گروه خبر: همایش فصلی خانه احزاب روز پنج‌شنبه با حضور چهره‌‌های سیاسی در وزارت کشور برگزار شد. همایشی که در آن تشکیل احزاب فراگیر در کشور و لزوم تعهد افراد به حزبشان مورد تاکید قرار گرفت. موضوعی که به‌نظر می‌رسد به ماجرای عدم تعهد برخی از اعضای لیست امید پس از حضورشان در مجلس به منافع حزبی‌شان مرتبط باشد. همچنان که محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری و علی مطهری، نایب رئیس مجلس در سخنانی در همایش فصلی خانه احزاب به نوعی از برخی از اعضای لیست امید به‌خاطر عهدشکنی‌هایشان انتقاد کردند. از یکسو محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با تاکید بر اینکه در کشور ما همه از شانه‌های احزاب بالا می‌روند و وقتی ببینند که دیگر نمی‌توان بیش از این از شانه حزب و جریانی بالا رفت به زیر نردبان می‌زنند، گفت: همان‌طور که آقای عارف نیز گلایه کردند که بعضی‌ها از لیست امید به مجلس رفتند، اما برای ریاست مجلس تشکیلاتی رای ندادند که من هم این گله را قبول دارم. او تصریح کرد: اگر از نردبان حزبی بالا می‌رویم باید به آن تعهد داشته باشیم و این تعهد نیز یک شرط دارد و آن اینکه هر حزبی در چارچوب‌های اصلی نظام فعالیت کند.

از سوی دیگر علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه «اگر می‌خواهیم حزب را بپذیریم باید فرهنگ حزبی را نیز پذیرفته باشیم» گفت: اگر با نردبان یک حزب بالا رفتیم باید تعهدات آن حزب را نیز رعایت کنیم که متاسفانه این مورد در کشور ما رعایت نمی‌شود.

دستگیری 40 تروریست

به هر حال همایش فصلی خانه احزاب فرصتی برای سیاسیون بود تا به بیان نظرات خود درمورد کارکرد احزاب بپردازند هرچند که در کنار این سخنان خبرهایی نیز از سوی سخنرانان این همایش اعلام شد؛ همچنان که وزیر کشور در نشست فصلی خانه احزاب از دستگیری یک گروهک تروریستی در دو شب گذشته در منطقه شرق کشور خبر داد و در کنار آن گزارشی از اقدامات دولت در حمایت از فعالیت‌های حزبی ارائه کرد. او همچنین با انتقاد از اتهام‌های ناروا علیه افراد از مجلس خواست مدیریت فضای مجازی را پیگیری کند. به گزارش «ایرنا» عبدالرضا رحمانی‌فضلی افزود: در تحقیقات دو شب قبل در شرق کشور با تونل ۴۰ متری با عمق ۲۰ متری مواجه شدیم که به صورت زیر زمینی قصد انفجار و عملیاتی را داشتند. وزیر کشور گفت که در این ارتباط ۴۰ نفر دستگیر شده‌اند. رحمانی‌فضلی افزود: در غرب کشور کومله و دموکرات و در شرق کشور جیش النصره و جیش العدل فعالیت می‌کنند و همه اینها همه ابزارهای خود را به کار انداخته‌اند تا بتوانند تحولات منطقه‌ای را با محور و تاثیرگذاری در ایران دنبال کنند.

پیگیری انتشار اسناد محرمانه

وزیر کشور دربخش دیگری ازسخنانش گفت: در فضای مجازی شاهد اتهامات، نسبت‌های ناروا و انتشار اسناد محرمانه هستیم که قابل قبول نیست، بنده به‌عنوان وزیر کشور ده‌ها مورد را که مرتبط با امنیت بوده پیگیری کرده‌ام. رحمانی‌فضلی افزود: تک تک ما در حوزه کاری خود با اسناد محرمانه‌ای مواجه هستیم که با آبروی افراد گره خورده است، اما نباید این اسناد منتشر شود؛ چراکه امانت‌داری اولین شرط است. مجلس باید بحث مدیریت فضای مجازی را دنبال کند.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در این همایش بابیان اینکه «در‌بودجه کشور و در سایر فصول مالی هیچ‌گونه حمایت مالی از احزاب نداریم» گفت: به‌نظر می‌رسد تا جایی که به کلیت احزاب بازمی‌گردد باید کمک‌هایی را به آنها داشته باشیم و احزاب باید مکان و منابعی داشته باشند و کارهای پژوهشی خود را در آن انجام دهند.

