: سطح روابط دو کشور در پی این دیدار به سطح راهبردی ارتقا یافته و توافقات میان دو کشور نیز در حال اجرا است. لی اظهار کرد: دوره پسابرجام فرصت مناسبی را برای آغاز دور جدید روابط ایران و چین ایجاد کرده، بنابراین آماده‌ایم روابط راهبردی را بیش از پیش گسترش دهیم. او به ضرورت تقویت همکاری‌های اقتصادی و بانکی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: چین موسسات مالی را تشویق می‌کند که با طرف‌های ایرانی همکاری‌های خود را گسترش دهند.