مقایسه  سیاست‌خارجی کلینتون و ترامپ

گروه دیپلماسی: استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی آخرین وضعیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را تحلیل و تبیین کرد. حسین دهشیار در گفت‌وگو با «خبر آنلاین» بر این باور است که ترامپ باید بازنده باشد، چون الگوهای صدساله انتخابات آمریکا چنین می‌گوید. دهشیار با تحلیل سیاست خارجی کلینتون و این احتمال که اگر او پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر ۲۰۱۶ باشد، سیاست خارجی‌اش چه سمت و سویی خواهد داشت، گفت: «مادلین آلبرایت وزیر خارجه سابق آمریکا در دولت بیل کلینتون جمله جالبی دارد که این جمله را می‌توان نمادی از سیاست خارجی کلینتون معرفی کرد. او گفت قد آمریکا از همه کشورها بلندتر است. وقتی قد شما از دیگران بلندتر است بهتر از دیگر کشورها دوردست‌ها را می‌بینید، بنابراین چون می‌تواند بهتر و فراتر از هر کشوری آینده را ببیند، باید همه‌جای دنیا حضور فعال داشته باشد و در همه موارد نظر دهد و این نظر آمریکاست که باید ملاک باشد. سیاست خارجی کلینتون بر این اساس پی‌ریزی خواهد شد. این آمریکاست که تصمیم می‌گیرد. ممکن است کلینتون این حرف را با زبان بهتر و نرم‌تر و مردم پسندتر مطرح کند، اما به هر حال مشخص است که رویه سیاست خارجی دولت او چنین وضعیتی را خواهد داشت.»

روابط با عربستان سعودی

این استاد روابط بین‌الملل در پاسخ به این سوال که با این وضعیت شاهد چه تغییراتی در منطقه خاورمیانه خواهیم بود، آیا این همراهی بیشتر با متحدان کلاسیک شامل حال عربستان هم خواهد شد یا خیر، گفت: «روابط نزدیک‌تر با عربستان حتما بخشی از سیاست‌های خاورمیانه‌ای دولت آینده هیلاری کلینتون خواهد بود. ضمن اینکه باید توجه کنیم آمریکا با خصم‌های قدیمی و کنونی‌اش همچون گذشته رفتار خواهد کرد. به این معنا که این تنش‌ها و تضادها ادامه خواهد یافت، چون ضرورت نزدیکی با عربستان برای آمریکا ایجاب می‌کند که واشنگتن با دشمنان عربستان دشمن باشد.»

او با اشاره به این موضوع که درست است هیچ‌چیز عربستان به آمریکایی‌ها نمی‌خورد و هیچ سنخیتی با لیبرالیسم ندارد، ابراز کرد: «در حالی که عربستان قهقرایی‌ترین کشور دنیا است و از هر شاخصی که این کشور را بررسی کنیم نتیجه این خواهد بود که این کشور قهقرایی‌ترین است ولی روابط استراتژیک با آمریکا دارد و دلیل هم این است که آمریکایی‌ها کاری به معادلات سیاست داخلی سعودی ندارند، بنابراین و به دلیل رابطه استراتژیک ریاض و واشنگتن هر که با سعودی دشمن باشد با آمریکا هم دشمن خواهد بود.»

کارشناس مسائل آمریکا در بیان دلیل دوم هم گفت: «آمریکا با برخی کشورها یا گروه‌ها از نظر ماهوی تفاوت دارد. برخی از اینها این تفاوت‌ها را بروز می‌دهند و به آمریکا اعلام می‌کنند که ما به دلیل الف و ب و ج، با شما اختلاف نظر جدی داریم. این در حالی است که سعودی‌ها از حقوق بشر و دموکراسی و جامعه مدنی و امثالهم متنفرند و هیچ علاقه‌ای هم به آنها ندارند ولی بیانش نمی‌کنند و به آمریکایی‌ها نمی‌گویند که با این مفاهیم غربی مشکل دارند. در حالی که برخی دشمنان آمریکا این اختلافات را عیان می‌کنند و این تنفر خود را به زبان می‌آورند. هدف آمریکایی‌ها در بلندمدت این است کشورها یا گروه‌هایی که بیان می‌کنند با ایالات‌متحده مشکل دارند تضعیف شوند. البته بدیهی است که شیوه‌های متفاوتی برای تضعیف وجود دارد و آمریکا به مدل‌های مختلفی این رویه را پی می‌گیرد.»

حسین دهشیار درباره افزایش انتقادها از عربستان در آمریکا گفت: «در آمریکا رسانه‌ها می‌توانند هرچه می‌خواهند بنویسند. ممکن است برخی رسانه‌ها انتقادهایی را از عربستان طرح کنند، اما آمریکا خوب می‌داند مشروعیت حکومت آل‌سعود به روحانیون وهابی وابسته است و اگر قرار باشد به مسائل حقوق بشری و دینی و مذهبی که وهابیون در آن کشور پی‌می‌گیرند حساسیت نشان دهند، روحانیون دست از حمایت از آل‌سعود بر می‌دارند و در نتیجه حکومت فعلی بی‌ثبات خواهد شد. از سوی دیگر اگر آل‌سعود کنار بروند، گزینه‌های بدیل، بسیار خطرناک‌تر از وضعیت فعلی خواهند بود. در نتیجه آمریکا ترجیح می‌دهد شرایط در عربستان به همین منوال باقی بماند. پس کلینتون اگر به قدرت برسد حتما روابط با عربستان را تقویت خواهد کرد.»

آمریکا از اتفاقات منطقه راضی است

استاد دانشگاه علامه با بیان اینکه اساسا آمریکا از آنچه در منطقه می‌گذرد کاملا راضی است، افزود: «وقتی می‌بینند در منطقه مسلمانان یکدیگر را می‌کشند، چرا باید آمریکایی‌ها ناراحت و نگران باشند؟ آیا در این روند متحدان این کشور هزینه می‌دهند؟ تمام این اتفاقات تنها به ضرر اسلام است.[از نظر آن‌ها] ایدئولوژی که جهان‌بینی آمریکا را به چالش می‌کشد در حال نابود کردن خود است. مسلمانان خود به دست خود یکدیگر را می‌کشند حال آنکه آمریکا از کنار ایستاده و نظاره گر است. پس هرچه خشونت و کشتار بیشتر شود، با استدلال آن‌ها وجهه اسلام زیرسوال می‌رود و وقتی این اتفاق بیفتد گزینه ایدئولوژیک اسلام جلوه‌گر می‌شود و بنابراین لیبرالیسم توجیه اخلاقی پیدا می‌کند.»

حسین دهشیار با بیان اینکه این بی‌ثباتی به هیچ‌وجه به سمت اسرائیل و امنیت اسرائیل که متحد استراتژیک آمریکا است حرکت نمی‌کند، افزود: «در ۵ سال اخیر چند تیر به سمت اسرائیل شلیک شده است؟ چیزی حدود ۳۰۰ هزار سوری کشته شده‌اند، حدود ۱۰۰ هزار نفر در عراق کشته شده‌اند، اما در مقابل چند مسلمان از سوی اسرائیل کشته شده است؟ چند اسرائیلی کشته شده‌اند؟ بنابراین تمام این هزینه‌ها برای ضربه زدن به اسلام صورت می‌گیرد. در نتیجه ما در بلندمدت شاهد این خواهیم بود که منطقه در میان توده‌هایش دچار این تحول خواهد شد.» دهشیار با اشاره به اینکه این خطر اصلی است، گفت: «روشنفکران همه از خوبی‌های لیبرالیسم می‌گویند.

ادامه در صفحه 7