گروه دیپلماسی: کمتر از یک هفته پس از انتشار خبر حضور جنگنده‌های روسیه در پایگاه هوایی نوژه همدان و حمله به مواضع داعش در سوریه از این نقطه کشور و واکنش‌های داخلی و خارجی نسبت به این اقدام، روز گذشته سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واکنشی متفاوت تاکید کرد که نوعی «خودنمایی و بی‌معرفتی» پشت اعلام خبر استفاده روسیه از پایگاه نوژه برای حمله به تروریست‌ها در سوریه وجود داشت.روز سه‌شنبه هفته گذشته وزارت دفاع روسیه اعلام کرد بمب‌افکن و جنگنده‌های روسی با پرواز از یک پایگاه هوایی در ایران اهداف داعش و جبهه النصره را در استان‌های حلب، دیرالزور و ادلب سوریه بمباران کردند. شبکه راشاتودی نیز در خبری فوری به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داد بمب افکن‌های روسی با برخاستن از فرودگاه همدان پایگاه‌های تروریست‌ها را در سوریه هدف قرار داده‌اند. وزیر دفاع شامگاه یکشنبه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری تاکید کرد: «اساسا ورود روس‌ها به سوریه در برخی عملیات‌ها مقابل جریان تروریستی به خواست دولت سوریه انجام می‌گیرد که خواست دولت سوریه در زمینه پشتیبانی عملیات‌های هوایی و ماموریت‌های زمینی است. قرار اولیه بر این بود که روس‌ها تعدادی از ناوگان هوایی خود را متناسب با عملیات‌های ارتش سوریه به آنجا منتقل کنند و عملیات‌ها انجام گیرد که تاکنون این اتفاق می‌افتاد.»

عملیات روس‌ها عجالتا پایان یافت

دهقان در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این موضوع که روس‌ها نیامدند که بمانند بلکه برای برهه زمانی کوتاه و مشخصی متناسب با عملیات‌هایی که در زمین و در سوریه انجام می‌گیرد برای پشتیبانی این کمک را از ایران خواستند، ادامه داد: «بنابراین ما امکان نشست و برخاست به آنها دادیم و هیچ توافق مکتوبی صورت نگرفت بلکه فقط یک همکاری عملیاتی بوده است.» از سوی دیگر روز گذشته سخنگوی وزارت‌خارجه در نخستین نشست خبری خود در این‌خصوص گفت که استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه عجالتا پایان گرفت. بهرام قاسمی افزود: «درباره روسیه تفاهم شده بود که طرفین بعد از عملیات اطلاع‌رسانی کنند که انجام شد. این کشور نه در ایران پایگاه دارد و نه مستقر شده است، موضوعی بود که انجام گرفت و عجالتا پایان گرفت.»او همچنین با اشاره به اینکه ایران هیچ توافق‌نامه‌ای با روسیه در این‌خصوص ندارد، گفت:«‌روابط ما با این کشور در بعضی حوزه‌ها راهبردی است و در چند سال گذشته این روابط توسعه زیادی داشته است.» به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی در زمینه مبارزه با تروریسم و داعش، روابط ایران و روسیه بسیار نزدیک است و جمهوری‌اسلامی از هیچ کوششی برای امنیت کشور دریغ نمی‌کند. به گفته قاسمی، در این زمینه تفاهمی میان ایران و روسیه صورت گرفت؛ بر این اساس که با مجوز و اطلاع قبلی و درخواست روس‌ها به آنها اجازه داده شود از فضا و تسهیلات ایران استفاده کنند تا بتوانند در منطقه ناامن سوریه که هدف و خواسته جمهوری اسلامی است مبارزه کنند.در عین حال سخنگوی وزارت‌خارجه توضیح داد که قرار بوده در یک محدوده زمانی و بعد از عملیات وقتی کار به جایی رسید، دو طرف این خبر را اعلام کنند. قاسمی در مورد حضور روسیه در ایران تاکید کرد: یک کار موقت و با هماهنگی مشخص بود و روسیه نه در ایران پایگاه دارد و نه مستقر شده است، یک کار مقطعی با تفاهم دو طرف و با مجوز ایران و درخواست روسیه بود که صورت گرفته و عجالتا پایان پذیرفت.از سوی دیگر وزیر دفاع نیز در این رابطه که چرا روس‌ها این خبر را اعلام کردند و ابتدا ایران آن را منتشر نکرد، گفت:« طبیعتا روس‌ها علاقه‌مندند نشان دهند که یک ابرقدرت و کشور اثرگذار هستند و در تمامی روندهای امنیتی منطقه و سطح جهان حضور دارند. از طرفی علاقه دارند در صحنه عملیات در سوریه خود را به‌عنوان یک عامل موثر مطرح کنند تا بتوانند سهم خود را در آینده و در مقابل آمریکا تامین کنند. البته نوعی خودنمایی و بی‌معرفتی پشت اعلام این خبر بوده است.»

دهقان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند پرواز روس‌ها از پایگاه هوایی نوژه نوعی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است، گفت: «این موضوع هیچ ربطی به آن قطعنامه ندارد و هیچ فروش تسلیحاتی‌ای انجام نگرفته است. بنا نیست هر کاری انجام می‌شود که برخلاف منافع آنهاست، بخواهند آن را غیرقانونی و غیرمنطقی جلوه دهند و قطعا این‌گونه نیست و آنها می‌توانند تحلیل‌های خود را ارائه کنند و ما قرار نیست طبق این تحلیل‌ها عمل کنیم.» هفته گذشته مارک تونر، سخنگوی وزارت امور‌خارجه آمریکا استفاده روسیه از پایگاه هوایی همدان برای حمله به مواضع تروریست‌ها در سوریه را تاسف‌بار خواند و مدعی شد که این اقدام نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است.