هشداردرباره فریب خوردن روسیه در سوریه

دنیای اقتصاد: دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور نظامی روز پنج‌شنبه ابراز نگرانی کرد که مبادا در «زد و بند» روسیه و آمریکا در موضوع سوریه، منافع آمریکا بیشتر تامین شود و در این میان «سهم کمتری به ایران» داده شود. به گزارش «عصر ایران»، سرلشکر یحیی رحیم‌صفوی، شامگاه پنج‌شنبه در برنامه تلویزیونی «دست‌خط» گفت که در سوریه در یک سو ائتلافی بین ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان وجود دارد و در مقابل ائتلافی بین «کشورهای عربی»، اردن، ترکیه، آمریکا و اسرائیل.

سرلشکر رحیم‌صفوی در عین حال گفت: «هم‌اکنون سازوکاری بین آمریکایی‌ها و روس‌ها است که امیدواریم آمریکایی‌ها سر روس‌ها کلاه نگذارند و روس‌ها را در یک بازی که منافع آمریکایی‌ها بیشتر باشد یا در بازی که سهم کمتری به ایران داده شود، قرار ندهند.» او تاکید کرد که این دو قدرت با یکدیگر «زد و بندهایی می‌کنند» و سیاستمداران جمهوری‌اسلامی باید «حواس‌شان باشد» و در این میان «منافع ایران و سهم ایران نباید نادیده گرفته شود.» فرمانده سابق سپاه پاسداران گفت که در «سیاست اطمینان و اعتقاد مطرح نیست» و «بازیگری و منافع مطرح است.» او اضافه کرد: «باید مراقب منافع خود باشیم، مخصوصا در ایجاد امنیت پایدار و عمق دفاع استراتژیک برای ایران که مهم‌ترین بخش کاری ما است.» سرلشکر صفوی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند در اختیار قرار دادن یا کمک کردن و اینکه یک پایگاه هوایی را به روس‌ها بدهیم و به نوعی کمک کنیم که از این طریق هواپیماهایشان بیایند و به سمت سوریه بروند شاید زیادی اعتماد کردن به روس‌ها خواهد بود، افزود: «خیر، کاملا رهبری و دولتمردان ما با هوشیاری اقدام می‌کنند، یعنی از یک عقلانیت سیاسی و تعاملات راهبردی با روس‌ها این اقدام انجام می‌شود.»

وضعیت سخت سوریه

یحیی رحیم‌صفوی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کردید که روزی سوریه به چنین وضعیتی برسد، ابراز داشت: «غرب‌آسیا طی ۱۰، ۲۰ سال گذشته بیشترین تغییر و تحولات را داشته است و این تغییر و تحولات هم تغییرات ژئوپلیتیکی و هم راهبردی بوده است. نظام سیاسی صدام از بین رفت و نظام افغانستان سرنگون شد و نظام‌های جدیدی روی کار آمدند و سوریه نیز هم اکنون ۵ سال و نیم است که مورد تهاجم تروریستی- تکفیری و همچنین توطئه بزرگی که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی و قطر با پول‌های کلان خود و با همکاری اردن و ترکیه به‌وجود آوردند، قرار گرفته است.» او با اشاره به این موضوع که ۵ سال و نیم است که دولت و ملت سوریه دچار آشفتگی شده‌اند و بیش از ۳۰۰هزار نفر کشته و حدود ۹‌میلیون نفر از مردم سوریه و عراق آواره شده‌اند، گفت: «بسیاری از زیرساخت‌ها از بین رفته است و اتفاقا بیشتر خرابی‌ها نیز در منطقه اهل تسنن صورت گرفته است. شهرها تقریبا خراب شده ولی در مناطق علویان سوریه مثل لاذقیه کمتر تخریب شده و مناطقی مانند بانیاس و دمشق کمتر تخریب شده است یا در عراق از بغداد به سمت جنوب مناطق کمتر تخریب شده، هر‌چه تخریب صورت گرفته بیشتر در مناطق اهل سنت است. اهل سنت هم به این نتیجه رسیده‌اند که این گروه‌های تروریستی جز ایجاد رعب و وحشت و جنایتکاری چیزی به ارمغان نیاورده‌اند.»

