گروه خبر: نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز پارلمان تعداد دیگری از ناظران مجلس در نهاد‌ها، شوراها و شوراهای عالی را انتخاب کردند. مجلسی‌ها، رامین نورقلی‌پور به‌عنوان ناظر مجلس در شورای اجرایی فناوری اطلاعات انتخاب کردند. بر اساس رای نمایندگان مجلس، سیدجواد ساداتی‌نژاد و محمود صادقی به‌عنوان ناظر مجلس در شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، معصومه آقاپور و زهرا سعیدی به‌عنوان ناظران پارلمان در هیات نظارت بر اندوخته اسکناس، رمضانعلی سبحانی‌فر و علی اسماعیلی به‌عنوان ناظران مجلس در هیات واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتی به بخش غیردولتی از طریق مذاکره، علی‌اکبر کریمی به‌عنوان عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر چاپ و تحویل اوراق بهادار، شهرام کوسه‌غراوی به‌عنوان عضو ناظر پارلمان در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران انتخاب شدند.

لاریجانی: لایحه برنامه ششم نقایصی دارد

در خبری دیگر از جلسه علنی دیروز پارلمان، رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده لنگرود که نسبت به نحوه ارائه لایحه برنامه ششم به مجلس منتقد بود، گفت: لایحه برنامه ششم نقایصی دارد اما باید سریع‌تر مورد بررسی قرار گیرد تا بودجه سال آینده طبق برنامه ششم تدوین شود. به گزارش خبرگزاری فارس، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس در تذکری با استناد به ماده ۱۸۶ آیین‌نامه داخلی مجلس، نسبت به نحوه ارائه لایحه برنامه ششم توسعه توسط دولت به مجلس انتقاد کرد و گفت: از آنجا که دولت اعتقادی به ارائه احکام لایحه برنامه ششم توسعه نداشت، تنها لایحه‌ای برای صدور مجوز احکام آن به مجلس داد. علی لاریجانی نیز در پاسخ به این تذکر با تاکید بر اینکه لایحه برنامه ششم نقایصی دارد، گفت که این نقایص می‌تواند در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق رفع شود.

نیازی به تصویب قرارداد شرکت‌ها در مجلس نیست

از سوی دیگر در جلسه علنی دیروز پارلمان، علیرضا سلیمی نماینده مجلس در تذکری با استناد به ماده ۲۴ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: کلیه قراردادها باید به تصویب مجلس برسد؛ این در حالی است که در حال حاضر قراردادهای نفتی و فروش ایرباس دارای ابهامات بسیاری است. به گزارش خانه ملت علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به تذکر سلیمی گفت: اگر دولت قراردادی را در نظر بگیرد، این قرارداد باید به تصویب مجلس برسد، اما نیازی به تصویب قرارداد شرکت‌ها در مجلس نیست بنابراین این تفسیر شما مبنی بر اینکه قرارداد شرکت‌ها باید به تایید و تصویب مجلس برسد، مورد تایید شورای نگهبان نیست اما می‌توان اطلاعاتی را از قراردادها در اختیار نمایندگان قرار داد.

رای به فوریت طرح الزام دولت به اجرای عادلانه نظام پرداخت‌ها

مجلسی‌ها همچنین در جلسه علنی دیروز با یک فوریت طرح الزام دولت به اجرای عادلانه نظام پرداخت‌ها موافقت کردند. در صورت تصویب نهایی این طرح، از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به مدت ۶ ماه به دولت فرصت داده می‌شود اقدامات لازم برای عادلانه شدن نظام پرداخت‌ها در سراسر کشور را انجام دهد.

اخبار ضد و نقیض از طرح استیضاح فانی

در خبری دیگر، اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان از تقدیم طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با امضای ۵۸ تن از نمایندگان به هیات رئیسه مجلس خبر داد. او گفته است که این طرح قرار است روز یکشنبه در صحن علنی مجلس اعلام وصول شود.با این حال خبرگزاری مهر با انتشار خبری مبنی بر اینکه طرح استیضاح فانی با ۶۰ امضا کلید خورد، نوشت: تعدادی از نمایندگان در اعتراض به سیاسی‌کاری در وزارت آموزش و پرورش، به‌کارگیری نیروهای بازنشسته و وضعیت فرهنگیان اقدام به جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش کردند، اما این طرح استیضاح هنوز به هیات رئیسه ارائه نشده و احتمالا هفته آینده به هیات رئیسه ارائه خواهد شد.