دستگاه قضایی با افترا برخورد کند

گروه خبر: شدت انتقادها و تخریب دولت یازدهم در هفته‌های اخیر از سوی منتقدان دولت، روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری را به واکنش واداشت. او روز گذشته در نشست مشترک هیات دولت و استانداران سراسر کشور، تخریب، افترا، دروغ و تشویش اذهان عمومی را حرام و جرم توصیف کرد و از دستگاه قضایی خواست تا با این موارد، نه به‌خاطر فرد یا شخص خاصی، بلکه به‌خاطر صیانت از آرمان‌های انقلاب برخورد کند.

روحانی روز گذشته در حالی به هجمه‌های اخیر مخالفان دولت واکنش نشان داد که در آخرین گفت‌وگویش با مردم، تلاش کرده بود تا به حواشی ایجاد شده ازسوی برخی جریان‌ها در قبال دولت پاسخی ندهد. موضعی که البته با برخی انتقادها مواجه شد.رئیس‌جمهوری اما روز گذشته تلاش کرد به آرامی به منتقدان عملکرد دولت یازدهم پاسخ دهد. به گزارش «ایرنا» او انتقاد سازنده، مفید و دلسوزانه را حق و وظیفه همگانی دانست و افزود: انتقاد هیچ ایرادی ندارد و طبیعی است که همه جناح‌ها و احزاب در آستانه انتخابات فعال می‌شوند.وی ادامه داد: همه افتخار ما این است که کشوری انقلابی و اسلامی هستیم. بی‌تردید در چنین کشوری دروغ، تهمت و مایوس کردن مردم نمی‌تواند رابطه‌ای با نظام اسلامی و منافع ملی داشته باشد.رئیس‌جمهوری اضافه کرد: اگر چه نقد سازنده مفید بوده و همه باید از آن استقبال کنند؛ اما در عین حال، تخریب، افترا، دروغ و تشویش اذهان عمومی، حرام و جرم است و دستگاه قضایی باید با این موارد نه به‌خاطر فرد یا شخص خاصی بلکه به‌خاطر صیانت از آرمان‌های انقلاب برخورد کند تا به دنیا اعلام کنیم که ایران کشوری پیرو سیره پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) است.همچنین به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در ادامه با اشاره به سخنی از پیامبر گرامی اسلام(ص) مبنی‌بر اینکه اهانت به یک نفر مؤمن و مسلمان، اعلان جنگ با خدا محسوب می‌شود، گفت: نکند زمانی در برخی از رسانه‌ها و فضاهای حقیقی و مجازی، عده‌ای مرتبا در حال اعلان جنگ با خدا باشند؟پیش از روحانی، اسحاق جهانگیری معاون اول و مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در سخنانی از پیگیری اهانت‌های آشکار به رئیس‌جمهوری و هیات دولت از سوی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری خبر داده بودند.

اهمال در خروج اموال ایران از آمریکا

رئیس‌جمهوری همچنین در نشست مشترک هیات دولت و استانداران سراسر کشور با تاکید بر اینکه دولت نسبت به حقوق مردم از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است، افزود: مقامات قضایی آمریکا در سال ۸۸، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از پول بانک مرکزی را توقیف کردند و در بهمن سال ۹۱ با رأی دادگاه، این مبلغ را در تصرف خود درآوردند. وی ادامه داد: البته شکایاتی در سال ۹۳ و ۹۴ به منظور تجدید نظرخواهی انجام شد که نهایتا همان حکم اولیه سال ۹۱ تایید شد، در حالی که امکان پذیر بود که در بین سال‌های ۸۶ تا ۸۷ و در حدود ۱۰ ماه فرصت طلایی که در اختیارمان قرار داشت، همه پول خود را از دسترس آمریکایی‌ها خارج کنیم، اما در این زمینه اهمال صورت گرفته و دستگاه قضایی و شورای عالی امنیت ملی و سایر نهادهای ذی‌ربط وظیفه دارند که این موضوع را پیگیری کنند.رئیس‌جمهوری افزود: دولت یازدهم بلافاصله در رابطه با این موضوع در دادگاه بین‌المللی لاهه طرح شکایت کرده و آن را تا احقاق حقوق مردم ایران پیگیری خواهد کرد و این دولت دفاع از حق مردم را یکی از وظایف مهم خود می‌داند.

