دنیای اقتصاد: دریادار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره اظهارات اخیر آمریکایی‌ها پیرامون برخورد قایق‌های تندرو سپاه با ناوهای آمریکایی، گفت: «آنچه در خلیج‌فارس سال‌ها است برقرار است تغییر نکرده و آن اقتدار و حضور و تسلط و اشراف اطلاعاتی که در خلیج‌فارس و تنگه هرمز برقرار بوده، همچنان برقرار است.»

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فرمانده نیروی دریایی سپاه ادامه داد: «طی یک ماه گذشته، آمریکایی‌ها چند مطلب را مستمسک قرار داده‌اند و سه مطلبی را که کاخ سفید، وزارت خارجه و نیروی دریایی آمریکا بیان کرده است، تمام آن وقایع خلاف آن چیزی است که در خلیج‌فارس اتفاق افتاده است.» دریادار فدوی افزود: «مثلا مطرح کرده‌اند که در منطقه شمال خلیج‌فارس، شناورهای سپاه در ۹۰ متری شناورهای آنها قرار گرفته‌اند، اصلا این موضوع درست نیست و شناورهای ما و آمریکایی‌ها در آن قصه در بیش از ۲ هزار متری آنها قرار داشته‌اند.» او تاکید کرد: «اتفاق جدیدی نیفتاده و آنها دنبال شرایط جدیدی هستند، مخصوصا پس از اتفاق جزیره فارسی که توسط دریادلان نیروی دریایی سپاه رخ داد که بسیار سرشکستگی را برای آمریکایی‌ها به‌وجود آورد و از طرفی دیگر، آنها در سه چهار سال گذشته دنبال یک خط ارتباطی مستقیم با نیروی دریایی سپاه هستند و این تحت هیچ شرایطی مورد تایید مقامات جمهوری اسلامی ایران نیست و مصوبه‌ای در این باره وجود ندارد.» در ادامه فرمانده نیرویی دریایی سپاه تاکید کرد: «برای همین، آمریکایی‌ها دست به یک جوسازی رسانه‌ای و خبری و سخنگویی زده‌اند و امروز هم خبری منتشر شده که به نوعی یکی از آن پیشنهادهای‌شان را که همان ارتباط مستقیم بود دوباره مطرح کردند. من پیشنهاد دیگری برای آمریکایی‌ها دارم و برای اینکه مطلبی در منطقه مهم خلیج‌فارس پیش نیاید، پیشنهاد من این است که آمریکایی‌ها در خلیج‌فارس حضور نداشته باشند، چون آنها در ۲۸ سال گذشته ناامنی را در منطقه اضافه کرده‌اند، نه امنیت را.» به گفته دریادار فدوی آمدن آمریکا به خلیج‌فارس، ناامنی را ۹ برابر در خلیج‌فارس در سال ۶۶ و ۶۷ افزایش داد و در این سال‌ها هم حضور آنها ناامنی را اضافه کرده است. او تاکید کرد: «چیزی که باعث شده در منطقه مهمی مانند خلیج‌فارس موضوعی در این سال‌ها پیش نیاید، تمهیدات ایران و به خصوص نیروی دریایی سپاه بوده است که با اتخاذ تدابیر و اشراف اطلاعاتی در منطقه، سپاه نگذاشته مشکلی در منطقه خلیج‌فارس پیش بیاید.»

این در شرایطی است که به دنبال رویارویی‌های اخیر نیروی دریایی ایران و آمریکا در خلیج‌فارس، وزارت امور خارجه آمریکا مجددا ابراز نگرانی کرده است. به گزارش «ایسنا» مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در پاسخ به سوالی درباره‌ ادعای شبکه فاکس‌نیوز مبنی بر اینکه نیروی دریایی ایران روز دهم سپتامبر دو هواپیمای جاسوسی آمریکا را در آب‌های خلیج‌فارس تهدید به شلیک کرده است، گفت: «پاسخ من همان است که درباره‌ رویدادهای مشابه در هفته‌های اخیر داده‌ام. مشخص است که این اتفاقات نگران‌کننده هستند و به‌طور غیرضروری موجب افزایش تنش‌ها می‌شود. نیروهای ما در این منطقه و محدوده کاملا براساس استانداردهای دریانوردی در آب‌های آزاد عمل می‌کنند. ما نگرانی‌هایمان را به ایران منتقل کرده‌ایم.» او در پاسخ به این سوال که چگونه این نگرانی‌ها منتقل شده است، بیان کرد:‌ «وزارت دفاع این نگرانی‌ها را اعلام کرده است. من نیز از طریق اعلان عمومی این کار را انجام می‌دهم. من نمی‌خواهم درباره‌ راه‌های ارتباطی دیگری که با دولت ایران داریم صحبت کنم. این مساله که این رویدادها موجب نگرانی است، کاملا روشن است چرا که در یک ماه گذشته چند رویارویی مشابه را شاهد بوده‌ایم.» براساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، تونر مدعی شد: «ما بارها گفته‌ایم که توافق هسته‌ای برای حل مساله هسته‌ای ایران بوده است و قرار نبوده به تمام رفتارهای ایران رسیدگی کند. با این حال ما خواهان این هستیم که شاهد تغییر رفتار ایران در منطقه باشیم. چیزی که تاکنون تغییر چندانی در آن به‌وجود نیامده است. اگر ایران می‌خواهد با غرب وارد تعاملات بیشتر شود، همان‌گونه که پس از توافق هسته‌ای به‌وجود آمده است، باید نقشی سازنده‌تر در منطقه ایفا کند.» او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه توافق هسته‌ای موجب موضع تهاجمی‌تر ایران شده است یا خیر، گفت: «من نمی‌توانم آن را غیر محتمل بدانم. ایران نیز همانند تمامی کشورها روندهای سیاسی داخلی خود را دارد که محرک‌های متفاوت متعددی دارد، اما من نمی‌توانم یک ارزیابی در این زمینه داشته باشم.»