یک گزارش با بررسی اقتصاد جهان در سه ماه اول ۲۰۱۶ به ضعیف بودن عملکرد اقتصاد جهانی به دلیل کاهش رشد اقتصادی چین، کاهش قیمت در بازارهای کالاهای پایه به‌خصوص نفت، افت سرمایه‌گذاری در برخی اقتصادها، روند کند تجارت و در نهایت، کاهش جریان سرمایه در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه اشاره می‌کند. علاوه بر این، پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۶ عملکردی تقریبا یکسان با سال ۲۰۱۵ داشته باشد. همچنین رشد اقتصادهای نوظهور و درحال توسعه در سال۲۰۱۶ با آهنگی کمتر از سال قبل افزایش خواهد داشت. این گزارش در موسسه عالی آموزش و پژوهش، مدیریت و برنامه‌ریزی منتشر شده است.

بنا به آمار منتشرشده در این گزارش، افت رشد اقتصادی آمریکا مهم‌ترین دلیل کاهش رشد اقتصادی کشورهای OECD در فصل اول سال ۲۰۱۶ بوده است. رشد اقتصادی این کشورها نسبت به فصل مشابه سال ۲۰۱۵ برابر با ۷/ ۱ درصد بوده که در مقایسه با رشد اقتصادی همین کشورها در فصل آخر سال ۲۰۱۵ کاهش ۳/ ۰ واحد درصدی را تجربه کرده است. اما در مقابل، در فصل نخست سال جاری، اقتصاد اروپا روندی افزایشی را تجربه کرده است. بنا به نتایج این پژوهش، رشد مطلوب تقاضای داخلی، مانند چند فصل اخیر، دلیل این بهبود بوده است که از طریق سیاست‌های انبساط پولی بانک مرکزی اروپا حمایت می‌شود. در عین حال رشد تقاضای خارجی در این حوزه ضعیف گزارش شده است. علاوه بر این، بانک مرکزی اروپا، در ادامه تشدید سیاست‌های پولی خود، نرخ بهره را به صفر درصد و نرخ سپرده‌گذاری را به منفی ۴/ ۰ رساند.

بنابه گزارش مذکور، اقتصاد ژاپن بین دو وضعیت رشد آرام و بدون تغییر و رشد کاهشی در نوسان است. بعد از رشد منفی ژاپن در فصل چهارم سال ۲۰۱۵، این کشور در فصل اول سال ۲۰۱۶، رشد غیرقابل انتظار و بیشتر از پیش‌بینی‌ها را رقم زد. یکی از اصلی ترین دلایل بیان شده این رشد در پژوهش پیشرو، افزایش مصرف خصوصی به دلیل افزایش دستمزد‌ها در ماه دسامبر است. در سه ماه نخست سال جاری میلادی، یکی دیگر از عوامل افزایش رشد اقتصادی، بهبود قابل ملاحظه صادرات ژاپن و در مقابل سرمایه‌گذاری یکی از عوامل کاهنده رشد اقتصادی این کشور بیان شده است. همچنین بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره بانکی را درمحدوده منفی قرار داده است.