برخی به‌دنبال جذب آرای پوپولیستی هستند

در ادامه این همایش محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: در برآوردی که از ترکیب راه‌یافتگان به مجلس وجود دارد شاهد حضور ۵۷ درصد از لیست امید، ۴۰ درصد از لیست اصولگرایان و ۳ درصد نیز از مستقلان هستیم و مردم تهران نیز در لیستی رای دادن یک قدم تشکیلاتی برداشتند و صددرصد حزبی رای دادند. به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه «برخی افراد به‌دنبال جذب آرای پوپولیستی هستند»، اظهار کرد: ما سیاستمداران عادت کرده‌ایم که منافع حزب را بپذیریم، اما هزینه‌های آن را نمی‌پردازیم و حتی روسای‌جمهور در کشورمان نیز این‌طور بوده‌اند و این موضوع ربطی به اصلاح‌طلب بودن یا اصولگرا بودن ندارد.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری ادامه داد: ما نیازمند این هستیم که نظام حزبی داشته باشیم و من از آینده نظام مردم‌سالار کشورمان نگرانم مگر اینکه بتوانیم نظام حزبی داشته باشیم. ضمن اینکه اصلا مستقل بودن را به تنهایی قبول ندارم و استقلال از همه احزاب غلط است.

انتقاد از مستقل‌ها

وی با اشاره به مشکلات و چالش‌های فعالیت احزاب در کشور اظهار کرد: فعالان سیاسی در کشور این‌گونه عادت کرده‌اند که همین که به بالا رسیدند بگویند چه تشکیلات و چه حزبی؟ ما خودمان بالا آمده‌ایم. مثل اینکه برخی از لیست امید بالا آمدند، اما در مجلس به این لیست رای ندادند که البته عکس این ماجرا هم وجود دارد که عده‌ای به نام اصولگرایی بالا آمدند؛ اما در مجلس اعلام استقلال کردند.وی ادامه داد: اینکه کسی بگوید من مستقلم و عضو هیچ حزب و گروهی نیستم مانند این است که گفته شود کسی هیچ گروه، خانواده یا طایفه‌ای ندارد.

50 حزب خواب هستند

همچنین به گزارش «ایرنا» وی درخصوص تکثر احزاب در فضای سیاسی کشور نیز گفت: اکنون بیش از ۴۰۰ حزب در کشور مجوز فعالیت گرفته‌اند که ۳۵۰ حزب فقط روی کاغذ هستند. باهنر افزود: ۵۰ حزب باقیمانده نیز در فضای غیر از انتخابات خواب هستند؛ بنابراین فقط به تعداد انگشتان دست حزب در کشور وجود دارد که فعالیت سیاسی دارند و تولید فکر می‌کنند.

جلوگیری از رخنه فرصت‌طلبان

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز درادامه همایش فصلی خانه احزاب گفت: وقتی حزبی وجود ندارد مردم نمی‌دانند چه کسی راست و چه کسی دروغ می‌گوید و ممکن است برخی با بیان قوی مردم را فریب دهند. به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: وضعیت امروز کشور به‌گونه‌ای است که با تغییر دولت، دولت جدید به‌دنبال افراد مناسب است و هم افراد می‌خواهند خودشان را معرفی کنند و هم از روی روابط افرادی انتخاب می‌شوند که معلوم نیست نتیجه آن انتخاب اصلح و شایسته باشد. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: احزاب همچنین می‌توانند افراد اصلح را به مردم معرفی کنند.

وی اثر دیگر وجود احزاب را جلوگیری از رخنه فرصت‌طلبان عنوان کرد و گفت: این اتفاق در کشور ما افتاده است که کسی دارای سابقه لازم نیست، اما با روانشناسی قوی و زیرکی آرا را جمع می‌کند و مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کند. کسی که دو سال شهردار بوده و بعد رئیس‌جمهوری می‌شود و می‌گوید من قانون را قبول ندارم. وی ادامه داد: احزاب می‌توانند اتاق فکر برای مجلس شورای اسلامی باشند.