سلیمانی نبود، بغداد و دمشق سقوط می‌کرد

دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور نیروهای مسلح گفت: «اگر حضور قاسم سلیمانی و دوستان ایشان نبود، بغداد و دمشق سقوط کرده بود. صفوی در پاسخ به این سوال که در جایی بیان شده بود که شما و سردار سلیمانی قبل از عملیات کربلای ۵ اختلاف‌نظری باهم داشتید، آیا درست است، افزود: «به هیچ‌وجه، سردار سلیمانی جزو بهترین‌ها بودند و اکنون هم اینطور است. در حال حاضر هم سردار سلیمانی از بهترین دوستان من هستند که تقریبا هر دو، سه هفته یکبار همدیگر را می‌بینیم، مسائل سوریه را بحث می‌کنیم. ما با فرماندهان خود در کنار هم جنگیده‌ایم.»

رحیم‌صفوی در پاسخ به این گفته مجری که مردم خیلی ایشان را دوست دارند، گفت: «واقعا انسان دوست‌داشتنی و جزو بقیه‌السلف، بقیه‌الشهدا و انسانی بسیار شایسته هستند. انصافا توانستند بغداد و دمشق را نجات بدهند. اگر حضور قاسم سلیمانی و دوستان ایشان نبود بغداد و دمشق سقوط کرده بود. یکی از سربازان امام زمان(عج) می‌تواند آقای قاسم سلیمانی باشد. بسیاری از مردم می‌گویند که ما دست ایشان را می‌بوسیم، من به نوبه خود دست ایشان و تمام مدافعان حرم را که در این مقطع و در این دنیای امروزی جان خود را کف دست خود گذاشته‌اند می‌بوسم.» مشاور عالی رهبری با اشاره به اینکه بعد از جنگ همه ما بر سر خانه و زندگی خود برگشتیم ولی آقای قاسم سلیمانی باوجود اینکه الان ۲۷ سال از جنگ می‌گذرد همواره در میدان جهاد هستند، ابراز داشت: «می‌گویند پوتین‌هایشان را درنیاورده‌اند و این خیلی روحیه می‌خواهد.»

برجام

سرلشکر یحیی رحیم‌صفوی در ادامه درخصوص برجام و در پاسخ به این سوال که آیا بعد از برجام آیا موقعیت بین‌المللی ما تقویت شده است، گفت: «قطعا از نظر سیاسی و در مجامع بین‌المللی این اتهام ظالمانه‌ای را که به ایران می‌زدند برطرف شد و در افکار عمومی دولت و ملت‌ها تاثیر داشت،ولی نتایج آن در آن حدی که ملت ما انتظار داشت تا پس از برجام کمی زندگی، معیشت و اقتصادشان و قول‌هایی که سیاستمداران داده بودند که فلان‌گونه می‌شود، نشد. یعنی در زندگی و معیشت مردم آثار ۱+۵ محسوس نیست و مردم تغییری در زندگی خود نمی‌بینند و سوال اصلی مردم این است که پس چه شد آنچه آمریکایی‌ها وعده داده بودند و برخی از دولتمردان ما وعده کرده بودند. در حقیقت در سفره و زندگی و معیشت مردم آن تغییر آن‌چنانی به وجود نیامده است.»

امنیت، فرصتی برای دولتمردان

رحیم صفوی در ادامه با بیان اینکه این یک فرصت برای دولتمردان است تا از این امنیت پایدار جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسائلی که پیرامون کشور می‌گذرد استفاده کنند، ابراز کرد: «با اقتدار نیروهای مسلح و تدابیر راهبردی فرماندهی معظم کل قوا است که کشور ما کشوری با چنین امنیت پایداری است و بنابراین این امنیت نیز می‌تواند بستری برای برنامه‌ریزان کلان کشور باشد، در حقیقت فرصتی است برای دولتمردان تا به مسائل کلان کشور و به توسعه فرهنگی، اقتصادی و زیرساخت‌های مهم برای دسترسی به یک کشور آباد و مستقل بپردازند.»

مشاور مقام معظم رهبری در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما ممکن است موضوع امنیت آثار منفی هم به جا بگذارد، زیرا برخی از مردم معتقدند به دلیل وجود امنیت خیال برخی از آقایان راحت است و در شاخصه‌های دیگر آن طور که باید تلاش نمی‌کنند، افزود: «نیروی نظامی امنیت را ایجاد کرده‌اند و الان نوبت به دولتمردان است تا از این امنیت برای تامین نیازمندی‌های اساسی ملت و کشور و ارتقای جایگاه ایران استفاده کنند. دانشجویان ما الان فارغ التحصیل می‌شوند، اما کار پیدا نمی‌کنند مسوول ایجاد اشتغال دولت است و باید زمینه را ایجاد کند تا جوانان سرکار بروند. تعدادی از کارخانه‌ها الان با ظرفیت ۲۰ تا ۳۰‌درصد مشغول تولید هستند و برخی حتی تعطیل شده‌اند در صورتی که برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید تولیدات به حدی برسد که بتوانیم نیازمندی‌های داخل کشور را تامین کرده و حتی به سمت صادرات بیشتر نیز پیش برویم.»

