گروه دیپلماسی: دکتر عباس ملکی، معاون پیشین وزارت خارجه و رئیس سابق مرکز سیاست خارجی و پژوهشکده مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت در گفت‌وگویی با خبرآنلاین درخصوص سیاست خارجی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایالات‌متحده آمریکا گفت: سیاست خارجی کلینتون تهاجمی‌تر از باراک اوباما است و کلا او در جناح تهاجمی حزب دموکرات جای می‌گیرد.

معاون پیشین وزارت خارجه با اشاره به اینکه هیلاری کلینتون در صورت ورود به کاخ سفید، مداخلات بیشتری در مسائل جهانی خواهد داشت، افزود: «اما نباید فراموش کرد وضعیت جهانی فرق کرده است؛ آمریکا در خاورمیانه در دوره‌هایی تقریبا همه یا اکثر کشورهای منطقه را با خود داشت. چه در جریان سیاست‌های دو ستونی ایران و عربستان و چه پس از آن در مساله مربوط به کمک‌هایی که به مصر و اسرائیل می‌کرد. امروز ولی بسیاری از کشورهای خاورمیانه از نقش آمریکا چندان راضی نیستند؛ به‌صورت خیلی روشن، ایران، عراق و سوریه در کمپ آمریکا نیستند و حتی افغانستان هم معتقد است بهتر است با همسایگانش رابطه خوب داشته باشد تا به کمک‌های آمریکا متکی باشد.» این استاد دانشگاه ادامه داد: «با تمام اینها میراث اوباما ادامه خواهد داشت و انتقال به شرق استمرار خواهد یافت؛ کمک‌ها به اسرائیل ادامه پیدا می‌کند و کمک‌ها به متحدانی مانند ترکیه و عربستان سعودی و تنها مساله ایران قدری ممکن است متفاوت باشد.» ملکی درباره اهمیت مشاوران و تیم رئیس‌جمهور تاکید کرد: «شاید ترکیب مشاوران رئیس‌جمهور از همه چیز مهم‌تر باشد.» او با اشاره به تیمی که اوباما را همراهی می‌کرد، گفت: «در مورد مساله هسته‌ای ایران گرچه اوباما از قبل از اینکه رئیس جمهوری شود نسبت به ایران نظر منفی نداشت، اما ایشان افراد را درست منصوب کرد. جان کری و بیل برنز کسانی بودند که واقعا مسائل ایران را می‌دانستند، در حالی که رئیس‌جمهوری پیشین چنین نکرد و کسانی را منصوب کرد که در جریان امور ایران نبودند.»

به گفته ملکی، کلینتون نسبت به ایران آگاهی‌هایش کم است و نمی‌خواهد هم بداند. او ادامه داد: «طبیعی است که کسانی از یک موضوعی اطلاع چندانی نداشته باشند. ما کسانی مانند جک استراو داشتیم، جک استراو هیچ چیز در مورد ایران نمی‌دانست؛ ولی در مدتی تلاش کرد تا در مورد ایران بداند و شروع به مطالعه هم کرد، در نهایت جک استراو ایران را فهمید. یا وزیر خارجه آلمان، یوشکا‌فیشر هم در مورد ایران چیزی نمی‌دانست؛ ولی بعدها در دانشگاه پرینستون که من او را دیدم می‌گفت به دو صورت با ایران آشنا شدم، یکی خیلی کتاب خواندم و دیگر اینکه همسری ایرانی انتخاب کردم حتی با آشپزی ایرانی هم آشنا شدم. از این نکته می‌خواهم این نتیجه را بگیرم که موضوعات کوچک انسانی خیلی تاثیر دارد. در نتیجه داماد کری حتما روی ایشان تاثیر داشته است.»