دوئل برجامی معاونان ترامپ و هیلاری

دنیای اقتصاد: بعد از مناظره اول و جنجالی میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که موضوعات اساسی از جمله بحث توافق هسته‌ای ایران در آن مد نظر قرار گرفت، مناظره روز سه‌شنبه میان معاونان این دو نیز مطالب بسیار مهمی را درخصوص ایران و آینده توافق هسته‌ای در برداشت. در مناظره تلویزیونی تیم کین معاون هیلاری کلینتون از حزب دموکرات و مایک پنس، معاون دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه، که موضوعاتی ‌چون تروریسم و سیاست خارجی را مورد بحث قرار داد، توافق اتمی با ایران به یکی از مسائل مورد اختلاف طرفین تبدیل شد.

به گزارش «آسوشیتدپرس»، در این مناظره که سه‌شنبه (۴ سپتامبر) در دانشگاه «لانگ‌وود» در ایالت ویرجینیا برگزار شد، مایک پنس، همچون دونالد ترامپ توافق اتمی با ایران را یک قرارداد «بد» خواند و از دولت اوباما در این رابطه به شدت انتقاد کرد. به گفته پنس، توافق اتمی قادر نیست که امنیت آمریکا را تامین کند. همچنین در این مناظره، مایک پنس، هیلاری کلینتون را متهم و او را به‌عنوان طراح و «نقشه ریز» سیاست خارجی اوباما خطاب کرد. او اشاره کرد، اکنون در پی این سیاست‌ها خاورمیانه به شدت از کنترل خارج شده و امروز آمریکا شرایط ناامن‌تری را نسبت به گذشته تجربه می‌کند.تیم کین سناتور ایالت ویرجینیا که از موافقان توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا است، در مقابل از برجام پشتیبانی و تاکید کرد که با این توافق امنیت بین‌المللی و داخلی آمریکا افزایش یافته است. به گفته کین ۶ کشور قدرتمند جهانی در این مذاکرات موفق شدند بدون به‌کارگیری اقدامات نظامی به برنامه اتمی ایران پایان دهند. تیم کین گفت این از قدرت رهبری هیلاری کلینتون بود که توانست بدون شلیک یک گلوله برنامه سلاح هسته‌ای ایران را از بین ببرد.

معاون ترامپ در مقابل امضای برجام را دستاوردی قابل تقدیر برای آمریکا ندانست و دولت اوباما را متهم کرد که برای آزادی شهروندان آمریکایی به ایران ۷/ ۱ میلیارد دلار «باج» داده است. اوباما پیش‌تر گفته بود که این پول در رابطه با یک دعوای حقوقی بوده که به خرید سلاح در دوران پیش از انقلاب ایران مربوط می‌شود. به گفته اوباما این پول «باج» نبوده و بنا به توصیه وکلای آمریکایی برای حل این اختلاف مالی به ایران پرداخت شده است.

در بخش دیگری از این مناظره کین در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون دنیا به نسبت چند سال قبل به مکان امن‌تری تبدیل شده یا خیر مدعی شد: «تهدید تروریستی در برخی موارد کاهش یافته، زیرا برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ایران متوقف شده است.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، کلینتون مسلما نقش زیادی در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای داشت، اما هرگز تا این مرحله پیش نرفت که مدعی برچیدن خطر تولید تسلیحات هسته‌ای ایران شود. هیلاری کلینتون همواره در سخنرانی‌های او از این عبارت استفاده کرد که توافق، برنامه هسته‌ای ایران را تحت کنترل قرار داد.تعبیر کین از نقش کلینتون در مذاکرات به سرعت با واکنش همتای جمهوری‌خواه او مواجه شد که مدعی بود: «توافق ضمانت کرد که ایران روزی به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شود، زیرا پس از پایان یافتن زمان توافق هیچ محدودیتی برای این کشور وجود نخواهد داشت.»به گزارش «عصر ایران»، کین در بخش دیگری از مناظره به رضایت نهادهای نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی از این توافق اشاره کرد و گفت: «حتی نهادهای امنیتی و نظامی اسرائیل اعلام کردند که این توافق مانع از هسته‌ای شدن ایران شد.» اما مایک پنس، ‌تیم کین را به‌خاطر بایکوت کردن سخنرانی سال ۲۰۱۵ بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا و در مخالفت با توافق هسته‌ای ایران سرزنش کرد. پنس همچنین بار دیگر تاکید کرد که پس از انقضای دوره قانونی توافق هسته ای، ایران هیچ محدودیتی روی توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود نخواهد داشت و این به معنای حرکت به سمت تولید سلاح هسته‌ای خواهد بود.در ادامه کین با اشاره به نام «گادی آیزنکوت» رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل گفت: می‌توانید از او بپرسید. آیزنکوت در ماه ژانویه سال جاری میلادی(دی ماه ۹۴) با اشاره به توافق هسته‌ای ایران، آن را نقطه عطف تاریخی خطاب کرده بود که یک تغییر بزرگ در مسیری که ایران پیش از این پیش‌رو داشت و همچنین تغییر بزرگی در نوع نگاه ارتش رژیم اسرائیل به برنامه هسته‌ای ایجاد کرده است.رئیس ستاد ارتش رژیم اسرائیل گفته بود: «توافق هسته‌ای ریسک‌های زیادی دارد؛ اما فرصت‌های زیادی را نیز پیش کشیده است. ما باید همزمان از میان منشور ریسک‌ها و منشور فرصت‌ها به این قضیه نگاه و سپس قضاوت کنیم و نه بدترین سناریو را در نظر آوریم و نه بهترین سناریو را؛ بنابراین، اکنون ما در حال بازبینی استراتژی‌های خود در این خصوص هستیم.»پیش‌تر در ۶ مهر ماه، دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در اولین مناظره تلویزیونی خود موضوع ایران را مورد بحث قرار دادند. در این مناظره، اشاره به ایران در سخنان دونالد ترامپ ادامه یافت و موضوع انتقادات او از توافق هسته‌ای (برجام) بارها تکرار شد. ترامپ در جریان مناظره مدعی شد تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا علیه ایران در حال کشاندن این کشور به ورطه سقوط بود که با اشتباه توافق هسته‌ای، ایران از این تهدید جان سالم به در برده و حالا در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ است. در نقطه مقابل کلینتون در دفاع از توافق هسته‌ای، گفت که تحریم‌های ایران از زمانی که او وزیر امور خارجه بوده است آغاز شده و او در این دوره (۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳) تلاش کرده است ائتلافی با دیگر کشورها از جمله چین و روسیه برای سخت‌تر کردن تحریم‌های ایران تشکیل دهد.