چهار اصل سیاست منطقه‌ای ایران عکس:president.ir

دنیای اقتصاد: حسن روحانی، رئیس‌جمهور روز گذشته با ورود به تایلند، به آخرین ایستگاه سفرش به منطقه آسیای جنوب شرقی رسید. سفر روحانی به این منطقه روز چهارشنبه هفته گذشته با سفر به ویتنام و مالزی آغاز شد و تایلند آخرین مرحله از سفرچند روزه رئیس‌جمهوری به منطقه آسیای جنوب شرقی محسوب می‌شود.او ‌قرار است در مدت اقامت خود در بانکوک علاوه‌بر شرکت در دومین اجلاس سران مجمع گفت‌و‌گوی ‌همکاری‌های آسیا، ACD، ملاقات‌های دوجانبه‌ای هم با مقام‌های ارشد تایلند داشته باشد.

دومین اجلاس سران گفت‌وگوی همکاری آسیا نیز روز دوشنبه برگزار می‌شود و قرار است رئیس‌جمهوری ایران ضمن سخنرانی در این اجلاس در حاشیه آن با سران برخی کشورهای آسیایی مذاکره کند.به گزارش «ایرنا» روحانی در فرودگاه مورد استقبال «آتانیتی دیساتا آمنارج» مشاور پادشاه، «سوراسات کارن جانارات» وزیر منابع طبیعی و محیط زیست تایلند و محسن محمدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بانکوک قرار گرفت. براساس این گزارش، مراسم استقبال رسمی «پرایوت چان اوچا» نخست‌وزیر تایلند از رئیس‌جمهوری امروز (یکشنبه) در کاخ نخست‌وزیری این کشور برگزار می‌شود و پس از آن مذاکرات دو جانبه آغاز خواهد شد.روحانی را در این سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و چند وزیر کابینه همراهی می‌کنند و قرار است در مذاکرات دو جانبه توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور و استفاده از ظرفیت‌های بالای ایران و تایلند برای افزایش همکاری‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

حمایت از روابط هر چه بهتر دو پارلمان

پیش از آنکه روحانی خاک مالزی را به قصد تایلند ترک کند، دیدارهایی را با مقامات مالزی، نخبگان علمی، فرهنگی و رسانه‌ای این کشور و ایرانیان مقیم مالزی داشت. او روز گذشته در دیدار با «پاندیکار امین» رئیس مجلس نمایندگان مالزی با اشاره به مذاکرات خود با نخست‌وزیر این کشور تاکید کرد که اراده دولت‌های ایران و مالزی ایجاد رابطه‌ای نزدیک‌تر و توسعه همکاری‌ها است و باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در دو کشور برای تحقق سریع‌تر این هدف بهره گرفت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس مجلس نمایندگان مالزی نیز در این دیدار تاکید کرد که مجلس مالزی از توسعه و تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه حوزه‌ها حمایت می‌کند.

چهار اصل سیاست منطقه‌ای ایران

دیدار و گفت‌وگو با نخبگان علمی، فرهنگی و رسانه‌ای مالزی بخش دیگری از برنامه‌های حسن روحانی در کوالالامپور بود.به گزارش «ایرنا» حسن روحانی، مبارزه میدانی با تروریسم تکفیری، کمک موثر به صلح، آتش‌بس و کمک‌رسانی انسان دوستانه به مردم، عدم‌تجزیه کشورها و تغییر مرزهای جغرافیایی و تکیه بر صندوق رای و حاکمیت مردم در اداره کشورها را چهار اصل سیاست منطقه‌ای ایران اعلام کرد.او در جمع نخبگان این کشور گفت: «دنیای اسلام نیازمند وحدت، امنیت و توسعه است و خشونت و افراطی‌گری و یاس و عدم‌خودباوری آینده جهان اسلام را تهدید می‌کند.» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی افزود: «ما معتقدیم تروریسم امروز یک معضل در منطقه ما است و باید با تروریست‌های تکفیری در کل منطقه مبارزه شود و نباید اجازه دهیم این راه غلط و کشتار و آدم‌کشی در منطقه ما ادامه یابد و باید جلوی این فاجعه را بگیریم.»

