رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در چهار ماه نخست امسال در دو حوزه مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده ۲۷۵ هزار و ۷۴۳ میلیارد ریال مالیات وصول شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، تقوی‌نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: در بخش مالیات مستقیم ۱۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان وصول شده که معادل ۹۹ درصد رقم تعیین شده در بودجه است و ۲۵ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص سهم مالیات بر ارزش افزوده در کل مالیات نیز یادآور شد: ۱۱ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده بوده که نشان از تحقق ۸۹ درصدی بودجه دارد و شاهد رشد ۳۹ درصدی ارزش افزوده نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌ایم. تقوی‌نژاد درخصوص میزان دریافت مالیات مستقیم و ارزش افزوده گفت: در چهار ماه سال جاری ۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات در حوزه مستقیم و ارزش افزوده دریافت شده که این رقم نشان‌دهنده تحقق ۹۵ درصدی درآمد مالیاتی تعیین شده در بودجه سال جاری است. رئیس سازمان امور مالیاتی در ادامه گفت: سازمان مالیات کشور به دو رویکرد تولید و اشتغال توجه ویژه‌ای دارد و اقتصاد مقاومتی نیز از اولویت‌های ما در سازمان است.

تقوی‌نژاد تصریح کرد: در شرایطی که دولت سعی بر خارج کردن اقتصاد از رکود دارد باید به درآمدهای شرکت‌ها توجه ویژه‌ای داشت و نسبت به اخذ مالیات تصمیمات جدی گرفته شود. هم‌اکنون ۷ درصد از مجموع درآمدهای مالیاتی مربوط به بخش املاک و مستغلات است. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: در حال حاضر درآمد مالیاتی نسبت به تولید ناخالص داخلی در سال ۹۴معادل ۳/ ۶ درصد بوده است. تقوی‌نژاد افزود: امسال با اجرای قانون مالیات مستقیم، نرخ‌ها افزایش نداشته و شاهد تعدیل نرخ مالیاتی نیز بوده‌ایم. وی در ادامه از طرح «کارت بازرگانی» که با هماهنگی وزارت صنعت قرار است اجرایی شود، خبر داد و گفت: به افراد خوش‌حساب کارت ویژه‌ای داده می‌شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: برای مقابله با فرار مالیاتی همکاری‌هایی را با نهادهای ذی‌ربط طلب کردیم که امیدواریم این امر تحقق یابد و همچنین در این راستا سامانه جامع مالیاتی نیز در حال تکمیل است. تقوی‌نژاد بیان کرد: طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات،کلیه افرادی که فعالیت اقتصادی دارند می‌توانند تمام اطلاعات درخصوص سپرده‌ها و نظام بانکی را در اختیار سازمان قرار دهند و سازمان مالیاتی هم در این امر اختیار کامل دارد. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور یادآور شد: ۳ هزار و ۲۲۸ شرکت کاغذی و صوری از سوی سازمان مالیات شناسایی شده این در حالی است که هزار و ۵۶۸ شرکت در مرحله راستی‌آزمایی قرار دارند و بقیه شرکت‌ها در حال پیگیری هستند.