گروه دیپلماسی: پس از آنکه روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» چهارشنبه گذشته در خبری مدعی شد که ۴۰۰ میلیون دلار در قالب یورو، فرانک سوئیس و دیگر ارزهای رایج از طریق یک هواپیمای باربری ناشناس به ایران ارسال شده است، رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه ضمن رد ادعای این رسانه و برخی ادعاهای دیگر در زمینه پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار که بخشی از بدهی کشورش به ایران است، از این اقدام دفاع کرد.

به گزارش «ایرنا» اوباما با بیان اینکه این پرداخت به‌صورت نقدی صورت گرفت، گفت که نحوه پرداخت مهم نیست و هیچ‌گونه معامله «ناهنجاری» صورت نگرفته است.» او به برخی ادعاهای جمهوری‌خواهان پاسخ داد و در این میان دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری شمشیر را از رو بست و کمی پیش از اظهارات اوباما بار دیگر ادعا کرد که ویدئوی حمل پول نقد به ایران را به چشم خود دیده است. اوباما گفت در مورد این پرداخت هنگامی که بر سر آن توافق شد، باز و شفاف عمل کرده است. او در یک کنفرانس خبری در پنتاگون اضافه کرد: «ما در ماه ژانویه (دی) یعنی ماه‌ها پیش خبر این پرداخت‌ها را اعلام کردیم. این محرمانه نبود. ما با همه در مورد آن آشکارا صحبت کردیم.» دولت باراک اوباما سال گذشته اعلام کرد که با ایران به توافقی برای پرداخت ۷/ ۱ میلیارد دلار برای تسویه بدهی کشورش در یک پرونده قدیمی(ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از دولت آمریکا بابت عدم تحویل ۴۰۰ میلیون دلار مندرج در قراردادی اجرایی‌ نشده برای خرید تسلیحات میان دولت «جیمی کارتر»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا با شاه ایران به «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» شکایت برده بود) قراردادهای تسلیحاتی رسیده است. کاخ سفید در آن زمان گفت که آمریکا موافقت کرده که علاوه بر رقم اصلی بدهی که ۴۰۰ میلیون دلار است ۳/ ۱ میلیارد دلار هم بابت محاسبه نرخ تورم به ایران بپردازد.

از آنجا که اعلام این موضوع همزمان با آزادی چهار زندانی آمریکایی بازداشت‌شده در ایران بود، نمایندگان کنگره، این دو موضوع را به یکدیگر مرتبط دانستند. قانون‌گذاران آمریکایی مدعی هستند که هدف از پرداخت دست‌کم بخشی از این مبلغ، باج‌دهی به ایران برای آزاد کردن زندانی‌های آمریکایی بوده است. پیش‌تر جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن رد این ادعا تاکید کرد که پرداخت این پول به ایران تنها مربوط به حل مناقشه قدیمی ایران و آمریکا بوده است. همزمان با واکنش اوباما، جان کری نیز روز پنج‌شنبه با دفاع از پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار بدهی واشنگتن به ایران توسط دولت اوباما، گفت که پول پرداختی حق تهران بوده است و باج دهی نبود. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، کری در کنفرانس خبری در پایتخت آرژانتین گفت: «این پرداخت که بخشی از دعوی مالی بلندمدت ایران در دادگاه بین‌المللی لاهه بود، جدا از قضیه هسته‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود. پول پرداخت شده به ایران بخشی از یک مناقشه مالی بود که به دهه‌ها پیش و قبل از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ بر می‌گردد.» همچنین، هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا، در واکنش به این اخبار گفت که انتقال پول نقد به ایران در همان روز آزادی گروگان‌های آمریکایی «خبری‌قدیمی» است و با منظور پرداخت پول برای آزادی آمریکایی‌ها انجام نشده بود. او که در قبال این مساله موضعی منطبق با موضع کاخ سفید تحت رهبری اوباما گرفت، افزود که تنها به این دلیل که آن پول به‌صورت نقدی پرداخت شد و در همان روز آزادی گروگان‌ها صورت گرفت، نمی‌توان ادعا کرد که این پول برای آزادی گروگان‌ها پرداخت شده است. کلینتون همچنین گفت که در مجموع توافق هسته‌ای با ایران را مورد تایید قرار می‌دهد.از سوی دیگر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در بیانیه‌ای در واکنش به خبر منتشر شده در مورد پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران در ادعایی خصمانه برجام را از آنچه پیش‌بینی می‌شد، بدتر خواند. به گزارش «ایسنا» به نقل از «اسپوتنیک»، اد رویس، در واکنش به این ادعای روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفت: «همه ما می‌دانستیم که توافق هسته‌ای با ایران یک اشتباه تاریخی بوده است، اما این توافق در حال بدتر شدن است.» رویس مدعی شد که پرداخت غرامت ۴۰۰ میلیون دلاری به ایران در قبال آزادی ۴ زندانی آمریکایی، جان آمریکایی‌های بیشتری را در خطر می‌اندازد.