تجزیه کشورها غلط و خطرناک است

روحانی درباره ضرورت تلاش برای صلح و آتش‌بس نیز گفت: «باید در یمن و سوریه آتش‌بس برقرار شود و کمک‌های انسان‌دوستانه سریعا در اختیار مردم آن کشورها قرار گیرد. در منطقه نباید مرزهای جغرافیایی تغییر کند، تجزیه کشورها غلط و خطرناک است و می‌تواند مشکلات را چند برابر کند و جنگ‌های منطقه‌ای را دامن بزند. باید حاکمیت ملی کشورها محترم شمرده شود. نباید برای مردم منطقه از بیرون حکومت تعیین شود و هر فردی که با رای مردم به قدرت می‌رسد، باید مورد احترام همگان باشد.»رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه اگر به دولت‌های عراق و سوریه کمک نمی‌کردیم چه بسا امروز شاهد گروهی به نام داعش نبودیم بلکه دو دولت بزرگ داعشی در عراق و سوریه شکل می‌گرفتند، گفت: «در چنین وضعیتی، در منطقه و حتی در سطح بین‌الملل با جنگ بی‌پایانی مواجه می‌شدیم.»

ریشه‌های افراطی‌گری

رئیس‌جمهوری شناسایی عوامل ریشه‌ای خشونت و تروریسم را ضروری خواند و تاکید کرد: «افراطی‌گری و تروریسم تکفیری دارای ریشه‌های متعددی است که از جمله آنها می‌توان به فقر، جهل، تبعیض، اشغالگری، حکومت‌های ناعادلانه و دخالت‌های خارجی اشاره کرد.»

تقدیر روحانی از ظریف

حسن روحانی در ادامه روز گذشته با جمعی از ایرانیان مقیم مالزی در کوالالامپور دیدار کرد. او با بیان اینکه اولین وظیفه ما توهم‌زدایی بدخواهان نسبت به ایران، حکومت اسلامی و فرهنگ و جامعه ایران است، گفت: دشمنان توهماتی نسبت به جامعه ایران، مثل ایران هراسی می‌سازند که هرگز با واقعیات نمی‌خواند.

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: «باید با منطق و اخلاق اسلامی و ایرانی توهمات را از بین ببریم. در زمینه هسته‌ای که دکتر ظریف بار مسوولیت سنگین ملی را به دوش کشیدند یکی از کارهای اصلی ما توهم‌زدایی بود.»روحانی به برخوردها در این زمینه اشاره کرد و گفت: «دکتر ظریف الان هم گاهی حرف‌های نیشدار را تحمل می‌کنند. وقتی خدا می‌خواهد اجر و مزد بدهد همین است. گاهی نیش‌ها در این دنیا به نوش‌ها در آن دنیا تبدیل می‌شود و البته مردم قدردان زحمات خادمان خود هستند.» رئیس‌جمهوری تاکید کرد: «مدام می‌گفتند ایران در حال ساخت بمب هسته‌ای است. حال مشخص شده که همه این حرف‌ها ایران هراسی و توهم‌زایی بود.»به گزارش «ایرنا» روحانی گفت: «البته بعضی شعار‌ها هم این توهم را بیشتر می‌کرد. عده‌ای برای خاموش کردن آتش، آب و بنزین را اشتباه گرفتند و به جای اینکه سطل آب را بیاورند، بشکه بنزین را آوردند.»

توافق‌های بانکی ایران و مالزی

روحانی نسبت به آینده روابط ایران و مالزی ابراز امیدواری کرد و گفت: طی ماه‌های آینده کمیسیون مشترک دو کشور تشکیل خواهد شد. رئیس‌جمهوری به فضای مثبت پس از برجام و آغاز اجرای قراردادهای خارجی اشاره کرد و گفت: توافق‌های بانکی ایران و مالزی نیز اجرایی می‌شود و ان‌شاءالله بخش‌های مختلف کشور بتوانند از این فضا استفاده کنند.

تقدیر ازاولین سفیر زن

همچنین به گزارش «ایرنا» حسن روحانی در بخشی از سخنان خود در جمع ایرانیان مقیم مالزی از آنها خواست سفیر ایران باشند و گفت: قبلا آقای سفیر داشتیم، الحمدالله الان سرکار خانم سفیر هم داریم. اشاره رئیس‌جمهوری به مرضیه افخم، نخستین سفیر زن بعد از انقلاب اسلامی است که از اواخر آذر‌ماه سال گذشته وارد کوالالامپور محل ماموریت خود شد تا براساس برنامه وزیر امور خارجه «روابط بین دو کشور را هرچه گسترده‌تر، جدی‌تر و مستحکم‌تر» کند.

توئیت نخست‌وزیر مالزی

همزمان نخست‌وزیر مالزی در پی سفر حسن روحانی به این کشور، پیامی را توئیت کرد.به گزارش «ایسنا» نجیب تون رزاق در پیام توئیتری خود نوشت: از رئیس‌جمهور ایران در اولین سفرش به مالزی استقبال کردم. به‌دنبال گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران هستیم. او همچنین در پیام دیگری نوشت که «ما می‌توانیم به مکاتب فکری متفاوتی تعلق داشته باشیم، ولی امیال و اهداف یکسانی داشته باشیم.»