تغییر مسیر تورم در ابتدای تابستان

گروه بازار پول: در حالی که در ماه‌های گذشته، تورم ماهانه و نقطه‌به‌نقطه روند نزولی را طی می‌کرد، در تیرماه این مقادیر نسبت به ماه قبل در سطح بالاتری قرار دارد. تورم ماهانه از ۵/ ۰ درصد در خرداد ماه به ۶/ ۱ درصد در تیرماه رسیده است. همچنین تورم نقطه‌به‌نقطه نیز در آخرین ماه بهار ۱/ ۶ درصد گزارش شده بود که این رقم برای تیرماه ۵/ ۶ درصد ثبت شده است. اگرچه که این روند در تورم ماهانه و نقطه‌به‌نقطه وجود دارد، اما همچنان روند نزولی تورم متوسط ادامه دارد و این رقم در تیرماه معادل ۹ درصد ثبت شده است.

افزایش تورم ماهانه و نقطه‌به‌نقطه

مرکز آمار شاخص قیمت کالا و خدمات مصرفی خانوارهای شهری را در تیرماه سال جاری منتشر کرد. براساس این آمار شاخص کل در تیرماه سال ۹۵ به عدد ۸/ ۲۷۷ رسیده است که نسبت به ماه قبل ۶/ ۱ درصد افزایش داشته است. این تغییرات در خرداد ماه سال جاری معادل ۵/ ۰ درصد بود؛ بنابراین طی یک ماه ۱/ ۱ واحد درصد به ارزش تورم ماهانه افزوده شده است. علاوه‌بر افزایش تورم ماهانه، میزان تورم نقطه‌به‌نقطه نیز در تیرماه افزایش داشته است. براساس آمارها افزایش شاخص کل در تیرماه نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) معادل ۵/ ۶ درصد گزارش شده است. این در حالی است که در خرداد ماه تورم نقطه‌به‌نقطه معادل ۱/ ۶ درصد بوده است. سومین شاخص مهم تورمی، تورم متوسط که برخلاف روند ماهانه و نقطه‌به‌نقطه از میزان تورم متوسط کاسته شده است. مطابق آمارهای مرکز آمار، درصد تغییرات شاخص کل در ۱۲ ماه منتهی به تیرماه سال ۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۹ درصد افزایش یافته است. این رقم در خرداد ماه سال جاری معادل ۵/ ۹ درصد بوده است. در ماه گذشته، تورم متوسط به زیر ۱۰ درصد رسید و به اصطلاح «تک‌رقمی» شد.

رشد تورم خوراکی‌ها

براساس آمارهای این گزارش شاخص گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در این ماه به رقم ۲۶۷ رسید که نسبت به ماه قبل ۶/ ۲ درصد افزایش داشته است. این رقم در خرداد ماه سال جاری معادل یک درصد گزارش شده است. شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها در ماه مورد بررسی به ۶/ ۲۶۴ رسیده که نسبت به ماه قبل ۸/ ۲ درصد رشد کرده است. شاخص گروه خوراکی‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸/ ۵ درصد افزایش یافته است. در بین کالاهای خوراکی «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» بیشترین افزایش نقطه‌به‌نقطه را با عدد ۳/ ۱۳ درصد به نام خود ثبت کرده است. همچنین بهای «نان و غلات» نسبت به تیرماه سال قبل افزایش ۳/ ۷ درصدی را داشته است. «میوه و خشکبار» نیز که معمولا در بازار با تقاضای قابل توجهی روبه‌رو هستند نسبت به مدت مشابه ماه قبل افزایش ۶/ ۱۱ درصدی را پشت‌سر گذاشتند. این در حالی است که قیمت‌های این گروه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸/ ۱ درصد کاهش داشته است. شیر، پنیر و تخم مرغ در تیرماه سال جاری با کاهش ۱/ ۰ درصدی روبه‌رو شده است؛ اما قیمت‌های این گروه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲/ ۵ درصد رشد کرده است. دیگر آمارهای این گزارش نشان می‌دهد که گروه سبزیجات (اعم از سبزی و حبوبات) در تیرماه نسبت به ماه قبل با افزایش ۲/ ۰ درصدی روبه‌رو بوده است. قیمت‌های این گروه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد کرده است. «قند، شکر و شیرینی‌ها» در تیرماه سال جاری نسبت به ماه قبل افزایش ۷/ ۰ درصدی را پشت‌سر گذاشته است. قیمت‌های این گروه طی یک سال اخیر ۲/ ۸ درصد افزایش یافته است. مقدار تورم ماهانه دخانیات در تیرماه معادل ۵/ ۰درصد بوده است. همچنین تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه معادل ۸/ ۱۲ درصد است.

تورم بالای بخش بهداشت

شاخص گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات در تیرماه سال ۱۳۹۵ به رقم ۴/ ۲۱۴ رسید که نسبت به ماه قبل ۲/ ۱ درصد رشد کرده است. میزان افزایش شاخص گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در تیرماه نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز ۷/ ۶ درصد بوده است و نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به تیرماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۹/ ۹ درصد بوده است. این رقم در ۱۲ ماه منتهی به خرداد ماه سال ۱۳۹۵ که رقمی معادل ۴/ ۱۰ درصد ثبت شده بود، کاهش یافته است. در تیرماه تورم ماهانه مسکن معادل ۶/ ۰ درصد بوده و قیمت‌های این گروه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷/ ۵ درصد افزایش یافته است. تورم ماهانه و نقطه‌به‌نقطه «اجاره» نیز مانند مسکن، گزارش شده است. در تیرماه تورم ماهانه بهداشت و درمان نسبت به سایر گروه‌ها رقم بالاتری بوده است و معادل ۳/ ۳ درصد گزارش شده است. همچنین قیمت‌های این گروه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶/ ۸ درصد رشد کرده است. در بین گروه‌ها، آب، برق و سوخت با ثبت تورم نقطه‌به‌نقطه ۶/ ۱۵ درصدی، بیشترین تورم را به نام خود ثبت کرده است. تورم ماهانه این گروه نیز معادل ۴/ ۳ درصد گزارش شده است. آموزش نیز با ثبت تورم نقطه‌به‌نقطه ۸/ ۱۴ درصدی در مقام دوم بیشترین تورم قرار دارد. با این تفاوت که تورم ماهانه این گروه تنها ۳/ ۰ درصد بوده است.

تورم بیشتر کالاها نسبت به خدمات

گروه‌های گزارش شاخص بهای مصرف‌کننده مرکز آمار به دو بخش کالاها و خدمات تقسیم‌بندی شده است. تورم ماهانه کالاها در تیرماه معادل ۲ درصد گزارش شده است که این رقم برای بخش خدمات معادل ۱/ ۱ درصد بوده است. همچنین تورم نقطه‌به‌نقطه بخش کالاها معادل ۳/ ۶ درصد گزارش شده است که این رقم برای بخش خدمات معادل ۸/ ۶ درصد بوده است.