گروه خبر: مجلسی‌ها در جلسه علنی روز گذشته پارلمان، برای بار دوم از آغاز مجلس دهم، با تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی مخالفت کردند. این طرح با امضای ۶۰ نفر از نمایندگان در صحن علنی مجلس مطرح شد که با ۸۸ رأی موافق، ۱۰۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در مجلس مورد مخالفت نمایندگان قرار گرفت. پیش از این و در ابتدای تشکیل مجلس دهم نیز نمایندگان با طرح تشکیل چنین کمیسیونی با نام کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی و نظارت بر اصل ۴۴ مخالفت کرده بودند.

دفاع طراحان

یکی از دلایلی که مجلسی‌های مخالف تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی را بر آن داشت تا به این طرح رای منفی دهند، تداخل وظایف این کمیسیون با سایر کمیسیون‌های مجلس بود. با این همه حمیدرضا فولادگر که به‌عنوان یکی از طراحان این طرح به دفاع از آن پرداخت تاکید کرد که کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی با دیگر کمیسیون‌‌های مجلس معارض نیست. نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به شرایط استثنایی اقتصادی کشور گفت: کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی در تعارض با کمیسیو‌ن‌های تخصصی دیگر نخواهد بود. فولادگر با اشاره به اینکه هرگاه شرایط کشور ویژه باشد می‌توان کمیسیونی تخصصی تشکیل داد، گفت: شما در حوزه‌های انتخابیه خود می‌بینید که اوضاع کشور استثنایی است و شاهد موانعی که در برابر تولیدکنندگان است، هستید. او با یادآوری تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر ضرورت برون‌رفت از شرایط موجود گفت: باید با تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی گزارش‌هایی تهیه و شرایط کشور ترسیم شود تا خلأهای قانونی یا مشکلات اجرایی حل شود. فولادگر با تاکید بر اینکه کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی با دیگر کمیسیون‌های مجلس معارض نیست، گفت: الان طرح‌هایی در کمیسیون‌ها است که رسیدگی به آنها وقت‌گیر است، اما کمیسیون ویژه با همگرایی با سایر کمیسیون‌ها می‌تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند. او با اشاره به اینکه ۱۵ عضو کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی از میان همه کمیسیون‌ها انتخاب خواهند شد تجربه موفق مجالس قبلی در تشکیل کمیسیون‌های ویژه برای اجرای قانون رفع موانع تولید و کسب و کار را یادآوری کرد و گفت: ۶۰ نماینده از جمله روسای کمیسیون‌ها طرح تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی را امضا کرده و حمایت از آن محدود به جریان یا کمیسیون خاصی نیست.به گزارش خبرگزاری فارس، محمد قسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان در مجلس نیز در موافقت با طرح تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی صرفا ابعاد اقتصادی نداشته و حاوی ابعاد اجتماعی و فرهنگی نیز هست، گفت: کمیسیونی فرابخشی می‌خواهیم که همه ابعاد اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کند لیکن امروز کمیسیون‌های ما بخشی عمل می‌کنند.

بی‌انگیزگی سایر کمیسیون‌ها

نمایندگان مخالف با این طرح اما تشکیل این کمیسیون ویژه را موجب از دست رفتن انگیزه سایر کمیسیون‌های مجلس برای تحقق اقتصاد مقاومتی دانستند. جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب در مجلس در مخالفت با طرح تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی، آن را معارض با فلسفه وجودی ماده ۴۴ آیین‌نامه داخلی مجلس خواند و گفت: تشکیل کمیسیون ویژه به اسم اقتصاد مقاومتی یعنی تعطیل کردن سایر کمیسیون‌های مجلس.