تشکیل هیات ویژه نظارت بر اجرای اقتصاد مقاومتی

گروه خبر: رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ازتشکیل هیات ویژه نظارت بر اجرای اقتصادمقاومتی برای بررسی میدانی عملکرد و تطبیق پیشرفت‌ها خبرداد. اسحاق جهانگیری این خبر را روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرد. براساس اظهارات رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، این هیات متشکل از نماینده معاون اول رئیس‌جمهوری، نماینده دبیرخانه اقتصاد مقاومتی و نماینده دستگاه ذی‌ربط است.

او با اشاره به عملکرد دستگاه‌های مختلف در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ارائه گزارش‌های بهنگام و دوره‌ای آنها از ارائه به موقع گزارش اقدامات بیشتر دستگاه‌ها خبر داد و در عین حال تاکید کرد: ما فقط به گزارش‌ها اکتفا نمی‌کنیم بلکه از این پس هیاتی سه نفره متشکل از نماینده معاون اول، نماینده دبیرخانه و نماینده دستگاه‌های ذی‌ربط به استان‌ها می‌روند و در میدان هم گزارش‌ها را مشاهده و آن را با میزان پیشرفت‌ها تطبیق می‌دهند. به گفته جهانگیری علاوه‌بر گزارش دستگاه‌ها در تهران، در دستگاه‌های استانی نیز استانداران گزارش عملکرد می‌دهند. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به ابلاغ ۲۴ بند به‌عنوان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به دستگاه‌های ذی‌ربط افزود: دستگاه‌ها بر مبنای این ابلاغیه سیاست‌ها و برنامه‌های کاری خود را مشخص کرده و به دولت فرستاده‌اند که این سیاست‌ها را در ۱۲ برنامه ملی تقسیم کرده‌ایم. به گفته رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی متولی هر یک از این برنامه‌های ملی یکی از وزراست و شماری از اعضای دولت در آن عضویت دارند. جهانگیری در ادامه با طرح مثالی، به برنامه‌ای با عنوان گفتمان اقتصاد ملی اشاره کرد که رئیس سازمان صدا و سیما ریاست آن را بر عهده دارد و وزرای ارشاد، بهداشت و آموزش عالی، رئیس سازمان تبلیغات و دیگر دستگاه‌های مرتبط در آن عضویت دارند و قرار است در این برنامه، برای گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی در آینده برنامه‌ریزی شود.

تدوین اطلس برای روابط خارجی

جهانگیری همچنین از کارگروه ملی دیگری با نام «برون‌گرایی» نام برد که به گفته او، به ریاست وزیر اقتصاد و عضویت وزرای خارجه، صنعت، معدن و تجارت و شمار دیگری از وزرا ایجاد شده و موضوع تعامل با جهان خارج را برای راهکارهای برون‌گرایی اقتصاد بررسی می‌کند. معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد:‌ در این کارگروه ملی قرار است اطلسی برای روابط خارجی تهیه شود.

12 کارگروه ملی درباره اقتصاد مقاومتی

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرگزاری صدا و سیما از ایجاد ۱۲ کارگروه ملی در زمینه اقتصاد مقاومتی نیز خبر داد. به گفته او سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این کارگروه‌ها بررسی و برنامه‌ها مشخص می‌شود که البته بحث‌های مرتبط با این موضوع انجام و برنامه‌هایش تا حدی نهایی شده، به ستاد ارسال و بسیاری از آنها تصویب شده است. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به ۱۲۰ طرح که در هیات دولت یا ستاد اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید و به دستگاه‌ها ابلاغ شد، گفت: جهت‌گیری این طرح‌ها این است که امسال باید اقتصاد و سرمایه‌گذاری در کشور رشد قابل‌قبولی داشته باشد. معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: با گذشت چند ماه از اجرای این طرح‌ها طبق شاخص‌هایی که به دست ما رسیده، حرکت خوبی در اقتصاد کشور ایجاد شده است.او اقدام دولت را برای راه‌اندازی ۷۵۰۰ طرح صنعتی راکد، از دیگر برنامه‌ها برای تقویت اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: طبق گزارش نظام بانکی به بیش از ۷هزار طرح صنعتی تسهیلات پرداخت شده است که اگر با همین شتاب پیش برویم تا پایان سال میزان تسهیلات پرداختی به این‌گونه طرح‌ها افزایش می‌یابد. جهانگیری نتیجه این اقدامات را رشد اقتصادی ۴/ ۴ درصدی در سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال و رشد صادرات کشور دانست. معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: میزان تسهیلات پرداختی نظام بانکی نیز حدود ۴۰ درصد رشد داشته و در مجموع امسال عملکرد اقتصاد مقاومتی برای تحرک اقتصاد ملی خوب بوده است. او همچنین درباره عملکرد دستگاه‌های مختلف در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ارائه گزارش‌های بهنگام و دوره‌ای آنها گفت: بیشتر دستگاه‌ها گزارش اقداماتشان را به‌موقع ارائه می‌کنند.

ادعاها علیه دولت بی‌تاثیر است

ازسوی دیگر محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری نیز اقدامات دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی را خوب توصیف کرد و گفت که ادعاهای برخی سیاسیون علیه دولت، تاثیری بر اقدامات قوه مجریه در این خصوص ندارد. به گزارش «ایرنا» شریعتمداری یکشنبه شب در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی افزود: دولت با اعتقاد راسخ به سمت الگوی اقتصاد مقاومتی حرکت کرده و در این زمینه شعاری برخورد نکرده است.

نعمت‌زاده قائم مقام جهانگیری

از سوی دیگر، اسحاق جهانگیری در حکمی محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت را به‌عنوان قائم مقام رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی منصوب کرد. براساس گزارش خبرگزاری فارس، این حکم برای سرعت بخشیدن به اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ابلاغی ازسوی رهبر معظم انقلاب (‌مدظله العالی) و عمل به تاکیدات رئیس‌جمهور در تحقق برنامه‌های مرتبط با این سیاست‌ها در سال ۹۵ صادر شده است.