امضای 6 سند همکاری میان ایران و آذربایجان

گروه دیپلماسی: نخستین نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان که امروز در ادامه نشست وزرای خارجه سه کشور در شهر ساحلی باکو برگزار می‌شود، تقویت همکاری‌های مشترک در حوزه‌های حمل‌ونقل، انرژی، تجارت، گردشگری، همکاری‌های بانکی، همکاری‌های مرزی و نیز هماهنگی‌های اطلاعاتی برای مقابله با تهدیدات و چالش‌های نوظهور علیه ثبات و امنیت منطقه‌ را در دستور کار خود قرار داده است.

در همین ارتباط کاخ کرملین اعلام کرد که یکی از محورهای اصلی مذاکرات دوجانبه حسن روحانی و و لادیمیر پوتین گسترش همکاری‌های دفاعی- امنیتی به‌ویژه برگزاری رزمایش‌های مشترک است. همچنین در این اجلاس، طرح راهبردی راهگذر (کریدور) شمال-جنوب که در راستای تکمیل راهگذر هلسینکی پایتخت فنلاند و بمبئی در هندوستان است و ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و جمهوری آذربایجان به کشورهای حوزه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا برقرار می‌کند، مورد بحث قرار خواهد گرفت. رئیس‌جمهوری ایران دیروز در سفری دوروزه و در راس هیاتی عالی رتبه برای شرکت در اجلاس سه‌جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان و دیدار دوجانبه عازم باکو شد و ظهر یکشنبه به وقت محلی مورد استقبال یعقوب ایوبوف معاون نخست‌وزیر و سپس الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان قرار گرفت. پیش از سفر به باکو، علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری با حضور در پاویون جمهوری فرودگاه مهرآباد، حسن روحانی را برای انجام این سفر بدرقه کردند. روحانی را در این سفر دو روزه تعدادی از وزرا و مقامات بلندپایه کشور همراهی می‌کنند. رئیس‌جمهوری ایران در حاشیه این اجلاس، دیدار دوجانبه‌ای نیز با ولادیمیر پوتین خواهد داشت و مسائل مورد علاقه و سیر همکاری‌های ایران و روسیه در این دیدار مورد بررسی و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت. پیش‌تر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان ۱۲ مرداد ماه برای دیدار دو روزه و انجام مقدمات سفر رسمی حسن روحانی، به جمهوی آذربایجان سفر کرده بود.

امضای 6 سند و یادداشت همکاری

در نخستین روز سفر رسمی حسن روحانی به جمهوری آذربایجان ۶ سند همکاری میان دو کشور در باکو امضا شد. این اسناد و تفاهم‌نامه همکاری با حضور روسای‌جمهور دو کشور به امضا رسید. یادداشت تفاهم همکاری در زمینه استاندارد، یادداشت تفاهم همکاری میان بانک‌های مرکزی ایران و جمهوری آذربایجان، سند برنامه اجرایی همکاری‌ها در زمینه گردشگری میان دو کشور، پروتکل تمایل میان دولت ایران و آذربایجان در زمینه تحقیق کریدور حمل‌ونقل شمال- جنوب، همکاری‌های امنیت الکترونیک و موافقت‌نامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی که به امضای مقامات دو کشور رسید.

عزم راسخ ایران و آذربایجان

رئیس‌جمهوری پس از امضای ۶ سند و یادداشت تفاهم همکاری میان مقام‌های ارشد تهران و باکو گفت: دو ملت و دو دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، برای توسعه همه‌جانبه مناسبات و همکاری‌ها عزم راسخ دارند. روحانی روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با الهام علی اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان ابراز کرد: در نشست هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور، در زمینه توسعه تجارت میان دو کشور و کاهش تعرفه‌های گمرکی گفت‌وگو شد. کمیسیون‌های مشترک دو کشور باید تلاش کنند تا زمینه برای رسیدن به هدف نهایی که برقراری تجارت آزاد بین دو کشور است، مهیا شود. رئیس‌جمهوری، توسعه روابط بانکی دو کشور را حائز اهمیت و آن را پایه‌ای برای گسترش مناسبات و همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان دانست و افزود: در این زمینه امروز تفاهم‌نامه‌ای به امضای روسای بانک‌های مرکزی دو کشور رسید و این تفاهم‌نامه می‌تواند به توسعه روابط تجاری شتاب بخشد. رئیس‌جمهوری رایزنی و تبادل‌نظر در زمینه موضوعات مرتبط با دریای خزر را از دیگر محورهای گفت‌وگو‌ با مقامات جمهوری آذربایجان عنوان و تاکید کرد: دریای خزر، دریای صلح، دوستی و توسعه بین کشورهای ساحلی خزر است؛ در زمینه رژیم حقوقی دریای خزر تفاهم کردیم که دو کشور با سرعت بیشتری در این زمینه تلاش کنند تا به توافق نهایی در آینده دست پیدا کنیم.روحانی با تاکید بر اینکه موضوع ترانزیت و کریدور شمال- جنوب از موضوعات اساسی میان دو کشور و کشورهای منطقه است، گفت: اولین بخش این کریدور با افتتاح و اتصال راه‌آهن آستارا - آستارا و پایانه‌ای که در ایران احداث می‌شود، آغاز خواهد شد و گام دوم، اتصال راه‌آهن آستارا به رشت خواهد بود که دو کشور با مشارکت هم در این راستا سرمایه‌گذاری خواهند کرد. او افزود: جمهوری آذربایجان با احداث این راه‌آهن به خلیج‌فارس متصل می‌شود و در نهایت این خط آهن کشورهای منطقه قفقاز، روسیه و اروپای شمالی و شرقی را به خلیج‌فارس و کشورهای جنوبی خلیج‌فارس را به شمال متصل می‌کند و در نتیجه می‌تواند روابط توسعه‌یافته و خوب اقتصادی را برای کل منطقه به ارمغان بیاورد.رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز در این نشست خبری امضای ۱۶ سند همکاری بین دو کشور طی ۳ سال گذشته را بسیار پربار و ثمربخش دانست و ابراز امیدواری کرد که این توافقات، روابط رو به جلوی دو کشور را تحکیم ببخشد.

