ارزیابی مقامات آلمانی از سفر معاون مرکل به ایران

دنیای اقتصاد: لغو دیدار علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران با زیگمار گابریل، معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان، این مقام را به اظهارنظر در این خصوص واداشت. زیگمار گابریل، لغو دیدارش با لاریجانی را به دلیل مسائل سیاسی داخلی ایران دانست و گفت که معاون رئیس‌جمهوری ایران استقبال گرمی از او کرده است. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان که هفته جاری در سفری دو روزه به تهران آمده بود در حالی سه‌شنبه شب به کشورش بازگشت که علی لاریجانی، رئیس پارلمان ایران دیدار خود با گابریل را لغو کرد. هر چند دلیلی برای لغو این دیدار ارائه نشد، به نظر می‌آید که این اتفاق در واکنش به اظهارات زیگمار گابریل پیش از سفر به تهران درباره‌ لزوم اصلاحات در ایران و لزوم پذیرش موجودیت اسرائیل از سوی جمهوری اسلامی رخ داده باشد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، لاریجانی که یک چهره میانه‌رو در ایران به‌شمار می‌آید، بالاترین مقامی بود که گابریل قصد داشت در سفر خود با او دیدار کند، سفری که هدف اصلی‌اش تقویت روابط اقتصادی میان دوکشور پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی وضع شده علیه ایران بود. وزیر اقتصاد آلمان روز دوشنبه در تهران به نوعی از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران تقدیر کرد و گفت که جایگزین دولت فعلی (ایران) بازگشت به دوران‌ مقابله است. او همچنین گفته بود که ایران باید برای برقراری آتش‌بس در سوریه فشار بیاورد، زیرا در این زمینه مسوولیت دارد و خود نیز از آن آگاه است. آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران هم در واکنش به این اظهارات، زیگمار گابریل را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «اگر به جای دولت بودم، هیچ‌گاه اجازه نمی‌دادم چنین فردی وارد ایران شود.» معاون صدر اعظم آلمان حتی پیش از سفرش به ایران در گفت‌وگو با نشریه اشپیگل، برقراری روابط دوستانه با ایران را منوط به پذیرش موجودیت اسرائیل از سوی تهران دانسته بود. مقامات ایران به اظهارات گابریل واکنش تندی نشان دادند و تاکید کردند که هیچ کشوری نمی‌تواند پیش شرطی برای ایران تعریف کند و تهران هیچ‌گاه اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد. وزیر اقتصاد آلمان در مسیر بازگشت خود در هواپیما به خبرنگاران گفت که دلیل لغو دیدارش با لاریجانی ناشی از مسائل سیاست داخلی ایران بوده‌است. او تاکید کرد:‌ «دلیل لغو این دیدار، رقابت‌های انتخاباتی در ایران است. تصور می‌کنم که به خوبی از من استقبال شد، به‌ویژه در جریان دیدارم با معاون رئیس‌جمهور.» گابریل که به همراه یک هیات تجاری بزرگ و نمایندگانی از شرکت‌های آلمانی به ایران سفر کرده بود در جریان این سفر چند قرارداد را با طرف ایرانی به امضا رساند.

گام مثبت در مسیر توسعه روابط اقتصادی تهران- برلین

همزمان مقامات و نمایندگان تجاری آلمان، سفر وزیر اقتصاد این کشور به ایران را گامی مثبت و سازنده ارزیابی کردند. به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه دویچه وله، زیگمار گابریل سه‌شنبه شب، سفر دو روزه خود به ایران را با چشم‌انداز افزایش روابط تجاری و اقتصادی میان دو غول منطقه‌ای پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی به پایان رساند. این مقام بلند پایه آلمانی روز دوشنبه گفت که فرصت‌های خوبی در این سفر برای رایزنی با دیگر مقامات ایران و نمایندگان تجاری داشته است. نمایندگان تجاری آلمان سفر به ایران را گامی مثبت در مسیر توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور پس از سال‌ها تحریم دانستند. اریک شوئیترز، رئیس اتاق‌های صنعت و بازرگانی آلمان به رویترز گفت: «در مجموع این سفر یک گام مثبت بود. پس از سال‌ها تحریم‌های سخت، بازگشت به روابط پیشین زمان می برد و اکنون باید مقداری اعتماد ایجاد کرد.» او در ادامه تاکید کرد: «به‌طور قطع سفر گابریل برای دستیابی به این هدف مفید بوده است و پس از این سفر من کمی مطمئن تر شده‌ام.» به گزارش دویچه وله، آلمان و ایران پیش از وضع تحریم‌ها روابط اقتصادی و تجاری قوی و گسترده‌ای داشتند. لغو این تحریم‌ها همزمان با اجرایی شدن توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ سبب شد تا قدرت‌های جهانی برای ورود به بازار ایران با ۸۰ میلیون جمعیت وارد رقابت شوند. هر چند به دلیل ادامه برخی تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، انتظارات از لغو تحریم‌ها هنوز برآورده نشده و روند کندی را طی می کند. در این میان، بانک‌های اروپایی به دلیل ترس از اینکه آمریکا می‌تواند جریمه‌هایی را علیه‌شان به اتهام نقض شبکه پیچیده تحریم‌های باقی مانده وضع کند، برای تعامل با ایران تردید دارند. از این رو ایران، آمریکا را به مانع تراشی در مسیر تعامل اقتصاد جهانی با تهران متهم می کند. با این حال زیگمار گابریل گفت که به‌رغم مشکلات موجود، صنعت آلمان به بازار ایران و بازسازی روابط اقتصادی با این کشور علاقه‌مند است، ایرانی‌ها نیز همین‌طورند. سطح روابط تجاری میان ایران و آلمان در ماه‌های ژانویه تا ژوئیه به ۵/ ۱ میلیارد یورو رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد هشت درصدی داشته است.

همچنین روزنامه هندلزبلات به‌عنوان پرتیراژترین روزنامه اقتصادی آلمان گزارش مفصلی را در مورد نتایج اقتصادی و دستاوردهای این سفر نوشته و یادآور شده است که نمایندگان موسسات آلمان که بخشی از هیات ۱۲۰ نفره اقتصادی همراه گابریل را تشکیل می‌دهند، می‌خواهند معجزه کوچکی را میسر کنند. به‌عنوان مثال زیمنس موفق شد معاملات خود با ایران را که سال‌های قبل به ۵۰ میلیون یورو می‌رسید، به واسطه انعقاد معاهده تحویل و تولید توربین‌های گازی و همکاری در راه‌آهن مجددا تا حدود ۵۰۰ میلیون یورو افزایش دهد. این روزنامه اقتصادی در ادامه می‌نویسد: «گروه تاسیساتی اس‌ام‌اس، واقع در شهر دوسلدورف آلمان، دو قرارداد در مورد کارخانه‌های فولاد و خط لوله امضا کرد، میتسوبیشی آلمان در مورد مدرنیزه کردن یک نیروگاه گازی با ایران به توافق رسید. همچنین با رفع تحریم‌های اتمی در ژانویه ۲۰۱۶ در مناسبات اقتصادی بین ایران و ‌آلمان تحرکی ایجاد شد. موسسات اروپایی به خصوص در بخش‌های شیمی، هوانوردی و خودروسازی فعال شده‌اند. ایرباس برای ۱۷ فروند از ۱۱۸ جتی که به ایران می‌فروشد از مقام‌های آمریکایی مجوز دریافت کرده است. این در حالی است که رقیب ایرباس یعنی بوئینگ مجاز است ۸۰ فروند به ایران تحویل دهد.»