گروه دیپلماسی: در دومین روز از کنگره ملی جمهوری‌خواهان، موضوع ایران یکی از موضوعات داغ و مهم مطرح در این نشست بود؛ در این کنگره با موضوع «دوباره آمریکا را امن می‌کنیم» رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک با اشاره به اینکه «مردم در آمریکا نگران ایمنی خود هستند و از اینکه به لحاظ سیاسی دچار اشتباه شوند احساس وحشت کرده‌اند» تاکید کرد: «باید برجام به‌عنوان یکی از بدترین توافق‌های صورت گرفته در دولت باراک اوباما لغو شود.»

به گزارش «ایسنا» به نقل از اینترنشنال بیزینس تایمز، شهردار پیشین نیویورک در ادامه مدعی شد: «توافق هسته‌ای باید لغو شود.» او اضافه کرد که دونالد‌ترامپ اطمینان خواهد یافت تا هرگونه توافقی با ایران اهداف اصلی سازمان ملل و متحدان‌مان یعنی یک ایران غیرهسته‌ای را تحقق بخشد.» این در شرایطی است که دونالد ترامپ میلیاردر اهل نیویورک روز سه‌شنبه در جریان گردهمایی ملی حزب جمهوری‌خواه در شهر کلیولند ایالت اوهایو رسما نامزد حزب شد و حزب جمهوری‌خواه در اولین روز از نشست کنوانسیون ملی این حزب، پیش‌نویس سند سیاست‌گذاری خود را منتشر کرد. این سند، به معرفی سیاست‌های رسمی حزب جمهوری‌خواه در موضوعات مختلف می‌پردازد. سند «سیاست اعلام‌شده حزب جمهوری‌خواه ۲۰۱۶»، توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ موسوم به «برجام» را «توافقی شخصی بین رئیس‌جمهوری آمریکا و شریکان مذاکره‌کننده‌اش» خوانده و اجرای آن را برای رئیس‌جمهوری بعدی این کشور غیرالزام‌آور دانست. در سند رسمی سیاست‌گذاری جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۱۶، نحوه نگرش این حزب به ایران به‌عنوان یکی از موضوعات مورد توجه آمریکا در سیاست خارجی جلب توجه می‌کند. در بخشی از این سند بر لزوم اصلاح سیستم معاهدات آمریکا با دیگر کشورها از جمله ایران اشاره شده و آمده است که رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا از رسانه‌ها به نحوی به سود خود استفاده می‌کند که توافقات صورت گرفته توسط خود را نهایی و به اتمام رسیده نشان می‌دهد. به گزارش خبرگزاری فارس، سند سیاست‌گذاری جمهوری‌خواهان می‌افزاید؛ «برجام» بدون به‌دست آوردن تایید دو سوم سنا،« الزامات مربوط به معاهده را ندارد.» در این سند بعد از بیان اینکه رئیس‌جمهور بعدی آمریکا الزامی به اجرای «برجام» نخواهد داشت، آمده است: «باید همه گزینه‌ها را برای مقابله با وضعیتی که امنیت، منافع و بقای دوستان ما را به‌صورت جدی تهدید کند، زنده نگاه داریم.»در بخشی از این سند به «تغییر فضا و خطرناک‌تر شدن خاورمیانه» بیش از هر زمان دیگری پس از جنگ جهانی دوم اشاره شده و آمده است که روسای جمهور آمریکا با هر اختلاف‌نظری، منافع ملی دولت آمریکا و امنیت اسرائیل را در اولویت قرار می‌دهند. جمهوری‌خواهان مدعی هستند رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا این روند را زیرپا گذاشته و روشی را پیش گرفته است که نتیجه آن برای هر دو حزب داخلی آمریکا مخرب بوده است. طبق این سند توافق با ایران برای برداشته شدن تحریم‌ها و در اختیار قرار دادن صدها میلیارد دلار پول به مقامات ایران، توافقی شخصی میان رئیس‌جمهوری و تیم مذاکره‌کننده او است و برای رئیس‌جمهوری بعدی این کشور الزام‌آور نیست.جمهوری‌خواهان مانند همیشه نسبت به تهدید هسته‌ای کشورهایی مانند کره‌شمالی که درحال حاضر یک قدرت هسته‌ای به شمار می‌رود و همچنین ایران که بنا بر ادعای آنها در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای است ابراز نگرانی کرده‌اند. این ادعاها از سوی جمهوری‌خواهان آمریکا در شرایطی مطرح می‌شود که مقامات ایران همواره اعلام کرده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران ماهیتی صلح‌آمیز دارد و این کشور هرگز به دنبال کسب سلاح هسته‌ای نبوده است. اما ظاهرا دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاختن به برجام را یکی از اولویت‌های خود در سیاست‌ خارجی قرار داده است.

نباید با توافق موافقت می‌کردیم

در عین حال سناتور باب کورکر، رئیس‌جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز در سخنانی در واکنش به اسنادی که از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر شد، اما هنوز تایید نشده، گفت: «انتشار اسناد محرمانه که فاش کرد ایران ممکن است بتواند در کمتر از یک دهه یک سلاح هسته‌ای تولید کند باید به مردم نشان دهد که چرا ایالات‌متحده نباید هرگز با چنین توافقی موافقت می‌کرد.» به گزارش «ایسنا» به نقل از واشنگتن اگزمینر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا افزود: «جزئیات این اسناد که من و همکارانم پیش از این به آن دسترسی پیدا کرده بودیم، یکی از دلایلی بود که من با این توافق هسته‌ای مخالفت کنم.» او ادامه داد: «همان‌گونه که بسیاری از ما هشدار دادیم، ایران می‌تواند به تحقیقات درباره‌ سانتریفیوژهای پیشرفته ادامه دهد و قادر خواهد بود تا توانایی هسته‌ای خود را در زمانی که بسیاری از محدودیت‌ها در ۱۰ سال پایان می‌یابد، صنعتی کند.» روز دوشنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد اسناد محرمانه نشان می‌دهد که ایران می‌تواند پس از ۱۱ تا ۱۳ سال سانتریفیوژهایش را با ۳۵۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته جایگزین کند. این اقدام به ایران اجازه می‌دهد تا ظرف مدت ۶ تا ۱۲ ماه به ظرفیت غنی‌سازی صنعتی دست یابد. به گزارش «ایسنا» مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این خبر آسوشیتدپرس گفت: «هیچ سند محرمانه یا توافق محرمانه‌ای در کار نیست.»