گروه بازار پول: آمارهای گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی نشان می‌دهد که طی یک ماه گذشته از میان یازده گروه خوراکی بهای ۶ گروه افزایشی بوده است. این افزایش با دامنه نوسان قابل توجهی همراه بوده؛ به‌نحوی‌که طی یک ماه گذشته بهای گروه قند و شکر معادل ۵/ ۳۶ درصد، تخم مرغ معادل ۲/ ۲۴ درصد و مرغ معادل ۱۰ درصد رشد کرده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل (نیمه تابستان سال ۹۴) تورم مواد خوراکی محدودتر بوده است. برخی از مسوولان معتقدند که این افزایش قیمت‌ها موقتی و تحت شرایط بازار رقم خورده است، اما تداوم تورم بالا در خوراکی‌ها می‌تواند دستاورد تورم تک رقمی را با خطر روبه‌رو سازد زیرا گروه خوراکی و آشامیدنی کمتر از یک سوم وزن شاخص بهای مصرف‌کننده را در اختیار دارد.

بانک مرکزی گزارش خرده فروشی هفته منتهی به ۱۵ مرداد ماه سال جاری را منتشر کرده است. در گزارش بانک مرکزی طی یک ماه از میان یازده گروه مواد خوراکی، تورم ماهانه ۶ گروه افزایشی بوده است. این ۶ گروه شامل لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوب، گوشت مرغ، قند و شکر و چای است. سرگروه تورمی در بین این ۶ گروه را می‌توان «قند و شکر» عنوان کرد. همان طور که از اسم این گروه پیداست، این گروه شامل دو کالای قند و شکر است. تورم ماهانه این گروه در نیمه مرداد سال جاری معادل ۵/ ۳۶ درصد بوده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل تورم ماهانه این گروه تنها ۶/ ۰ درصد بود. این گروه همواره طی سال از نوسان کمی برخوردار و همواره دامنه نوسان هفتگی آن کمتر از یک درصد بوده است اما در هفته‌های اخیر، بهای این گروه تغییرات قابل‌توجهی داشته است. مطابق آمارها بهای این گروه در هفته دوم مرداد معادل ۲/ ۱۴ درصد رشد کرده که برای یک گروه مواد خوراکی رقم قابل توجهی محسوب می‌شود. برخی از فعالان بازار، دلیل این گرانی را عرضه نکردن قند و شکر دولتی و برخی دیگر افزایش قیمت را به تاخیر در واردات نسبت می‌دهند. مطابق آمارهای بانک مرکزی قیمت هر کیلو قند در هفته جاری به ۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده که نسبت به ماه گذشته ۴۲ درصد افزایش یافته است. همچنین سطح قیمت این گروه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۳ درصد رشد کرده است. سطح تورم شکر نسبت به قند کمتر بوده است. مطابق آمارها در هفته دوم مرداد هر کیلو شکر معادل ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد که نسبت به ماه قبل افزایش ۳۰ درصدی داشته است. همچنین قیمت این کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۸ درصد رشد کرده است. برخی از مسوولان معتقدند که با افزایش عرضه این دو کالا در بازار، شوک افزایش قیمت‌ها در هفته‌های آتی تخلیه خواهد شد.

اما قند و شکر تنها گروهی نبوده که در بازه ماهانه دارای تورم بالایی بوده و قیمت‌های گروه مرغ و تخم‌مرغ نیز در بازه ماهانه رشد قابل توجهی داشتند. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که سطح قیمت گروه تخم مرغ نسبت به مدت مشابه ماه قبل ۲/ ۲۴ درصد رشد کرده است. این در حالی است که در نیمه مرداد سال گذشته تورم ماهانه این گروه معادل منفی ۳/ ۳ درصد گزارش شده است. قیمت یک شانه دو کیلویی تخم مرغ در نیمه مرداد سال جاری معادل ۹ هزار و ۸۰۰ تومان گزارش شده که این رقم یک ماه پیش معادل ۷ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است. این روند تورمی در گوشت مرغ نیز دیده می‌شود. سطح قیمت‌های این ماده خوراکی نسبت به مدت مشابه ماه قبل ۱۰ درصد رشد کرده است و هر کیلو مرغ در نیمه مرداد سال جاری معادل ۸هزار و ۱۰۰ تومان گزارش شده است. البته در بازه هفتگی روند قیمتی آن نزولی بوده و طی هفته حدود ۲ درصد از سطح قیمت‌های آن کاسته شده است. برخی از مسوولان معتقدند که قیمت کنونی مرغ و تخم مرغ منطقی است اما در گذشته به دلیل مازاد عرضه قیمت این مواد پروتئینی در سطح پایینی قرار داشت و برای تولیدکنندگان به صرفه نبود. برخی از فعالان افزایش نهاده‌های دامی را در این گرانی بی تاثیر نمی‌دانند.

به رغم افزایش قیمت گوشت مرغ در هفته‌های اخیر، بهای گوشت قرمز تغییر قابل توجهی طی هفته نداشته و حتی سطح قیمت‌های آن نسبت به مدت مشابه ماه قبل ۲/ ۰ درصد کاهش یافته است. قیمت هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان در هفته منتهی به ۱۵ مرداد معادل ۳۴هزار و ۸۰۰ تومان بوده است. همچنین هر کیلو گوشت گاو بی استخوان معادل ۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت شده است.

دیگر آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که بهای گروه برنج نیز در یک ماه گذشته حدود ۵ درصد افزایش یافته است. البته تورم نقطه به نقطه این گروه بیشتر بوده و سطح قیمت‌های آن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۴ درصد رشد کرده است. قیمت هر کیلو برنج درجه یک در نیمه مرداد سال جاری معادل۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۱ درصد رشد کرده است. برنج درجه دو نیز به قیمت ۸ هزار و ۶۰۰ تومان در هر کیلو به فروش رفته و نسبت به سال قبل افزایش ۴۱ درصدی را پشت سر گذاشته است. گروه حبوب نیز دارای تورم ۴/ ۳ درصدی طی یک ماه بوده، اما سطح قیمت‌های این گروه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد رشد کرده است. در بین کالاهای این گروه نخود با رشد ۷۳ درصدی طی یک سال بیشترین افزایش را به نام خود ثبت کرده است. تورم ماهانه این کالا نیز معادل ۴/ ۳ درصد گزارش شده است.

اگرچه طی یک ماه اخیر، تورم اکثر گروه‌ها مثبت گزارش شده است؛ اما دو گروه میوه‌ها و سبزی‌ها نسبت به مدت مشابه ماه قبل کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. مطابق آمارهای بانک مرکزی تورم ماهانه گروه میوه‌های تازه در بازه ماهانه معادل منفی ۵/ ۱۷درصد بوده است. هر چند که قیمت‌های این گروه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش یافته است. کاهش قیمت ماهانه این گروه را می‌توان به دلیل اثر نوسانات فصلی عنوان کرد؛ زیرا با نزدیک شدن به نیمه تابستان و افزایش عرضه میوه‌ها، سطح قیمت‌های این گروه نیز نسبتا کاهش یافته است. این روند در سبزی‌های تازه نیز مشاهده می‌شود. بر اساس آمارهای گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی تورم ماهانه گروه سبزی‌ها معادل منفی ۵/ ۳ درصد بوده است. قیمت این گروه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶/ ۶ درصد کاهش یافته است. در بین کالاهای این گروه گوجه فرنگی با افت ۲۵ درصدی طی یک سال، بیشترین کاهش را به نام خود ثبت کرده است.

پیام قیمتی کالاهای خوراکی