دنیای اقتصاد: در حالی که کمتر از ۹ ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ باقی است، اصولگرایان یک بار دیگر همچون انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته و انتخابات مجلس در اجماع بر سر کاندیداهایشان دچار اختلاف و سردرگمی شده‌اند. در واقع این بار اردوگاه اصولگرایان با شرایط پیچیده‌تری نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ روبه‌روشده است. از یک‌سو برخی از آنها در نبود یک چهره تاثیرگذار و رای‌آور معتقد به حمایت از کاندیداتوری حسن روحانی، کاندیدای اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان هستند و از سوی دیگر برخی دیگر از آنها همچنان دنبال چهره‌ای هستند که هم رای‌آور باشد و هم چهره‌ای مقبول میان اصولگرایان.

در این میان هر چند محمود احمدی‌نژاد از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری نهی شده است، اما از آنجا که به دلایل متعدد، سبد رأی خود را دارد از دید اصولگرایان می‌تواند هوادارانش را به تبعیت از خود برای اینکه به گزینه مورد اقبال اصولگرایان رای دهند، ترغیب کند. البته این گزینه در صورتی قابلیت اجرا دارد که اردوگاه چندپاره اصولگرایان به اجماع برسر یک کاندیدا دست یابند.با این تفاسیر اصولگرایان به‌دلیل فاصله گرفتن از وحدت راه سختی را در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ در پیش دارند و آنچه این جریان را با مشکل مواجه کرده است فقدان لیدر دارای کاریزما در این جریان سیاسی است، آنقدر که برخی از آنها حتی حاضر شده‌اند به‌رغم اختلافاتشان با اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان حمایت خود را از کاندیدای این جریان در انتخابات سال ۹۶ اعلام کنند. حالا این موضوع نیز به محل اختلاف تازه‌ای میان اصولگرایان تبدیل شده است. همچنان‌که روز گذشته امیرمحبیان،فعال سیاسی و تئوری‌پرداز اصولگرایان در گفت‌وگو با «ایسنا» خود را از منتقدان سناریوی حمایت از حسن روحانی معرفی و تاکید کرد که اصولگرایان باید هویت مستقل خود را حفظ کنند چون اختلافات جدی بین آنها و اصلاح‌طلبان وجود دارد و نمی‌توانند روی یک فرد و استراتژی مشترک توافق کنند. او همچنین اعلام کرد که در حال حاضر سناریوی حمایت از حسن روحانی از دستور کار اصولگرایان خارج شده است.

روحانی را اصلاح‌طلب محض نمی‌دانیم

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه «اکنون در شرایط جدیدی قرار گرفته‌ایم»، تصریح کرد: طبیعتا اصولگرایان در اولین تحلیل خود باید مشخص کنند که آقای روحانی را که چهره ثابت این انتخابات است به‌عنوان کاندیدای خود می‌پذیرند یا نمی‌پذیرند. در این باره دو دیدگاه وجود دارد؛ یکی معتقد است که به هر حال آقای روحانی اصلاح‌طلب محسوب نمی‌شود و عضو جامعه روحانیت مبارز است پس می‌تواند در زمره یکی از کاندیداهای جریان اصولگرا قرار بگیرد، اما بعد از تعاملاتی که صورت گرفت ظاهرا ‌این دیدگاه نظر غالب در جریان اصولگرایی نبوده و اصولگرایان به این نتیجه رسیدند که کاندیدای مستقل و مرتبط با خود را داشته باشد.به گزارش «ایسنا» این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص برخی مباحث مطرح شده ازسوی غلامرضا مصباحی‌مقدم مبنی‌بر حمایت از حسن روحانی، تصریح کرد: آقای مصباحی‌مقدم از این نظر عقب ننشستند؛ بلکه فقط یکی از گمانه‌زنی‌ها و سناریوها حمایت از آقای روحانی بود چون ما آقای روحانی را اصلاح‌طلب محض نمی‌دانیم و ایشان فردی فعال در جریان اصولگرا بودند اما در عین حال دارای نزدیکی فکری با آقای هاشمی هستند؛ بنابراین ما هیچ‌گاه آقای روحانی را خصم تلقی نمی‌کنیم. ضمن اینکه ایشان رئیس‌جمهوری نظام جمهوری اسلامی ایران است و طبیعتا ما خوشحال می‌شویم که دولت کارکرد مثبت داشته باشد چون این به کارآمدی نظام می‌افزاید.

