تذکر وزارت کشور درباره فعالیت‌های انتخاباتی زودرس

گروه خبر: «فعالیت‌های انتخاباتی زودرس خلاف قانون است»؛ این موضوعی است که طی ماه‌های اخیر بارها از سوی مقامات وزارت کشور اعلام شده است. شورای نگهبان نیز از مدنظر قرار دادن «فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی برخی از کاندیداها» در زمان بررسی صلاحیت‌ها خبر داد. این در حالی است که ۹ مانده به برگزاری دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، برخی از چهره‌های سیاسی فعالیت‌های انتخاباتی خود را کلید زده‌اند. این موضوع اما تذکر وزارت کشور به این افراد را در پی داشته است.

گواه این مدعا، اظهارات عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور است که روز گذشته در پاسخ به سوالی درباره واکنش این وزارتخانه به برخی شخصیت‌های سیاسی ازجمله محمود احمدی‌نژاد که تحرکات و سفرهای انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند، گفت: «تجمعات اخیر مربوط به آقای احمدی‌نژاد در قالب شرکت در مراسم شهدا یا برخی دعوت‌های مربوط به مساجد است و خودشان می‌گویند ما قصد تجمع نداریم و ما را به‌عنوان سخنران در این مراسم‌ دعوت می‌کنند، اما با این وجود ما به آنها تذکرهای لازم را داده‌ایم که این تجمعات باید قانونی و دارای مجوز باشد.» وزیر کشور با بیان اینکه فعالیت‌های انتخاباتی زودرس خلاف قانون است چون قانون برای فعالیت‌های تبلیغاتی انتخاباتی زمان مشخص کرده، تاکید کرد: «اگر احساس کنیم کسانی از این تجمعات و جلسات بهره‌برداری انتخاباتی می‌کنند قطعا از کار آنها جلوگیری می‌شود.»

رحمانی‌فضلی به موضوع امنیت این تجمعات اشاره کرد و با بیان اینکه وزارت کشور مسوول تامین امنیت است، گفت: «حتما باید شورای تامین استان‌ها از برگزاری این نشست‌ها مطلع باشند و در مورد امنیت آنها تمهیداتی را داشته باشند و تصمیم‌گیری کنند.» وزیر کشور همچنین از برخورد بدون تعارف با تجمعات سیاسی فاقد مجوز در آستانه انتخابات خبر داد و گفت: «هر تجمعی که قانونی باشد و مجوز بگیرد هم امنیتش را حفظ می‌کنیم، هم حمایت می‌کنیم.»

واکنش انصاری به نامه احمدی‌نژاد

با این همه مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهوری اما از منظری دیگر درباره موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ سخن گفته است. گرچه وزیر کشور از فعالیت‌های انتخاباتی زودرس برخی چهره‌های سیاسی و غیرقانونی بودن آن گفته، مجید انصاری نیز اشاره به فعالیت‌های انتخاباتی زودرس کرد و در نشست خبری دیروز گفت: «شاهدیم برخی از هم‌اکنون اسب انتخابات را زین کرده و در میدان بی‌اخلاقی می‌تازند.» معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در ادامه این انتقاد، تاکید کرد که مردم تماشاچیان ذی حقی هستند و در زمان مناسب و پای صندوق رای پاسخ این بی‌اخلاقی‌ها را می‌دهند. اشاره انصاری به نامه روز گذشته محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق به اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا است که در آن وی را نصیحت کرده تا به فوریت و کامل نسبت به رفع توقیف از حدود دو میلیارد دلار از منابع مالی مصادره شده ایران اقدام کند.

با شورای نگهبان به مشکل نمی‌خوریم

از سوی دیگر موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ حالا که تنها ۹ ماه به برگزاری آن باقی مانده، یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که وزارت کشور دولت روحانی را به خود مشغول کرده است. این موضوع ازجمله مهم‌ترین محور سوالات خبرنگاران از وزیر کشور در نشست با خبرنگاران بود. رحمانی‌فضلی در پاسخ به سوالی درباره برنامه وزارت کشور برای آنکه اختلافش با شورای نگهبان در امر برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در مقایسه با دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به حداقل ممکن برساند، گفت: «قطعا در ریاست‌جمهوری موضوع اختلاف به اندازه مجلس نخواهد شد چون تعداد کاندیداها در ریاست‌جمهوری بسیار محدود است، افراد هم شناخته‌شده‌تر هستند بنابراین فکر می‌کنم اصلا با شورای نگهبان مشکلی نداشته باشیم.»

ماجرای لغو کنسرت‌ها در خراسان چیست؟

وزیر کشور در ادامه این نشست با اشاره به اینکه تفسیر و نگاه در خراسان به کنسرت‌ها تفسیر و نگاه حکومتی نیست، گفت: من در نامه خود به رئیس قوه قضائیه خواسته‌ام که درباره جنبه‌های حقوقی و قانونی کنسرت‌ها در خراسان برای ما تعیین تکلیف کند. به گزارش «ایسنا» رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه چرا یک نفر می‌تواند در کشور کنسرت داشته باشد، ولی در خراسان نه، گفت: «قوه قضائیه هرگاه احساس کند جرمی اتفاق می‌افتد، می‌تواند دخالت کند اما نیت‌خوانی مناسب نیست.»او با بیان اینکه مسوول امنیت کشور، وزیر کشور بوده و در استان‌ها، استانداران و شورای تامین این وظیفه را بر عهده دارند، گفت: «بنابراین اگر احتمال ناامنی وجود داشته باشد این مسوولان باید اعلام کنند تا بر اساس آن تصمیم‌گیری شود. در حال حاضر بلیت‌فروشی انجام می‌شود، اما مردم پشت در کنسرت متوجه لغو آن می‌شوند.»

تلاش تروریست‌ها برای انفجار

او در مورد خبر حفر تونل توسط تروریست‌ها در شرق کشور نیز گفت: «همانطور که گفتم نزدیک بود که این تروریست‌ها یکی از نهادها را منفجر کنند که این نهاد هم پایگاه نیروی انتظامی هم پایگاه سپاه بوده است. تروریست‌ها اقداماتی کرده بودند تا بتوانند با تونل زدن به این هدف خود برسند که پیش از هر کاری جلوی آنها گرفته شد.»