دشوارترین مقطع جنگ

سرلشکر صفوی در ادامه این گفت وگو با اشاره به سخت‌ترین مقطع در ۸ سال دفاع مقدس، ابراز کرد: «مقطع آخر جنگ که قطعنامه را پذیرفته بودیم و عراقی‌ها مجددا به ما حمله کردند. فکر نمی‌کردیم عراقی‌ها حمله کنند چون این مصوبه شورای امنیت سازمان ملل بود. ایران پذیرفته بود، اما آنها مجددا حمله کردند که خرمشهر را بگیرند تا در پشت میز مذاکره برگ برنده داشته باشند.»

صفوی در پاسخ به این سوال که با خیلی از همرزمان شما صحبت کردیم و مشخص نشد آخر جنگ رغبت مردم کم شده بود یا نه، افزود: «سال‌های آخر جنگ واقعیت این است که اندکی اعزام نیروهای ما کاهش پیدا کرده بود و این واقعیت بود زیرا ۸ سال جنگ سخت است. در یک روز در اصفهان ۳۰۰ شهید را تشییع کردند. امام در این باره گفتند کجای دنیا می‌توانید شهری همانند اصفهان پیدا کنید که در یک روز ۳۰۰ شهید تشییع کنند و مردم خم به ابرو نیاورند؟ این واقعیت بود که اواخر نیروی کمتری اعزام می‌شد ولی وقتی عراقی‌ها مجددا حمله کردند حضرت آقا هم به جبهه‌ها آمدند و وصیت نامه نوشتند.»

بنی صدر

در ادامه مجری با بیان اینکه در یک برنامه تلویزیونی این جمله را از شما شنیدم که من نمی‌توانم کلمه خیانت را درمورد بنی‌صدر به کار ببرم، او نفهمی کرده است؛ باتوجه به اتفاقات اول جنگ و مسائل به وجود آمده، واقعا نمی‌شود کلمه خیانت را برای او به کار برد، که رحیم صفوی پاسخ داد: «من اصلاح می‌کنم، آن بحث بحث خرمشهر بود و سوالی که در آن برنامه از من پرسیدند راجع به سقوط خرمشهر بود؛ ولیکن اینکه بنی صدر به آرای ملت ایران خیانت کرد، خیانتی واقعی است. یعنی واقعا به اعتماد و رای مردم ایران، به آن سوگندی که در ریاست جمهوری خورده بود، به تفویضی که امام به ایشان دادند؛ (بنی صدر بهمن ۵۸ رئیس‌جمهور شد و حضرت امام(ره) اسفند ۵۸ حکم فرمانده کل قوا را به او دادند) خیانت کرد. اما درمورد خرمشهر واقعیت این بود که زور عراقی‌ها بیشتر بود و آمادگی ما آنقدر نبود هرچند که ۳۴ شبانه روز مقاومت جانانه کردند، ولی عراقی‌ها با تجهیزات، لشکرها و پشتیبانی هوایی و... آمده بودند. امام(ره) نمی‌خواستند که اولین رئیس‌جمهوری ایران آنطور با منافقین فرار کند، ایشان با منافقین بست که بعد هم با منافقین در شهادت رجایی و باهنر و هفت تیر همکاری کرد.»

مشاور عالی مقام معظم رهبری در پاسخ به این سوال که شما بنی صدر را از پاریس می‌شناختید، ابراز کرد: «من در آنجا اصلا از او خوشم نمی‌آمد، او نه مردم را فهمید و نه انقلاب را فهمید، چون در ایران نبود کسی که تمام عمر خود را در خارج از ایران بود، از دبیرستان به آنجا رفته بود، اصلا نمی‌فهمید مردم ایران یعنی چه، انقلاب اسلامی یعنی چه و امام(ره) یعنی چه.» او ادامه داد: «یک‌بار امام در جماران به او گفت که اگر زیاد خطا کنی، به احمد می‌گویم که در این اتاق کناری تو را حبس کنند؛ با پررویی گفت که اگر من را حبس کردید آقای بهشتی را هم باید حبس کنید ولی در اتاق من نیاورید. آن قدر پر رو بود. اینکه یک رئیس‌جمهوری پیش امامی که رهبر انقلاب است، این طور برخورد کند، بنی‌صدر در کجای این انقلاب قرار داشت، چه کاری برای آن کرد؟ فکر او خراب بود.»