برقراری رابطه با 60 بانک

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برجام گفت: هدف اصلی این بود که راه برای فعالیت اقتصادی گشوده شود و اگر بنا است که پول جابه‌جا شود مجبور نباشیم از شیوه‌های قرن ۱۸ و ۱۹ استفاده کنیم و باید از سیستم بانکی برای این منظور استفاده کرد که تاکنون بیش از ۵۰۰ مورد رابطه کارگزاری با بانک‌های کشورهای خارجی ایجاد شده و بیش از ۶۰ بانک با ایران رابطه کارگزاری برقرار کردند، ضمن اینکه مشکل بیمه و کشتیرانی نیز برطرف شده است و اینها همه نمونه‌هایی از آثار و برکات برجام محسوب می‌شود. روحانی افزود: آزادی تجارت، دسترسی به بانک‌ها، تسهیل رفت‌و‌آمد هوایی از جمله حقوق مردم است، اما متاسفانه برخی این‌گونه موارد را در محاسبات خود نمی‌گنجانند و برای اقداماتی که به منظور جلوگیری از اتلاف وقت مردم انجام شده، ارزشی قایل نیستند.رئیس‌جمهوری تاکید کرد: برجام برای این بود که از حق مردم به‌خوبی دفاع کرده و راه را برای فعالیت‌های مختلف آنان بگشاییم.رئیس‌جمهوری تصریح کرد: امسال باید در بخش صنعت اقدامات خوبی به انجام برسد و بنگاه‌های اقتصادی خرد و کوچک با تسهیلات بانکی فعال شوند تا به این ترتیب مردم بیش از پیش به آینده کشور امیدوار و راه برای آینده بهتر و روشن آماده‌تر شود.روحانی در ادامه با تاکید براین که وظیفه همه ما استفاده از شرایط پسابرجام در راستای منافع ملی است گفت: البته همه کشورهای طرف مذاکره در ۱+۵، دارای حسن نیت نبوده و در این گروه دوستانی داریم، اما افرادی هم رابطه خصمانه با ما داشته و امروز هم دارند. به بعضی از طرف‌های مذاکره خود اعتماد داریم و طبیعی است که به برخی دیگر اعتماد نداشته باشیم.

جامعه دوقطبی معنا ندارد

همچنین به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با تاکید بر اینکه مردم باید احساس آرامش و اتحاد داشته باشند، تصریح کرد: هرگونه ایجاد شکاف، انشقاق و دوقطبی در جامعه، به زیان مردم است و جامعه دو قطبی در ایران اسلامی مفهومی ندارد؛ بنابراین همه مسوولان و به‌ویژه استانداران وظیفه دارند که آثار این‌گونه مسائل را برای مردم تبیین کنند. رئیس‌جمهوری همچنین با بیان اینکه به‌زودی منشور حقوق شهروندی اعلام خواهد شد، گفت: باید حقوق همه شهروندان، مذاهب و اقوام ایرانی محترم شمرده شود و نباید به هیچ قومیت و مذهب و دین رسمی که در قانون اساسی به آن تصریح شده است، توهین شود.

مشکلات با فیلترینگ حل نمی‌شود

حسن روحانی همچنین عصر دیروز در مراسم پایانی اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور، با تاکید بر اینکه نسل جوان نیازمند هدایت و آموزش در حوزه ارتباطات است، گفت: با ممنوعیت و فیلترینگ مشکلات حل نمی‌شود. رئیس‌جمهوری فرزندان را امانت مردم در دستگاه آموزش و پرورش خواند. روحانی همچنین در ادامه با تاکید بر اینکه برخی کشورهای منطقه امروز هم در پی عدم‌‌استفاده ایران از فرصت پسابرجام هستند، اعلام کرد: توطئه بدخواهان علیه منافع ملی را باید ناکام کنیم.