پیروزی روحانی، مرهون اختلاف اصولگرایان

او در عین حال معتقد است پیروزی حسن روحانی در انتخابات ۹۲ مرهون اختلاف اصولگرایان بود و مردم ترسیده بودند و می‌گفتند که جلیلی، احمدی‌نژاد دوم است. محبیان بابیان این که آقای روحانی مذاکرات هسته‌ای را عملا به‌عنوان بحثی محوری در دوران تبلیغات انتخاباتی مطرح کرد و همین باعث برجستگی بیشتر آقای روحانی شد، گفت: اگر آقای جلیلی نمی‌آمد بحث مذاکرات هسته‌ای بحث اصلی نمی‌شد و نقطه برتری آقای روحانی هم همین بود. از سوی دیگر اگر فقط آقای قالیباف در رقابت حضور داشت فقط مباحث مدیریتی مطرح می‌شد و آن موقع ممکن بود اصلا آقای عارف موقعیت بهتری پیدا کند. در آن شرایط درصدی از آرای آقای جلیلی نیز به سمت آقای قالیباف می‌آمد و تفاوت ۲۰۰ و خرده‌ای هزار رای کمتر شده و انتخابات به دور دوم کشیده می‌شد.محبیان ادامه داد: اگر انتخابات ۹۲ به دور دوم کشیده می‌شد اصولگرایان به‌صورت قهری روی آقای قالیباف توافق می‌کردند و در آن زمان معلوم نبود پیروزی آقای روحانی به این راحتی می‌بود بنابراین پیروزی آقای روحانی بر اصولگرایان در آن زمان بیشتر مرهون اختلاف اصولگرایان بود. موقعیت آقای قالیباف خیلی هم بد نبود، اگر این ضربه زده نمی‌شد.

چهره‌های مطلوب اصولگرایان

او در عین حال معتقد است، از بین گزینه‌های مطرح اصولگرا، محمدباقر قالیباف موقعیت خوبی دارد چون شناخته شده‌تر و باسابقه‌تر است. این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص مطرح بودن نام چهره‌های اصولگرا همچون قالیباف،‌ جلیلی و توکلی برای حضور در انتخابات گفت: این افراد در انتخابات‌های گذشته نیز سابقه کاندیداتوری داشتند و باز هم می‌توانند گزینه اصولگرایان باشند؛ چراکه سرمایه‌گذاری در افکار عمومی روی آنها صورت گرفته و ممکن است آنها خود را مطرح کنند و حتی گزینه نهایی نیز قرار بگیرد چراکه این افراد شاخص‌های مورد نظر را دارند. در عین حال از شاخص مهم جذب آرا به‌طور نسبی نیز برخوردارند.محبیان با بیان اینکه تاکنون هیچ کاندیدای برجسته‌ای نداریم که اتفاق نظری روی آن شده باشد در عین حال تصریح کرد: ممکن است برخی معتقد باشند که در حال حاضر آقای قالیباف دارای ظرفیت‌هایی است، چنانچه اصلاح‌طلبان تصمیم نگیرند تا دم انتخابات بیش از این او را تخریب کنند. به هر حال ممکن است او یکی از کسانی باشد که مابین گزینه‌های مختلف چهره باتجربه و نسبتا موفق مدیریتی از لحاظ عملکرد دارد.

فعالیت اصلاح‌طلبان برای شوراها

او در ادامه گفت‌وگو درباره فعالیت دوطیف اصولگرا و اصلاح‌طلب در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با بیان اینکه طبیعتا اصلاح‌طلبان امکان مانور بیشتری دارند و سعی می‌کنند امتیازاتی در این حوزه بگیرند، گفت: اخیرا هم شنیدیم که آنها سازمان‌دهی‌هایی به‌صورت جدی در سطح کشور ترتیب دادند تا بتوانند از این فرصت برای ایجاد یک پایگاه برای ارتباط با افکار عمومی استفاده کنند. این را می‌دانیم که آنها در این حوزه بسیار فعال هستند، اما تاکنون حرکت قدرتمندی از آنها ندیدیم.

محبیان همچنین گفت: جریان اصولگرا در این رابطه به نتیجه رسیده و تا جایی که من اطلاع دارم جامعه روحانیت قصد دارد در تهران در این زمینه فعال باشد. او درباره احتمال ورود محمود احمدی‌نژاد و نزدیکان او به انتخابات شوراها نیز گفت: نهی و توصیه رهبری به آقای احمدی‌نژاد در حوزه ریاست‌جمهوری بوده و ممکن است ایشان از این حداقل فرصت چهارساله، به سازماندهی روی بیاورد و به شکل غیرمستقیم دیدگاه‌های خود را پیش ببرد و ممکن است حزب و تشکیلاتی به‌صورت محوری سامان دهد. البته احزاب فرعی کنار او همچون پایداری و امثال آن، به‌صورت غیررسمی از او حمایت می‌کنند که اگر این روند ادامه پیدا کند ممکن است آقای احمدی‌نژاد برای انتخابات شوراها برنامه‌ریزی داشته باشد. محبیان در مورد جبهه پایداری نیز گفت: پیش از این جبهه پایداری خواست جامعتین را مانند یک حزب و تشکیلات کنار سایرین ببرد، خود را در همان سطح بداند و بعدا هم آن را کنار بگذارد و هر جا توانستند از سازمان خارج شدند و سعی کردند باج بگیرند یا برخورد کنند، بازی را به هم زدند این کار به ضرر اصولگرایان و به نفع اصلاح‌طلبان تمام شد. این انتقاد ما به آنها است، اما به این معنا نیست که آنها را اصولگرا ندانیم. دبیرکل حزب نواندیشان اسلامی همچنین تاکید کرد: جریان اصولگرایی هیچ‌کس را حذف نمی‌کند.