هشدار صالحی درباره اجرای تعهدات برجام

دنیای اقتصاد: علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به منظور شرکت در نشست سالانه سازمان بین‌المللی «انجمن جهانی هسته‌ای» در انگلیس، روز پنج‌شنبه از بروکسل وارد لندن شد، در سخنانی در «شورای روابط خارجی اروپا» با تاکید بر پایبندی تهران به تعهداتش در برجام گفت: «توقع داریم که طرف مقابل نیز هرچه سریع‌تر به تعهداتش در زمینه رفع تحریم‌ها عمل کند.» صالحی تاکید کرد که ممکن است بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برجام روزهای سخت‌تری را تجربه کند. او ادامه داد: «من رد نمی‌کنم که شاید دولت جدید آمریکا، برای (اجرای) برجام مخاطراتی ایجاد کند.» همچنین به گزارش «ایرنا» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درخصوص احتمال نقض برجام از سوی رئیس‌جمهور آتی آمریکا، گفت: «برجام یک مساله شخصی نیست و رئیس‌جمهوری آینده آمریکا باید طبق ضوابط و تعهدات بین‌المللی عمل کند.»

به گفته او، بنابراین چنانچه کاخ سفید بخواهد مسیر دیگری را در آینده طی کند، هزینه‌بر خواهد بود. صالحی تاکید کرد: «ما از طرف مقابل توقع داریم هرچه سریع‌تر به تعهداتش در زمینه تحریم‌ها جامه عمل بپوشاند.» او افزود: «هرچند ما بردباریم و بلافاصله نسبت به اهمال‌کاری‌های طرف مقابل واکنش نشان نمی‌دهیم.» صالحی گفت: «اگر ما مسوولانه عمل کنیم، خصومت‌ها پایان داده شده و دنیا امن‌تر خواهد بود.» صالحی روز پنج‌شنبه و برای شرکت در نشست سالانه سازمان بین‌المللی انجمن جهانی هسته‌ای که مقرش در پایتخت انگلیس است، وارد این شهر شد. او در مسیر لندن به پایتخت اتحادیه اروپا یعنی بلژیک رفته و با فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرده بود. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که در مذاکرات منجر به برجام مرد فنی تیم ایرانی معرفی شده بود، در شورای روابط خارجی اروپا در واکنش به این نقض احتمالی برجام توسط جانشین باراک اوباما گفت: «ما حساب‌شده گام برمی‌داریم و از روی احساسات عکس‌العمل نشان نمی‌دهیم. ما بردباریم.» به گزارش خبرگزاری فارس، صالحی البته برای آمریکایی‌ها در به ثمر رسیدن برجام نقش مثبت هم قائل است و گفت که لشکرکشی آمریکا به عراق و افغانستان و از بین رفتن دو دشمن منطقه‌ای جمهوری اسلامی یعنی طالبان و صدام، به حل‌وفصل پرونده هسته‌ای ایران کمک کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی که به سرنوشت نه‌چندان روشن برجام در روزهای پس از انتخابات آمریکا اشاره کرده بود، به حال و روز امروز برجام هم اشاره کرد و با شاهد گرفتن همکاری نکردن بانک‌های بزرگ اروپایی با ایران، از عدم پایبندی طرف غربی به الزامات توافق هسته‌ای گلایه کرد. صالحی در ادامه انتقاداتش، به آمریکایی‌ها هم حمله کرد و گفت: «اگر جنگ عراق به کاهش اعتماد به آمریکا منجر شد، نقض برجام مابقی اعتماد موجود به آمریکا را به محاق می‌برد.»در ادامه صالحی به‌صورت تلویحی به درخواست غربی‌ها برای بازرسی‌های گسترده‌تر از هر نقطه مشکوک در ایران اشاره کرد و گفت: «ایران با هیچ نظارت یا بازرسی جدیدی علاوه بر بازرسی‌های مصرح در متن توافق‌نامه، موافقت نخواهد کرد.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره همسایه جنوب شرقی کشور که این روزها روابط دیپلماتیکش با تهران را قطع کرده هم سخن گفت؛ صالحی گفت که چندین سال در عربستان زندگی کرده ولی در کمال احترام باید بگوید که «دولت جدید خردمندانه عمل نمی‌کند.» او تاکید کرد که اگر به جای دولت عربستان بود با ایران مقابله نمی‌کرد و مسیر تعامل را در پیش می‌گرفت.

