گروه دیپلماسی: علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در دومین مراسم کانون حرفه‌ای رسانه، به هجمه‌های اخیر منتقدان برجام واکنش نشان داد و گفت: «خودستایی زیبنده نیست؛ ولی گاهی هجمه‌ها آنقدر زیاد است که لازم می‌شود. ما چهل سال درس این رشته را خوانده‌ایم، غنی سازی بیست درصد را انجام داده‌ایم.»

به گزارش «انتخاب» رئیس سازمان انرژی اتمی درباره برخی اظهارنظرها از سوی برخی مقامات در رابطه با صنعت هسته‌ای کشور گفت: «۱۴-۱۵ هزار نفر نیرو داریم شاید یکی دو نفر هم جابه‌جا شده‌اند؛ اما می‌گوییم کسی را اخراج نکرده‌ایم.»او با اشاره به برخی انتقادات در این باره که چرا ۲۰ هزار سانتریفیوژ را از کار انداخته‌اند، توضیح داد: «می گویند ٢٠ هزار ماشین اکنون ٥ هزار تا شده است. اما حرف ما این است که از ۲۰ هزار سانتریفیوژ، ۱۰ هزارتای آن کار نمی‌کرد و از ۱۰ هزارتای دیگر ۶ هزارتا کار می‌کند. فرض کنید الان ١٩٠ هزار ماشین داشتیم سالی سیصد تن اورانیوم خام می‌خواست که به ٣٠ تن اورانیوم غنی شده تبدیل شود.»

صالحی با ذکر این نکته که هدف‌گذاری ما ۱۹۰ هزار سو است که ۱۹۰ هزار سانتیریفیوژ برای آن باید ساخته شود، تاکید کرد: «در طول عمر رآکتور آب سنگین اراک،٩٠ تن آب سنگین برای ٤٠ تا ٥٠ سال می‌خواهیم. سالی ٢٠ تن آب سنگین تولید می‌کنیم که در عرض ٥ سال می‌شود ١٠٠ تن. خب مازادش را می‌فروشیم. می‌فروشیم، می‌گویند چرا؟ نمی‌فروشیم می گویند چرا؟»

او ادامه داد: «افتخار می‌کنیم اورانیوم غنی‌شده را به قیمت خوب می‌فروشیم و در ازای آن ٢٢٠ تن اورانیوم گرفته‌ایم؛ متحیرم از هجمه‌ها.» این دانشمند هسته‌ای، راجع به برخی انتقادها درباره تزریق بتن به کالندریای رآکتور اراک گفت: «ما می‌خواهیم رآکتوری مدرن ایجاد کنیم و در این مسیر فناوری سوخت به دست می‌آوریم و طراحی خودمان را مورد تایید کشورهای بزرگ هسته‌ای قرار می‌دهیم.» صالحی همچنین با اشاره به حساسیت کار در حوزه انرژی هسته‌ای گفت: «باید مراقبت فراوان بکنیم. در مقابل ٨٠‌میلیون نفر مسوولیم. اگر حادثه‌ای مثل چرنوبیل رخ دهد یک قاره را در بر می‌گیرد. بعضی‌ها می‌گویند ما با زن و فرزندمان داخل نیروگاه می‌رویم، شما شجاع هستید اما نمی‌توان نسبت به ٨٠ میلیون نفر بی‌توجه بود.»همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی در این مراسم گفت که به دستور رئیس‌جمهور عملیات اجرایی ساخت دو نیروگاه هسته‌ای جدید با ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری آغاز خواهد شد.

او در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به برخی مشکلات در اجرای برجام گفت: «بانک‌های بزرگ اروپایی با فشار آمریکا فعلا با ما کار نمی‌کنند.» صالحی ادامه داد: «آمریکا تکلیفش را با رقبای بالقوه‌اش روشن کرده است؛ در حالی که می‌بیند یک کشور در برابرش ایستاده است و این چالشی سیاسی است که در خلأ ایجاد نمی‌شود و نیازمند تولید محتوا و اندیشه است.»رئیس سازمان انرژی اتمی در نهایت تاکید کرد: «این مساله درست است که در مقایسه با برخی کشورها ما از نظر صنعتی کمی عقب هستیم و از نظر اقتصادی هم به خاطر برخی مسائل، کمی مشکل داریم؛ اما باید بدانیم که راهمان را درست انتخاب کرده‌ایم.»