روحانی: قرن 21 متعلق به آسیاست

دنیای اقتصاد: حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته سفر خود به جنوب شرق آسیا را با سفر به ویتنام آغاز کرد. روحانی قرار است پس ازدیدار با «چان‌دای‌کوانگ» همتای ویتنامی خود و در ادامه سفر به منطقه آسیای جنوب‌شرقی، روز جمعه (فردا)و پس از ‌پایان سفر رسمی به ویتنام، عازم کوآلالامپور پایتخت مالزی شود. روحانی در ‌مدت اقامت خود در کوآلالامپور با مقام‌های ارشد مالزی درخصوص روابط دوجانبه، از جمله در ‌عرصه‌های مختلف اقتصادی و همکاری‌های صنعتی و تکنولوژیک گفت‌وگو خواهد کرد‎. رئیس‌جمهوری در آخرین مرحله از ‌سفر خود به منطقه آسیای جنوب‌شرقی، برای شرکت در دومین اجلاس سران مجمع گفت‌وگوی ‌همکاری‌های آسیا، ACD، راهی بانکوک پایتخت تایلند می‌شود.‌ این اجلاس با هدف برقراری رشد و توسعه در قاره آسیا، ۸ تا ۱۰ اکتبر (۱۷ تا ۱۹ مهرماه) در بانکوک برگزار ‌خواهد شد.

رئیس‌جمهوری روز گذشته پیش از ترک تهران با اشاره به اینکه آسیا برای ما قاره‌ای پر اهمیت است، گفت: به قول معروف قرن ۲۱ متعلق به آسیا است و همسایه‌های آسیا از لحاظ فرهنگی، علمی، تکنولوژیک و اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایران مهم هستند. به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری باتاکید بر اینکه سفر ما از ویتنام شروع می‌شود، گفت: ویتنام به‌عنوان کشوری که در شرق آسیا تحولات مثبتی را در زمینه‌های اقتصادی به‌وجود آورده، روابط خوب و نزدیکی با ایران دارد و به د‌نبال توسعه روابط در همه زمینه‌ها به‌ویژه صدور خدمات فنی و مهندسی از سوی ایران به ویتنام خواهیم بود.

او پیش از ترک تهران به مقصد هانوی پایتخت ویتنام در تشریح اهداف سفر به جنوب شرق آسیا در جمع خبرنگاران همچنین در تشریح سفرش به تایلند گفت: اجلاسی که در شهر بانکوک پایتخت تایلند تشکیل می‌شود بین سران کشورهای عضو مجمع همکاری‌های آسیایی است که معروف به ای‌سی‌دی است که ۳۴ کشور عضو این مجمع هستند. روحانی ادامه داد: همه کشورهای آسیایی عضو این مجمع هستند و جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۴ به عضویت این مجمع درآمده است. رئیس‌جمهوری گسترش همگرایی و همکاری کشورهای آسیایی و قرار گرفتن آسیا به‌عنوان یک شریک مهم در برابر سایر قدرت‌های اقتصادی جهان را از اهداف اصلی مجمع گفت‌و‌گوی همکاری‌های آسیا دانست.

روحانی در مورد سفرش به مالزی نیز گفت:مقصد دوم ما مالزی است که از کشورهای اسلامی است و از دیرباز روابط خوبی داشتیم؛ گرچه در سال‌های اخیر روابط دو کشور مثل گذشته نبود، ولی در این سفر به دنبال بازسازی روابط دو کشور در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، علمی و فناوری هستیم و درخصوص موضوعات جهان اسلام و منطقه با مقامات مالزی گفت‌وگو می‌کنیم. سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری به منطقه جنوب شرق آسیا روز گذشته در حالی صورت گرفت که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در راستای سیاست دولت یازدهم برای تعامل با منطقه جنوب شرق آسیا، تاکنون چند سفر به منطقه داشته است. او اسفند ماه سال گذشته در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به ۶‌کشور آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه، از جمله اندونزی، سنگاپور، برونئی و تایلند سفر کرد.

تهران و هانوی

روحانی روز گذشته تهران را به مقصد هانوی ترک کرد. پیش از او آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس‌جمهوری اسبق در سال ۷۴ و پس از او محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق درآبان سال ۹۱ به این کشور سفر کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری مهر، محمود احمدی‌نژاد در سال ۹۱ پس از شرکت در اجلاس دموکراسی دربالی اندونزی، در راس هیاتی بلندمرتبه به دعوت همتای ویتنامی‌اش به این کشور سفر کرد و با نخست‌وزیر و دبیرکل حزب کمونیست این کشور دیدار و در مورد مسائل دوجانبه گفت‌وگو کرد. البته این سفر به دلیل پرچم مورد استفاده برای ایران، در جریان دیدار مقامات دو کشور، با حاشیه‌هایی همراه شد.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز اردیبهشت ماه سال گذشته در حاشیه اجلاس سران کشورهای آسیایی و آفریقایی در جاکارتا پایتخت اندونزی با رئیس‌جمهوری سابق ویتنام دیدار و خواستار گسترش همکاری‌های دوجانبه شده بود. در همین راستا ترانگ تان سانگ رئیس‌جمهوری سابق ویتنام اسفند ماه سال گذشته پس از ۱۳ سال و در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی سفری سه روزه به تهران داشت. او علاوه بر گفت‌وگو با همتای ایرانی خود همچنین با هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار داشت و ملاقاتی هم با مقام معظم رهبری انجام داد. سفر روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری به ویتنام نیز به دعوت «چان دای کوانگ» همتای وی صورت گرفته است. ایران و ویتنام تاکنون دو اجلاس مشترک در سطح مدیران کل کنسولی وزارت خارجه در خرداد و بهمن سال ۹۱ به ترتیب در هانوی و تهران برگزار کرده‌اند.

