گروه خبر: سیدحسین موسویان در گفت‌وگویی یک ساعته با شبکه رادیویی آمریکا به سوالات دیوید دلگادو، مجری برنامه در مورد برجام، توان موشکی ایران، منافقین و روابط ایران و آمریکا پاسخ داده است. این گفت‌وگوی داغ طبق گزارش مجری برنامه در لیست ۱۰۰ پرشنونده‌ترین گزارش‌های خبری شبکه‌های رادیویی آمریکا قرار گرفته است.

موسویان در بخشی از این مصاحبه به دلایل عدم اعتماد ایران به آمریکا پرداخته و دلیل آن را سیاست‌های آمریکا در ۶۰ سال گذشته توصیف کرده است.به گزارش «ایرنا» موسویان در پاسخ به سوالی در مورد دلایل موافقت آمریکا با برجام نیز در این گفت‌وگو می‌گوید: آمریکا جنگ را درافغانستان و عراق تجربه کرده بود و نتایج فاجعه بار آن را لمس کرده بود و قصد تکرار این اشتباه را نداشت. آمریکا تحریم ایران را ۱۰ سال تجربه کرد وشکست خورد چون با افزایش تحریم، ایران افزایش توان هسته‌ای خود را افزایش داد. آمریکا فهمید که ایرانی‌ها توان مقاومت در مقابل تحریم را دارند و به توسعه توان هسته‌ای ادامه خواهند داد و از نقطه گریز هم خواهد گذشت. بنابراین فقط دیپلماسی ماند. آمریکا دیپلماسی جدی هسته‌ای را هم از شهریور سال ۹۲ با دیدارکری-ظریف آغاز کرد و روی چهار اصل توافق شد. ایران شفافیت حداکثری را بپذیرد و تضمین‌های لازم در مورد عدم انحراف به سمت بمب هسته‌ای را بدهد و آمریکا و قدرت‌های جهانی هم حق ایران در مورد غنی‌سازی و آب سنگین را بپذیرند و تحریم‌های هسته‌ای را بردارند. او درادامه این گفت‌وگو تاکید می‌کند: برجام ظرفیتی فراتر از توافق با ایران دارد و می‌تواند کاربرد منطقه‌ای و جهانی داشته باشد. اگر اوباما و قدرت‌های جهانی در مورد عاری‌سازی خاورمیانه و جهان از بمب هسته‌ای حسن‌نیت دارند و جدی هستند، اصول برجام را اجرا کنند تا خاورمیانه و جهان از سلاح هسته‌ای عاری شود.

امکان همکاری هسته‌ای ایران با غرب

سفیر سابق ایران درالمان در بخش دیگری از این گفت‌وگو به رابطه ایران و کره‌جنوبی اشاره کرد و گفت:خوب است بدانید که روابط ایران باکره‌جنوبی بسیار وسیع‌تر و استراتژیک‌تر از روابط با کره‌شمالی است. اگر یک تعداد کمی تبادل هیات با کره‌شمالی وجود دارد، ده‌ها برابر آن با کره‌جنوبی وجود دارد. او درادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: ایران با چین و روسیه و بلوک شرق هم روابط مهمی در مورد تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای دارد. اگرآمریکا و اروپا هم درها را باز کنند، ایران همان همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را با بلوک غرب هم خواهد داشت. موسویان ادامه داد: آمریکا، ایران، روسیه، چین، سوریه، لیبی و... را تهدید تلقی می‌کند. قرار نیست هر کشوری که آمریکا آن را تهدید تلقی کرد، بمیرد. آنها به حیات و فعالیت‌ها ادامه خواهند داد.

پاسخ به ادعای منافقین و سرویس اطلاعاتی آلمان

موسویان همچنین در این گفت‌وگو در پاسخ به سوالات متعدد مجری و شنوندگان برنامه با تاکید بر اینکه بیشترین کمک‌های مالی آمریکا به پاکستان و اسرائیل است، می‌گوید: وقتی غرب ۱۵ سال با حق مشروع ایران مقابله کرد، همه راه‌های قانونی و مشروع تامین تجهیزات و تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای را به روی ایران بست، در حقیقت ایران را مجبور کرد به هر طریق ممکن حق مشروع خود را کسب کند. اما اتهام برنامه ساخت بمب دروغ بود و بازرسی‌های آژانس در طول دوازده سال هم ثابت کرد که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز بوده است. جمع‌بندی آژانس هم ملاک و معیار مقررات جهانی است با این وجود نمی‌دانم چرا دست از این اتهام دروغین برنمی‌دارند. موسویان در پاسخ به پرسشی مبنی بر ادعای گروهک منافقین در مورد همکاری ایران با کره‌شمالی برای تولید بمب هسته‌ای می‌افزاید: من واقعا متاسفم که منبع اطلاعات غربی‌ها گروهک تروریستی منافقین است. گروهکی که قبل از انقلاب آمریکایی‌ها را کشتند و بعد از انقلاب هم ۱۷ هزار ایرانی بی‌گناه را ترور کردند. استناد شما به ادعاهای گروهک تروریستی منافقین مثل این است که به ادعاهای داعش در مورد آمریکا و غرب استناد شود.او در مورد ادعای سرویس اطلاعاتی آلمان نیز مبنی بر اینکه ایران به‌طور غیرقانونی دنبال تجهیزات هسته‌ای است که کاربری نظامی دارند نیز می‌گوید: اگر سرویس اطلاعاتی آلمان مدرکی دارد که باید به آژانس یا دولت ایران ارائه دهد. سرویس‌های اطلاعاتی کشورها ادعاهای مختلف علیه یکدیگر دارند. سرویس‌های اطلاعاتی ایران هم علیه آنها ادعاهای زیادی دارد. موسویان تاکید می‌کند: در بحث هسته‌ای، معاهده ان‌پی‌تی و نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ملاک مقررات جهانی است نه نظر منافقان یا یک سرویس اطلاعاتی. آژانس رسما تایید کرده که ایران به همه تعهداتش عمل کرده و برنامه هسته‌ای ایران هم صلح‌آمیز بوده است.عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای همچنین در مورد آزمایش موشک بالستیک در این گفت‌وگو می‌گوید: موشک‌های ایران نه موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد و نه بمب هسته‌ای. درست است که ایران قدرت موشکی دارد. منشا قدرت موشکی ایران هم به دوران تجاوز صدام به خاک ایران برمی‌گردد. زمانی که قدرت‌های جهانی به صدام موشک دادند و بر اثر اصابت صدها موشک به ایران، ده‌ها هزار ایرانی کشته و مجروح شدند و ایران مجبور شد برای دفاع از خود به قدرت موشکی دست یابد. قدرت موشکی ایران هم قانونی و مشروع است و هم صرفا در محدوده سلاح‌های متعارف.

نظر مردم ایران در مورد آمریکا

او در بخش دیگری در این گفت‌وگو در پاسخ به سوال یک شنونده که پرسید نظر مردم ایران در مورد آمریکا چیست نیز چنین اظهار کرد: مردم ایران با مردم آمریکا دشمنی ندارند. ده‌ها آمریکایی توریست سالانه به ایران می‌روند و از میهمان‌نوازی ایرانی‌ها متحیر می‌شوند. مشکل ایران با سیاست‌های دولت آمریکا است.