گروه دیپلماسی: وزیر پیشین خارجه رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین اظهارات خود مجددا تاکید کرد که باید صدای سعودی‌ها را بشنویم و با آنها برای مقابله با تهدیدهای ایران، حزب‌الله و جنبش حماس همکاری کنیم. تزیپی لیونی عضو پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) در گفت وگو با کانال دهم تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت با حزب‌الله که سعودی‌ها آن را تروریسم خوانده‌اند و همین‌طور با حماس نمی‌توانیم به صلح دست یابیم زیرا آنها وجود ما را نمی‌پذیرند. عضو حزب «اردوگاه صهیونیستی» اضافه کرد: «کشورهای معتدل عرب به‌ویژه سعودی‌ها با حزب‌الله به‌عنوان دشمن برخورد می‌کنند و امروز راه برای ما به منظور ایجاد هم‌پیمانی با آنها گشوده شده است.» او البته گفت که این هم‌پیمانی با کشورهای معتدل عربی زمانی میسر است که آنها گام‌هایی را برای مقابله با فلسطینی‌ها بردارند و تضمین کنند که امنیت اسرائیل به خطر نمی‌افتد. پیشتر و همزمان با اجلاس سالانه سران عرب در موریتانی که محفلی برای اظهارات ضدایرانی بود، تزیپی لیونی از عزم کشورهای عربی منطقه که آنان را «میانه‌رو» خوانده بود، برای اتحاد علیه ایران و حزب‌الله خبر داده بود. اظهاراتی که با توجه به راهبرد ضدایرانی عربستان سعودی و همچنین آشکار کردن روابط پنهانی ریاض-تل‌آویو، حکایت از فاز جدید دیگری از اقدامات منطقه‌ای علیه تهران دارد.

تزیپی لیونی در بخش دیگری از اظهارات خود در گفت وگو با کانال دهم تلویزیون رژیم صهیونیستی با بیان اینکه «حزب‌الله و نصرالله که تعداد زیادی موشک در اختیار دارند، دشمن اسرائیل هستند»، ادعا کرد: «البته اسرائیل در اولویت حزب‌الله که با هم‌پیمانانش و روسیه سرگرم جنگ در سوریه است، قرار ندارد.»

وزیر پیشین خارجه رژیم صهیونیستی با اشاره به تاثیر پذیری این رژیم از سخنان سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله گفت: «باید برای رویارویی آینده آماده باشیم، ارتش اسرائیل و جبهه داخلی که جنگ دوم علیه لبنان را تجربه کرده‌اند باید آماده باشند، اما این بار به‌جای اینکه در این جبهه تنها باشیم امروز برای ما فرصت‌های زیادی وجود دارد.» تزیپی لیونی اضافه کرد: «امروز باید صدای سعودی‌ها و دیگران درباره حزب‌الله را بشنویم، آنها حزب‌الله را به‌طور آشکار سازمان تروریستی می‌خوانند، باید با آنها در مقابل تهدیدهای حزب‌الله و ایران همکاری کنیم.» پیشتر لیونی با بیان اینکه اعراب به‌دنبال اتحاد با اسرائیل (علیه ایران) هستند؛ اما تا زمانی که ما گامی برای حل مناقشه با فلسطین برنداریم، آنها اقدامی انجام نخواهند داد، تلاش کرد نتانیاهو را با هدف ایجاد اتحاد میان رژیم صهیونیستی و اعراب به سرکردگی آل‌سعود، به از سرگیری مذاکرات با فلسطینیان ترغیب کند. اظهارات تزیپی لیونی در شرایطی مطرح می‌شود که روابط ریاض و تل‌آویو وارد فاز جدیدی شده است و به گفته ناظران، طرفین به دنبال این هستند تا روابط را عادی‌سازی کنند. اگرچه روند عادی‌سازی روابط اسرائیل با برخی دولت‌های عربی کاملا آشکار شده است، اما عادی‌سازی روابط با عربستان موضوع بسیار مهمی است که در صورت تحقق می‌تواند حاوی پیام‌ها و پیامدهایی برای منطقه، مذاکرات صلح اعراب و اسرائیل و روند اتحادها و ائتلاف‌ها در سطح منطقه باشد.در همین زمینه سفر هیات بلندپایه سعودی متشکل از شخصیت‌های دانشگاهی و بازرگانان به ریاست «انور عشقی» ژنرال بازنشسته دستگاه اطلاعاتی عربستان و دیدار با «دوری گولد» دبیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی و ژنرال «یوآف مردخای» هماهنگ‌کننده امور اشغالگران در مناطق اشغالی فلسطین از این جمله بود. این سفر که به نوشته روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نمی‌تواند بدون هماهنگی با رهبران سعودی بوده باشد و با توجه به اینکه این اولین دیداری است که در فلسطین اشغالی برگزار شده است، حاوی پیام‌های سیاسی و منطقه‌ای و در سطح داخلی اسرائیل است.