همچنین ویتنام اردیبهشت سال جاری «نگوین هونگ تاچ» را به‌عنوان سفیر جدیدش به ایران معرفی کرد. شهریور ماه سال جاری نیز «لگوانگ هویی» رئیس گروه دوستی پارلمانی ویتنام و ایران در سفری به تهران با نمایندگان مجلس دیدار و گفت‌وگو کرد. درهمین حال پیش از آغاز سفرروحانی به ویتنام، وزارت خارجه ویتنام، بیانیه‌ای صادر کرد. به گزارش «ایسنا» براساس این بیانیه، روابط دیپلماتیک ایران و ویتنام سال ۱۹۷۳ برقرار شد و دو طرف طی سال‌های گذشته مناسبات سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و در حوزه‌های آموزش و علم و فناوری را توسعه داده‌اند. همچنین به گفته این بیانیه، ایران در سال ۱۹۹۱ و ویتنام نیز در سال ۱۹۹۷ نسبت به ایجاد سفارت در کشور طرف مقابل اقدام کرده‌اند. براساس بیانیه وزارت امور خارجه ویتنام مقام‌های ایران و ویتنام توافق کرده‌اند حجم روابط اقتصادی دو کشور را طی پنج سال آینده به ۲ میلیارد دلار افزایش دهند. قرار است سفر روحانی به هانوی تا روز جمعه ادامه داشته باشد.

مناسبات اقتصادی

به گزار ش «ایرنا» ویتنام در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از قبیل آ‌سه‌آن، اپک، بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی عضویت دارد. همچنین در سال ۲۰۰۸ با امضای قرارداد نفتی چهارساله با ایران به منظور حفر چاه در میدان نفتی «دانان» در جنوب غربی ایران متعهد به حفاری سه حلقه چاه اکتشافی با هزینه ۱۱۵ میلیون دلار شد. نگاهی به مناسبات تجاری این کشور با ایران نیز نشان می‌دهد ارزش مناسبات اقتصادی ایران و ویتنام سال ۱۳۹۰ حدود ۱۶۲ میلیون دلار بوده که این رقم در چهار سال منتهی به ۱۳۹۴ به ترتیب حدود ۱۹۵ میلیون دلار، ۱۹۱ میلیون دلار، ۳۵۰‌میلیون دلار و ۳۵۷ میلیون دلار بوده است. انجیر تازه یا خشک کرده، کوسه ماهی، قیر و نفت، انواع پسته و... از جمله عمده‌ترین اقلام صادراتی ایران به ویتنام در سال ۱۳۹۴ هستند و گوشی تلفن همراه، ماهی لیستائو یخ زده، چای سیاه، اجزا و قطعات الکترونیکی رایانه، سایر قطعات برد مدارهای چاپی، دستگاه‌های کارت‌خوان، شیره کائوچوی طبیعی، سایر ماهی‌های کنسروی، چای سبز و... نیز از جمله اقلام وارداتی ایران از ویتنام گزارش شده است.

همراهان رئیس‌جمهوری

رئیس‌جمهوری را در سفربه جنوب شرق آسیا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری به همراه ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی، همراهی می‌کنند.به گزارش خبرگزاری مهر، نمایندگانی از بخش خصوصی نیز همزمان با سفر رئیس‌جمهور به ویتنام، مالزی و تایلند،در این کشورها حضور ‌دارند و روابط تجاری را با همتایان خود مورد بررسی قرار خواهند داد‎.‎ قرار است امروز «چان دای گوآنگ» رئیس‌جمهوری ویتنام در کاخ ریاست جمهوری این کشور به‌طور رسمی از حسن روحانی رئیس‌جمهوری استقبال می‌کند و پس از آن مذاکرات آغاز خواهد شد.به گزارش «ایرنا» مذاکره خصوصی با حضور روسای جمهوری دو کشور و وزیران خارجه آغازگر برنامه‌ها خواهد بود سپس مذاکرات مشترک برگزار می‌شود. در صورتی که مذاکرات به نتیجه برسد، اسناد همکاری دو کشور طی مراسمی امضا می‌شود.ملاقات با «نگویان شوان پوک» نخست‌وزیر و دبیر کل حزب کمونیست ویتنام از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهوری کشورمان در روز پنج‌شنبه است. هیات ایرانی به ریاست رئیس‌جمهوری در ادامه سفر صبح جمعه (فردا)هانوی را به مقصد کوالالامپور ترک می‌کند.