گروه دیپلماسی: سفیر سابق ایران در عراق با بیان اینکه نمی‌توان نسبت به پدیده‌های تروریستی بی‌تفاوت بود، گفت آمریکا می‌خواهد داعش را از سرزمین جدا و در کل منطقه حتی در قفقاز و مسکو توسعه دهد. حسن کاظمی‌قمی که در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹ نخستین سفیر ایران در عراق بعد از سقوط حکومت بعث بوده است، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با ارزیابی شرایط منطقه گفت: «تحولات کنونی منطقه در حقیقت تقابل دو جبهه در برابر هم است، نخست؛ نظام سلطه استکبار با محوریت آمریکا و کشورهای مرتجع عربی و دیگری جبهه مقاومت است که با داشتن شاخصه‌های جمهوری اسلامی در مقابل استکبار قرار گیرد.»

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود برای سال‌های متمادی شاهد بحران‌های امنیتی و ژئوپولیتیک در غرب آسیا باشیم، افزود: «آنچه امروز دیده می‌شود نتایج این دو جبهه است که برآیند این تحولات شرایط منطقه را تنگ‌تر می‌کند و شرایط روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شود. غرب آسیا به دلیل اهمیت اقتصادی و سیاست‌های جهانی دارای اهمیت است و در موضوع جهاد اسلامی در منطقه غرب آسیا که فلسطین را در بردارد مهم است. پیدایش جریانات تروریستی مانند داعش با بهره‌گیری از زمینه‌های داخلی و طراحی خارجی است. جنگ نیابتی که جایگزین لشکرکشی نظامی آمریکا در منطقه شده است ناکام مانده و امروز شرایط و امکانات به آمریکا اجازه نمی‌دهد که وارد جنگ شود، امروز گروه تروریستی تکفیری داعش با محوریت عربستان و اهداف آمریکا در منطقه دنبال می‌شود.»

کاظمی‌قمی در پاسخ به این سوال که می‌توان استفاده روسیه از پایگاه نوژه همدان برای نابودی تروریست‌های داعش را در راستای منافع ملی و حمایت از مردم بی‌دفاع منطقه دانست، گفت: «امروز مسائل منطقه دیگر به‌صورت انتزاعی نیست و پدیده‌ای مثل آتش جنگ در این نقطه از آسیا حادث شده و نمی‌توان بی‌تفاوت بود. پدیده‌ای مثل تروریسم سیال است و مرز و جغرافیا ندارد و این می‌تواند از یک نقطه شروع و در دیگر نقاط فراگیر شود. هشدارهای مکرر جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری بیش از این حاکی از این بود که آتش تروریسم دامن کشورهای حامی آنها را می‌گیرد. کشورهای عربی و غربی بدانند که با تروریسم نمی‌شود رفتار دوگانه داشت. گروه تروریستی داعش سیال است و باید آن را نابود کنیم، چراکه یکی از ویژگی‌هایش جهالت است.»

او ادامه داد: «درباره جمهوری اسلامی ایران باید بگویم که از ابتدای تولدش با پدیده تروریسم مخالف بوده و با تروریست‌‌هاجنگیده است. از نگاه جمهوری اسلامی تروریسم خوب و بد نداریم و با اشغالگری مخالف هستیم. طبیعی است امروزه مبارزه با ناامنی و تروریسم در منشور سازمان ملل جزو وظایف سازمان‌های بین‌المللی دنیا باشد و اقدام جمهوری اسلامی ایران در همکاری با روسیه و نابودی گروه تروریستی داعش مطابق منشور سازمان ملل و منافع مردم در منطقه است.»

حسن کاظمی‌قمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه جنگ‌ها و اقدامات تروریستی چه زمانی به پایان می‌رسد، گفت: «آمریکا در سال ۲۰۰۳ به دنبال خاورمیانه جدید بود و مشخصه اصلی آن این بود که امنیت اسرائیل را تضمین کند و برای اینکه بهتر بتواند با نظام جمهوری اسلامی ایران برخورد کند، به عراق حمله کرد، مقامات آمریکایی دراظهارات‌شان تصریح کردند که ایران مقصد بعدی حملات نظامی آمریکا بود و دلایل آن را پایدار کردن امنیت اسرائیل توصیف کردند.»

