گروه خبر: سخنگوی جدید شورای نگهبان در یک گفت‌وگوی تفصیلی از موضوعات مختلف سیاسی سخن گفت؛ موضوعاتی چون وجود تخلف خرید و فروش آرا، انتخابات سال ۸۸ و پرونده «مینو خالقی» منتخب سوم مردم اصفهان که با نظر شورای نگهبان از رفتن به مجلس شورای اسلامی باز ماند و محمود احمدی‌نژاد. عباسعلی کدخدایی در این گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره وسعت خرید و فروش رای در کشور با تایید وجود این تخلف در کشور مانند سایر تخلفات انتخاباتی تاکید کرد: خرید و فروش آرا هم در کشور ما به سادگی اتفاق می‌افتد. او در ادامه این گفت‌وگو احتمال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به‌صورت الکترونیکی را با توجه به تلاش‌های زیادی صورت گرفته و تکاپوی مسوولان وزارت کشور در این زمینه، بالا عنوان کرد.

نحوه تایید صلاحیت نامزدهای معترض سال 88

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره انتخابات سال ۸۸ مبنی بر محتوای جلسه‌ای که نمایندگان نامزدهای معترض، خدمت رهبر معظم انقلاب حضور یافتند، گفت: آنچه می‌توان گفت این است که استدلال محکمی از سوی نمایندگان نامزدهای معترض مطرح نشد و ابهاماتی از سوی آنها عنوان شد که واقعا وارد نبود؛ مثلا نماینده یکی از نامزدهای معترض خطاب به رهبر انقلاب گفت: سخنرانی‌های اخیر شما مصداق جانبداری از یک کاندیدای خاص است.

حضرت آقا سخن این فرد را قطع کردند و فرمودند که نسبت به این سخنرانی‌ها «هر کسی از ظن خود شد یار من» یعنی هر کسی برداشت خود را از سخنان من داشته، در عین حال که صحبت‌های من ناظر بر هیچ‌یک از کاندیداها نبوده است و نگاه من، یک نگاه جامع بود. کدخدایی همچنین درباره نظر شورای نگهبان در روند تایید صلاحیت دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ که بعدا معترض به نتیجه انتخابات شدند، توضیح داد: بررسی‌های لازم در مورد هر دو صورت گرفت. آنها به سختی تایید صلاحیت شدند و البته مخالفان جدی هم در شورا داشتند. ملاک و مبنا رای جمعی شورای نگهبان بود. بحث‌های جدی در شورای نگهبان درباره صلاحیت این دو مطرح بود؛ اما نهایتا صلاحیتشان برای حضور در انتخابات تایید شد.

علت عدم احراز صلاحیت آیت‌الله‌ هاشمی

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره عدم احراز صلاحیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ گفت: واقعیت امر این است که چون نتیجه همه بررسی‌هایی که در شورای نگهبان صورت می‌گیرد، نهایتا منوط به رای جمعی اعضای محترم شورای نگهبان است و هر یک از اعضا به دلیلی رای به احراز نشدن صلاحیت وی دادند. تعداد آرایی که آیت‌الله هاشمی داشت، به میزان کافی نبود. او همچنین در پاسخ به سوالی درباره وساطت علی لاریجانی برای تجدیدنظر شورای نگهبان در آرای هاشمی‌رفسنجانی گفت: افراد مختلفی معتقد بودند شاید مصلحت باشد تا صلاحیت آیت‌الله هاشمی تایید شود؛ اما اعضای شورای نگهبان بر این عقیده بودند که آیت‌الله هاشمی‌رای لازم را کسب نکرده؛ بنابراین نتیجه آرای ماخوذه را هر چه که بوده، اعلام می‌کنیم.

کدخدایی درباره توصیه به آیت‌الله هاشمی برای انصراف نیز توضیح داد: برای حفظ احترام شخص مذکور از وی درخواست انصراف می‌کند و اگر فردی مایل به انصراف باشد، شورا دیگر به پرونده او ورود نمی‌کند. از طرفی، این موضوع فقط به آیت‌الله هاشمی هم مربوط نمی‌شود. در آن زمان، اینجانب مسوول ارتباط با نامزدها بودم. در این میان، برخی انصراف دادند و عده‌ای دیگر نپذیرفتند و رویه انتخابات را تا انتها ادامه دادند. در مورد آیت‌الله هاشمی، با دو واسطه از ایشان درخواست انصراف کردیم؛ اما وقتی که جواب از طرف ایشان منفی بود، شورا تصمیم گرفت که نظر خود را اعلام کند. کدخدایی اعلام کرد که علی لاریجانی و حسن روحانی، دو واسطه موضوع مذکور بودند.

رد صلاحیت مشایی

سخنگوی شورای نگهبان در مورد رد صلاحیت اسفندیار رحیم‌مشایی توضیح داد: مجموعه‌ای از گزارش‌های دال بر تخلفات مشایی وجود داشت که تمامی آنها در پرونده مربوط به او در شورای نگهبان مکتوب و مضبوط است. در نهایت، همین مسائل منجر به رد صلاحیت وی شد. او همچنین گفت که یکی از دلایل رد صلاحیت مشایی، می‌تواند عدم احراز رجل سیاسی بودنش باشد.

هیات حل اختلاف قوا به پرونده خالقی ورود نکرد

عضو هیات حل اختلاف قوا درباره رد صلاحیت مینو خالقی منتخب سوم مردم اصفهان در انتخابات مجلس گفت: به نظر بنده، نظر شورای نگهبان به جهت قانونی درست است. براساس اطلاعاتی که بنده دارم، نسبت به خانم خالقی، شورای نگهبان، ابتدا صلاحیت ایشان را تایید می‌کند و پس از برگزاری انتخابات، اسناد و مدارکی به دستش می‌رسد که براساس آنها، رای به رد صلاحیت ایشان می‌دهد. حقیقت این است که شورا در مورد دوم هم صلاحیت اظهارنظر داشته است. شورای نگهبان، بعد از رای‌گیری و برگزاری انتخابات، صلاحیت و در واقع تکلیف دارد که صحت برگزاری انتخابات را تایید کند. یکی از مواردی که در این مرحله مورد بررسی دوباره می‌تواند قرار بگیرد، موضوع صلاحیت کسانی است که به‌عنوان نامزد در انتخابات شرکت کرده‌اند.

کدخدایی همچنین درباره ورود هیات حل اختلاف قوا به این پرونده توضیح داد: این هیات اعلام کرد که شورا چنین صلاحیت و حقی دارد. به صراحت اعلام می‌کنم که هیات حل اختلاف قوا، در موضوع نفر سوم اصفهان، مصداقا ورود به بحث نکرد و فقط بر صلاحیت شورای نگهبان برای نظارت بر صلاحیت نامزدها بعد از انتخابات، صحه گذاشت. بنابراین این هیات اصلا وارد ماهیت قضیه نشد. سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از این گفت‌وگو بر جرم بودن تبلیغات زودهنگام انتخاباتی تاکید کرد. کدخدایی همچنین در پاسخ به سوالی که نظر وی را درباره برخی عبارات و اسامی جویا شده بود، آیت‌الله جنتی را مرد خدا توصیف کرد و در ادامه از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به‌عنوان پرخبرترین فرد یاد کرد. او تایید صلاحیت را سخت‌ترین کار خواند و درباره محمود احمدی‌نژاد گفت: «با آمدن وی، فرصت‌های زیادی از دست رفت.»