رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: تعداد تراکنش‌های بانکی روزانه کشور از کل جمعیت ۷۵ میلیون نفری کشور بیشتر است و این نشان از حجم عظیم عملیات بانکی دارد. به گزارش روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، علی‌دیواندری در نخستین اجلاس رهبران کسب و کار ایران، با بیان اینکه بانک‌های مهم دنیا در زمینه بانکداری اجتماعی فعال هستند، اظهار کرد: این نوع بانکداری نوعی شکستن پوسته‌های بانکداری سنتی در دنیا است و نوعی استفاده از ابزارهای جدیدی به حساب می‌آید که در گذشته وجود نداشت.

وی با تاکید بر اینکه گسترش روزافزون استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی منجر به ارائه خدمات بانکی شده است، تصریح کرد‌: یکی از اقدامات جدید این است که می‌توان در زمینه بانکداری اجتماعی که فرصت محسوب می‌شود، فعالیت داشت و امروز دیگر زمان مراجعه شعب فیزیکی بانک‌ها به سر رسیده و از صف‌های طولانی خبری نیست. دیواندری ادامه داد: امروزه در ایران ۹۵ درصد دارندگان کارت‌های بانکی از خدمات مدیا و سامانه‌های غیر‌حضوری استفاده کرده و تنها ۵ درصد از مشتریان به شعب مراجعه می‌کنند.

وی به نفوذ عظیم شبکه‌های اجتماعی در ۴۲ درصد جمعیت جهان اشاره کرد و با بیان اینکه بسیاری از سازمان‌های اقتصادی از خدمات شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، گفت: بانک‌ها نهاد اجتماعی بزرگ هستند که مردم به بهانه‌های مختلف به آنها مراجعه دارند. رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه انجام ۳۵ درصد فعالیت‌های ارتباطی جهان از طریق اینترنت حجم بالایی است، افزود: بانک‌ها باید در اولین فرصت استفاده از شبکه‌های اجتماعی را در دستور کار قرار دهند و پوسته بانکداری سنتی شکسته شود، زیرا بانک‌های کشور در ابتدای راه قرار دارند.

دیواندری به انواع شبکه‌های اجتماعی اشاره و اظهار کرد: استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای نظام بانکی یک فرصت است و اغلب بانک‌های خارجی به بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی روی آورده‌اند و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۱۶ درصد این بانک‌ها از شبکه‌ها استفاده کرده، ۲۸ درصد حداقل یک کانال دارند و ۴۱ درصد در حال ایجاد بوده و ۱۳درصد هنوز شروع نکرده‌اند و تنها سه درصد بانک‌ها اعلام کرده‌اند که برنامه‌هایی برای استفاده از شبکه اجتماعی و ابزار‌های آنلاین برای امور بانکی ندارند. وی با بیان اینکه نتایج یک نظرسنجی دیگر نشان می‌دهد که بیش از ۷۵ درصد بانک‌ها از شبکه‌های اجتماعی در زمینه معرفی محصول، ارتباطات و بازاریابی استفاده می‌کنند، گفت: همچنین برای استفاده از مشاوره‌های مالی، طرح شکایت، سوالات و... استفاده می‌کنند. به گفته وی، تولید‌کنندگان و توزیع‌کنندگان با بازار بزرگی در شبکه‌های اجتماعی مواجهند که غفلت از این ظرفیت‌ها می‌تواند تاثیرات منفی شدیدی در فروش آنها داشته باشد.