تحمل ایران در قبال عربستان هم حدی دارد

همزمان با این تحولات، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که تحمل ایران در قبال عربستان حدی دارد و امیدواریم این کشور هرچه زودتر به نقش مثبت ایران در منطقه و حسن نیت ایران پی ببرد. بهرام قاسمی در گفت وگو با «ایلنا» با بیان اینکه اگر عربستان نمی‌تواند تحولات منطقه را برتابد، مقصر ما نیستیم، افزود: «عربستان بیش از توجه به واقعیات دچار تخیل است و امیدواریم بتواند بر این بیماری فائق آید و در عالم واقعیات بتواند با همسایگانش به ویژه ایران تعامل سازنده داشته باشد و این به نفع آنها، منطقه و جهان است. همان‌طور ما در سه دهه اخیر با صبوری شاهد تحولات منطقه نظیر افغانستان و عراق بوده‌ایم شاهد تحولات آتی نیز خواهیم بود.»

قاسمی با بیان اینکه تحمل هر کشوری حدی دارد، ابراز کرد: «امیدوارم این خواب و خیال عربستان طولانی نباشد و این کشور هرچه زودتر به نقش مثبت ایران در منطقه و حسن‌نیت ایران پی ببرد.» سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد در قبال تنش‌زایی‌های اخیر عربستان در منطقه ایران همواره سیاست کج‌دار و مریز را در پیش گرفته است، اعلام کرد: «سیاست ایران در مورد همسایگان همواره ایجاد یک رابطه‌ای متعادل و متوازن است و آنچه به نفع امنیت و منافع ملی ما هست ثبات و امنیت کشورهای همسایه و کل منطقه است. بی‌ثباتی، ناامنی و فضای پرتنش به نفع هیچ کدام از ما نیست، کسی در منطقه از تنش سود نمی‌برد.»بهرام قاسمی با اشاره به این موضوع که اگر کشوری چنین تصوری دارد که به‌صورت مقطعی می‌تواند با تنش آفرینی سیاست خود را به پیش ببرد، خطا کرده است، گفت: «اگر تنش در منطقه ایجاد شود همه، چه عربستان چه ایران چه سایر کشورها متضرر خواهند شد. پس نگاه ما یک نگاه مثبت است که منطقه باید از ثبات و توسعه برخوردار باشد. منتهی روابط یا همکاری‌ها یک طرفه نیست. اگر کشوری پیدا بشود که فکر کند مشکلات و مسائلش را می‌تواند با ایجاد و افزایش تنش در منطقه حل و فصل کند یا فرافکنی کند و با ایجاد دشمن فرضی تصور کند که می‌تواند مقدورات خود را طی کند، اشتباه کرده است.»

قاسمی ادامه داد: «با این حال فکر می‌کنم عربستان به لحاظ مشکلات درونی و بیرونی خودش دچار یک سرگردانی است و راه خطا را در پیش گرفته و این نه در رابطه با ایران بلکه در رابطه با کل منطقه است؛ حتی در رابطه با کل جهان.»

او در پاسخ به این سوال که چه تلاشی از سوی وزارت امور خارجه برای از بین بردن این تصور عربستان نسبت به ایجاد هژمونی از سوی ایران صورت گرفته است؟ گفت: «عربستان خودش را به یک خواب توهمی زده که کار را دشوار کرده است، این کشور دچار یک توهم جدی است. سیاست ایران، روشن است. ایران در منطقه بعد از انقلاب سیاست مشخصی دنبال کرده‌ است. ایران، قربانی تروریسم و هشت سال جنگ تحمیلی از سوی دیکتاتوری بوده که پشتوانه‌های مالی و نظامی‌اش از عربستان گرفته می‌شده است. پرونده عربستان در منطقه بسیار سنگین است.»