سطح بالای مذاکرات دفاعی -امنیتی

در آستانه نشست باکو، کاخ کرملین اعلام کرد که یکی از محورهای اصلی مذاکرات دوجانبه حسن روحانی و ولادیمیر پوتین گسترش همکاری‌های دفاعی- امنیتی به ویژه برگزاری رزمایش‌های مشترک است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی کاخ کرملین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که گسترش همکاری‌های فنی و دفاعی تهران و مسکو یکی از محورهای اصلی مذاکرات دوشنبه روسای جمهوری ایران و روسیه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان است.سخنگوی مطبوعاتی کرملین گفت که در مذاکرات دوجانبه موضوع‌های مختلف مربوط به گسترش همکاری‌های فنی و نظامی دو کشور بررسی خواهد شد. از سوی دیگر، ایران به جنگ‌افزارهای جدید روسی علاقه دارد و همچنین درباره افزایش سطح روابط دو کشور در امور دفاعی از جمله برگزاری رزمایش‌های مشترک مذاکره می‌شود. تهران و مسکو ژانویه سال ۲۰۱۵ موافقتنامه دولتی همکاری‌های دفاعی را امضا کرده‌اند که ساختارهای حقوقی گسترش همکاری‌های درازمدت نظامی را فراهم کرده است. همزمان، حضور دیمیتری راگوزین، معاون نخست‌وزیر روسیه در امور دفاعی با هیات ریاست جمهوری روسیه در سفر به باکو نشان می‌دهد که دو کشور برای افزایش همکاری‌ها در این حوزه اهمیت زیادی قائل هستند. ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه هم گفته است: «مسکو و تهران برای افزایش همکاری‌های دفاعی برنامه‌ریزی می‌کنند که یکی از زمینه‌های مورد توافق، برگزاری رزمایش‌های مشترک است.» تهران و مسکو در حال تجربه بهترین سطح روابط سیاسی و دفاعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی هستند. چند مرحله سفر متقابل شویگو و همچنین سردار حسن دهقان همتای ایرانی او به‌ویژه مذاکرات بهمن ماه سال ۹۴ وزیر دفاع ایران با پوتین در کاخ کرملین نشان می‌دهد، روابط دفاعی به نفع دو کشور و منطقه در حال گسترش و تجربه زمینه‌های جدید است و سران ایران و روسیه نیز از آن حمایت می‌کنند.

کریدور 7200 کیلومتری آسیا- اروپا

یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی که در دستور کار این نشست قرار دارد، طرح کریدور هفت هزار و ۲۰۰‌کیلومتری آسیا-اروپا است. برنامه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان برای اجرای راه‌گذر شمال- جنوب در چارچوب تکمیل گذرگاه ترانزیتی هلسینکی- بمبئی به طول هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر، یکی از اصلی‌ترین محورهای مذاکرات حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و الهام علی اف است که روز دوشنبه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود. افزون بر مسیر هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتری اصلی، شاخه‌های انشعابی این گذرگاه بین‌قاره‌ای به طول هزاران کیلومتر ده‌ها کشور دورتر را در آسیا و اروپا به هم پیوند خواهد داد و یکی از اقتصادی‌ترین مسیرهای جاده‌ای بین‌المللی می‌شود.

عفو 2 زندانی ایرانی از سوی پوتین

از سوی دیگر و بلافاصله پس از حضور روحانی در اجلاس باکو، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو از عفو دو زندانی ایرانی از سوی رئیس‌جمهور روسیه خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی سنایی در صفحه اینستاگرام خود از عفو دو زندانی ایرانی توسط ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه خبر داد و در این باره نوشت: «دو زندانی ایرانی که حدود سه سال پیش در روسیه دستگیر و به ۱۲ و ۱۴ سال زندان محکوم شده بودند، امروز و در آستانه دیدار روسای جمهور ایران و روسیه آزاد شدند.»