ضرورت رفع موانع بانکی با ایران

همچنین علی‌اکبر صالحی به نشست خود با فیلیپ هاموند، وزیر دارایی فعلی و وزیر خارجه سابق انگلیس هم اشاره کرد و گفت: «ایران به طرف مقابل فشار می‌آورد که (در حوزه اجرای برجام) گام‌هایی رو به جلو بردارند؛ هفته آینده وزرای خارجه ۱+۵ در نیویورک درباره همین با هم مذاکره می‌کنند.» رئیس سازمان انرژی اتمی در جریان سفر به لندن بعدازظهر روز پنج‌شنبه با فیلیپ هاموند دیدار و گفت‌وگو داشت. به گزارش «ایرنا» صالحی در گفت‌وگویی درخصوص این دیدار گفت: «همان‌طور که عنایت دارید بعد از عملی شدن برجام گشایش‌های فراوانی ایجاد شد و خیلی از بانک‌ها در حال حاضر با ایران کار می‌کنند. با این حال بانک‌های بزرگ هنوز وارد میدان نشده‌اند.» معاون رئیس‌جمهوری ایران افزود: «در جریان دیدار با آقای هاموند این مساله مطرح شد و من احساس کردم که ایشان تلاش می‌کنند در ارتباط با رفع این مشکل راه‌حل‌هایی را پیدا کنند.»او ادامه داد: «ما در این باره به‌طور مفصل صحبت کردیم اما تا نتیجه قطعی و کاملی نگیریم نمی‌توانیم قطعا موضوع را مطرح کنیم، بنابراین این‌طور می‌توان گفت که کار رو به پیشرفت است و به جد در حال دنبال کردن موضوع هستند.»

دیدار با رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا

در عین حال رئیس سازمان انرژی اتمی در سفر به بلژیک با فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا» موگرینی در این دیدار گفت: «چند کانال برای همکاری ایران و اتحادیه اروپا گشوده‌ایم و به آرامی و پیوسته کانال‌ها را می‌گشاییم و همکاری‌ها را تحقق می‌بخشیم.» همچنین دو طرف درباره مشکلات پولی و بانکی که به دنبال تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان پس از اجرای برجام وجود دارد به بحث پرداختند. فدریکا موگرینی پس از این دیدار گفت: «طرف ایرانی و اروپایی توافق‌نامه برجام را به‌طور کامل اجرا کردند. ما برجام را اجرا کرده‌ایم. هنوز مشکلات جزئی وجود دارد که هر دو طرف می‌توانند بر آن غلبه کنند.» او افزود: «درباره مشکل بانکداری به‌طور خاص، ما و شخص من بانک‌های اروپایی را به رفتن به ایران و مشارکت در طرح‌های توسعه تشویق می‌کنیم. وقتی دیدم در ۶ ماه اخیر مبادلات بازرگانی ایران و اتحادیه اروپا افزایشی باورنکردنی یافته است، خیلی امیدوار شدم. ما به افزایش مبادلات خود در بخش بازرگانی و بخش‌های دانشگاهی، تحقیقاتی، علمی، فن‌آوری، فرهنگ و انرژی ادامه خواهیم داد.» این مقام اروپایی ضمن اشاره به این موضوع که چند کانال برای همکاری ایران و اتحادیه اروپا گشوده‌ شده، ادامه داد: «به آرامی، اما پیوسته، کانال‌ها را می‌گشاییم و همکاری را تحقق می‌بخشیم.» او گفت که به نتیجه‌بخش بودن این همکاری‌ها در نظام بانکی خوش‌بین است.

بیانیه مشترک کشورهای اتمی

از سوی دیگر پنج کشور دارای سلاح اتمی که در کنار آلمان با ایران مذاکرات هسته‌ای را پیگیری کردند، در بیانیه مشترکی از پایبندی خود به تعهدات برجامی استقبال و بر آن تاکید کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در بند ۹ بیانیه پایانی نشست واشنگتن به مساله ایران اشاره شده و آمده است: «اجرای موفق برجام اطمینان می‌دهد که برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز است و به ایران این امکان را می‌دهد که به‌طور کامل از حق خود برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز بر اساس مفاد NPT و الزامات مورد قبول ایران ذیل این معاهده، بهره‌مند شود.» در انتهای بخش ایرانی بیانیه ۵‌کشور اتمی بدون اشاره به مورد خاصی، هر ۵‌کشور از ایفای نقش مستقل و مهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال ایران حمایت کردند.