گروه خبر: سرانجام با اعلام خبر برگزاری اولین جلسه فراکسیون سوم مجلس، این فراکسیون رسما کار خود را آغاز کرد؛ فراکسیونی که پیش از این برخی نمایندگان مجلس یکی از اهداف تشکیل آن را دور شدن از افراط و تفریط موجود در دو فراکسیون دیگر مجلس دهم یعنی فراکسیون اصولگرایان ولایت و فراکسیون اصلاح‌طلبان امید می‌خواندند.

مهرداد لاهوتی، نماینده مجلس دیروز در گفت‌وگویی از تشکیل سومین فراکسیون در مجلس دهم با رویکرد اعتدال و درحمایت از دولت یازدهم خبر داد و گفت: کاظم جلالی رئیس این فراکسیون شد. کاظم جلالی که هم اکنون ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس را برعهده دارد، در مجلس نهم نیز علاوه‌بر کرسی ریاست مرکز پژوهش‌ها، ریاست بزرگترین فراکسیون را برعهده داشت؛ فراکسیون ولایت که به‌عنوان فراکسیون اکثریت مجلس نهم شناخته می‌شد. با این همه لاهوتی در گفت‌وگو با «ایرنا» به نخستین جلسه رسمی این فراکسیون که صبح دیروز با حضور ۸۰ نماینده تشکیل شد اشاره کرد و با اشاره به انتخاب هیات‌رئیسه این فراکسیون اعلام کرد: غلامعلی جعفرزاده، سیدمهدی فرشادان نیز به‌عنوان نواب رئیس این فراکسیون انتخاب شدند، عبدالرضا عزیزی و سمیه محمودی به‌عنوان دبیران فراکسیون اعتدال برگزیده شدند. مهرداد لاهوتی هم به‌عنوان سخنگوی این فراکسیون برگزیده شد. به گفته لاهوتی نام قطعی این فراکسیون در جلسه بعدی انتخاب می‌شود، اما در حال حاضر فراکسیون «اعتدال» نامگذاری شده است. لاهوتی ابراز امیدواری کرد که تعداد اعضای این فراکسیون به بالای ۱۰۰ نفر برسد.

انتخاب هیات‌رئیسه فراکسیون امید

از سوی دیگر، بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید دیروز با اشاره به جلسه ظهر چهارشنبه فراکسیون امید از تعیین ارکان هیات‌رئیسه این فراکسیون خبر داد. او در این باره به «ایسنا» از انتخاب محمدرضا تابش و عبدالکریم حسین‌زاده به‌عنوان نواب رئیس اول و دوم فراکسیون امید سخن گفت و یادآوری کرد: محمد فیضی و فاطمه سعیدی به‌عنوان ناظر و مصطفی کواکبیان، مسعود پزشکیان و محمود صادقی به‌عنوان دبیران هیات‌رئیسه فراکسیون امید انتخاب شدند. عصر روز سه‌شنبه نیز در جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید، محمدرضا عارف به‌عنوان رئیس این فراکسیون انتخاب شد.

اصلاح برخی از مواد لایحه برنامه‌های توسعه

مجلسی‌ها همچنین در جلسه علنی دیروز پارلمان، برخی دیگر از مواد لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور اعاده شده از سوی شورای نگهبان را اصلاح و در چند بند الحاقی بر مصوبه قبلی خود اصرار کردند. کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس پیشنهاد داده بود که برخی از این بندهای الحاقی برای تامین نظر شورای نگهبان حذف شوند که نمایندگان با آن مخالفت کردند. نمایندگان در ماده الحاقی ۶۰ این لایحه اساسنامه مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی کشور را دائمی و بر مصوبه قبلی خود اصرار کردند. همچنین در ماده ۶۱ سازمان انرژی اتمی مجاز به تاسیس حساب اندوخته احتیاطی برای واریز ۴ درصد از درآمد حاصل از فروش برق نیروگاه‌های هسته‌ای کشور به این حساب شد.

احتمال طرح مجدد اصلاحیه بودجه در کمیسیون برنامه

در خبری دیگر از مجلس، غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه دیروز در حاشیه جلسه علنی پارلمان با اشاره به رد کلیات لایحه اصلاح بودجه ۹۵ در کمیسیون متبوعش، درباره سرنوشت این لایحه به چند راه‌حل اشاره و تاکید کرد: یک راه این است که کمیسیون بودجه به هیات‌رئیسه مجلس گزارش کند و دولت هم درخواست بررسی موضوع در صحن علنی مجلس را داشته باشد؛ در این صورت اگر نمایندگان گزارش کمیسیون را رد کنند، لایحه مربوطه به‌صورت دو شوری در دستور کار کمیسیون برنامه و بودجه قرار می‌گیرد اما در صورت موافقت نمایندگان با نظر کمیسیون، لایحه از دستور کار مجلس خارج می‌شود. به گفته تاجگردون، این امکان وجود دارد که دولت در این فاصله با منتقدان در مورد یک متن توافق کند و موضوع با رای دوسوم مجددا در کمیسیون مطرح شود.

تذکر کتبی نمایندگان درباره الحاق ایران بهFATF

از سوی دیگر، در جلسه علنی دیروز مجلس ۱۵ نفر از نمایندگان در تذکر کتبی مشترک به رئیس‌جمهوری با بیان اینکه توافق با FATF بازی جدید آمریکا برای ایجاد یک برجام دیگر و خدشه‌پذیر کردن ایران از محور مقاومت است، خواستار بازنگری جدی در این رابطه شدند. FATF یک سازمان همکاری میان دولت‌هاست که به‌منظور مبارزه با پولشویی شکل گرفته است.