او ادامه داد: «اگر این شیوه آمریکا در منطقه عملی می‌شد و نقشه‌هایش را تکمیل می‌کرد آن وقت بود که عنوان می‌شد، سیاست‌های آمریکا از این منطقه رقم می‌خورد؛ چون بر حوزه‌های نفتی مسلط می‌شد و کشورهای قدرتمند اقتصادی منطقه همچون چین و ژاپن یا اروپا را بهتر مهار می‌کرد. اما امروز آمریکا نه تنها در نقشه‌هایش در منطقه شکست خورده، بلکه به‌دنبال طرح‌های جدید همچون جنگ نیابتی و اشغال منطقه قفقاز است.»

سفیر سابق ایران در عراق با تبیین دلایل تمایل آمریکا به‌دنبال ناامن کردن منطقه قفقاز گفت: «قفقاز یک منطقه حیاتی و امنیتی برای روسیه است و آمریکا برای مهار روسیه این موضوع را دنبال می‌کند، ایجاد سپر موشکی در اروپا و دخالت در اوکراین از این دست برنامه‌ها است که آمریکا در این منطقه اجرا کرده است. زمانی که از روسیه می‌پرسند چرا وارد معرکه سوریه شده است؛ می‌گوید: نمی‌خواهیم با داعش در مسکو بجنگیم. افغانستان، پاکستان، لیبی، سین‌کیانگ چین از دیگر مناطقی است که آمریکا تلاش می‌کند بی‌ثباتی را در آنها مستقر سازد.»

او با بیان اینکه کودتای ترکیه نشان داد که غربی‌ها اگر می‌توانستند با این کودتا، روابط ایران- ترکیه را مخدوش می‌کردند و جریانی همراه با گروه‌های تکفیری و صهیونیستی در این کشور راه می‌انداختند، اعلام کرد: «مساله مهم موضوع تجزیه کشورها است که می‌توان حمایت آمریکا از کردهای ترکیه را در این چارچوب دانست که داعش نقش محوری این اهداف را برعهده گرفته است. شواهد نشان می‌دهد که دو ماه است نقش جدیدی به سعودی‌ها داده شده و ملک سلمان پادشاه این کشور حضوری در عرصه سیاسی ریاض ندارد و دیگر اینکه خبری از امیر امارات نیست و شیخ محمدبن زاید آل‌مکتوم نقش جدید را بر عهده دارد، این حوادث نشان می‌دهد این طراحی‌ها به گونه‌ای است که سعودی‌ها می‌خواهند با جبهه مقاومت روبه‌رو شوند و این همان جنگ نیابتی است که آمریکا به دنبال آن است.»

سفیر سابق ایران در بغداد در پایان درخصوص چشم‌انداز پیش رو در منطقه گفت: «پیش‌بینی من از مسیر آینده منطقه این است که بی‌ثباتی، گسترش ناامنی و درگیرکردن کشورها به عرصه نظامی‌گری است و آمریکایی‌ها این حرکات را دارند می‌کنند که به نوعی جمهوری اسلامی را درگیر قدرت نظامی کنند و این را می‌توان در حرکت‌های شیطنت‌آمیز منطقه دید.» او با بیان اینکه ما مواظب این تغییرات هستیم و طبیعتا می‌توانیم از مقاومت یک ارزیابی داشته باشیم، افزود: «مقاومتی که در ایران، عراق، سوریه، یمن و لبنان نشان داد حقیقتا این است که موضع آمریکا تضعیف شده، اما شرارت آمریکا کمتر نشده و بیشتر هم شده است. دیگر اینکه جبهه مقاومت در حال قوی‌تر شدن است. ما شاهد رویش جبهه مقاومت هستیم اما خباثت و شیطنت دشمن در حال گسترش است. امروز همکاری عراق، سوریه، ایران، روسیه، آسیای میانه و قفقاز یا سازمان شانگهای در حال قوی‌تر شدن هستند.»