فارس: دبیرکل سازمان ملل بعد از انتشار بیانیه خود به مناسبت سالگرد برجام، یک بیانیه دیگر در سالروز تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ صادر کرد. بان‌کی‌مون در بیانیه‌ای به مناسبت تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را پیروزی دیپلماسی خواند. در این بیانیه آمده است: «یک سال پیش، شورای امنیت، قطعنامه ۲۲۳۱ را به تصویب درآورد که طبق آن برنامه جامع اقدام مشترک که به توافق گروه ۱+۵ و ایران رسیده بود را تایید کرد.

من به شورای امنیت و امضاکنندگان برجام در اولین سال این دستاورد تاریخی تبریک می‌گویم. برجام یک پیروزی دیپلماسی برای حل و جلوگیری از تقابل بود و همچنین هنجارهای عدم اشاعه را تقویت کرد.من عزم و اراده‌ای را که تمامی طرفین از خود نشان دادند تحسین می‌کنم.» این بیانیه ادامه می‌دهد: «این توافق همراه با یک نظام راستی‌آزمایی قوی، به یکی از سخت‌ترین نظام‌های تحریمی شورای امنیت پایان داد و به ایران فرصت تعامل بیشتر با جامعه بین‌الملل را داد.» دبیرکل سازمان ملل ضمن تقدیر از پایبندی ایران به تعهداتش بر طبق برجام گفت: «من جمهوری اسلامی ایران را برای اجرای تعهدات هسته‌ای همانطور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده است، تحسین می‌کنم. من همچنین گام‌های اتحادیه اروپا و آمریکا در تطابق با تعهدات مربوط به تحریم‌ها طبق برجام را تحسین می‌کنم. من از امضاکنندگان برجام می‌خواهم تا به تعهدات مربوطه پایبند باشند و از اعضای سازمان ملل می‌خواهم از اجرای کامل و موثر این توافق حمایت کنند. بسیار حائز اهمیت است که برجام به نفع تمامی اعضای امضاکننده باشد و منفعت‌های ملموسی برای مردم ایران فراهم آورد.»

بیانیه دفتر موگرینی

همزمان با پایان یافتن چهارمین نشست کمیسیون مشترک برجام، اتحادیه اروپا بیانیه‌ای درباره نشست اخیر وین صادر کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، در این بیانیه آمده است: «نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۶ در وین ۶ ماه پس از روز اجرا و یک سال پس از به نتیجه رسیدن برجام برگزار شد.» این بیانیه می‌افزاید: «کمیسیون مشترک از طرف فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا و هلگا اشمید، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هماهنگ شد و در آن کشورهای E۳+۳ و ایران در سطح مدیران یا معاونان وزیر خارجه شرکت کردند.» دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان آورده است:‌ «این نشست تا جایی که به مسائل هسته‌ای و تحریم‌ها مربوط می‌شد، فرصتی را برای بازنگری اجرای برجام فراهم کرد و همه طرف‌ها بار دیگر بر تعهدات‌شان در ادامه اجرای کامل و موثر برجام تاکید کردند.» چهارمین کمیسیون مشترک برجام میان ایران و کشورهای ۱+۵ روز سه‌شنبه با حضور نمایندگان کشورهای ۱+۵ در سطح مدیران کل و معاونان وزیران خارجه به سرپرستی هلگا اشمید و هیات ایرانی به سرپرستی سیدعباس عراقچی در هتل کوبورگ وین آغاز شد. عباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام پس از پایان نشست گفته بود: «موضوع اصلی بحث تحریم‌ها بود و اشکالاتی که در موضوع رفع تحریم‌ها و در اجرای رفع تحریم‌ها وجود دارد.» او افزود: «در مواردی که کار پیشرفت نداشته، بحث مفصلی شد و شاید بیشتر وقت جلسه در همین خصوص بود و در مورد مشکلاتی که در سر راه وجود دارد، بحث شد.»