هشدار علی لاریجانی به غرب

رئیس مجلس در سخنانی به‌شدت به دبیر‌کل سازمان ملل و ایالات‌متحده هشدار داد. علی لاریجانی در جلسه علنی دیروز گفت: «مجلس با کمال تاسف از اقدام دبیر‌کل سازمان ملل به دولت آمریکا و مجلس نمایندگان و سنا هشدار می‌دهد، اقدامات ایذایی در مقابل توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده که راهی جز مقابله برای ایران باقی نمانده است.» او با اشاره به گزارش اخیر دبیر‌کل سازمان ملل درباره توافق هسته‌ای گفت این گزارش «برای جایگاه دبیرکل شورای امنیت نوعی سقوط آزاد محسوب می‌شود.»

گروه خبر: پس‌لرزه‌های گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل به مجلس ایران رسید. گزارشی که جمهوری اسلامی ایران را به کوتاهی در اجرای توافق هسته‌ای متهم کرده بود، این‌بار با هشدار از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شد. علی لاریجانی رئیس مجلس در جلسه روز گذشته پارلمان، ضمن انتقاد از گزارش بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، خواستار واکنش نسبت به آن از سوی سازمان انرژی اتمی شد؛ درخواستی که این‌بار واکنشی عملی به این گزارش را می‌طلبد، نه واکنش‌هایی اعتراضی یا بیانیه‌گونه به سیاق گذشته. علی لاریجانی از سازمان انرژی اتمی ایران خواست تا منطبق بر قانون، طرح «راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای» برای «غنی‌سازی در درجات موردنیاز کشور» را آماده کند. لاریجانی همچنین از سوی «قوه‌مقننه» به «دولت آمریکا و مجلس نمایندگان و سنا» هشدار داد که «اقدامات ایذایی در مقابل توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده است که راهی جز مقابله برای ایران باقی‌نمانده است.»موضوع بدعهدی ایالات‌متحده در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بارها از سوی مقامات ایرانی مطرح شده است؛ دو روز پیش از اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نمره واشنگتن در اجرای برجام را «پایین» اعلام کرده بود. او در این گفت‌وگو که با خبرگزاری صدا و سیما انجام داد، تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران همزمان با تعهد به اجرای برجام، به طرف مقابل اجازه بدعهدی نمی‌دهد. همان روز بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در اظهارنظری جداگانه، گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد را «نامتوازن و جانبدارانه» ارزیابی و تاکید کرد که گزارش بان کی‌مون تحت‌فشار آمریکا تنظیم شده و با روح و متن برجام و حتی قطعنامه ۲۲۳۱ متعارض است.

پاسخ سازمان انرژی اتمی

با این همه، اظهارات صبح دیروز علی لاریجانی و درخواست او از سازمان انرژی اتمی مبنی بر تدوین طرحی برای راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای برای غنی‌سازی موردنیاز کشور، توضیحات رئیس سازمان انرژی اتمی را در پی داشت. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ساعاتی پس از این درخواست رئیس قوه مقننه، در حالی که واکنش لاریجانی را «خوب» توصیف کرد، در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت ۱۴ تلویزیون منظور علی لاریجانی از ایجاد کارخانه غنی‌سازی، را موضوع «بازگشت‌پذیری» عنوان و در عین حال تاکید کرد: «کارخانه جدیدی در دستور کار نیست و همان بحث استفاده از تاسیسات نطنز و بازگشت‌پذیری در تاسیسات نطنز است.» به گفته صالحی، در هنگامه مذاکره برای رسیدن به برجام، جایگاهی را هم برای بازگشت‌پذیری در نظر گرفته‌ایم که اگر طرف مقابل خواست خلف وعده کند، ما به سهم خودمان بتوانیم بازگشت کنیم به شرایطی که بودیم. رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین تاکید کرد: «ما می‌توانیم در اسرع وقت به شرایطی به مراتب بهتر از شرایط قبل برسیم. این البته زمانی اتفاق خواهد افتاد که طرف مقابل برجام را نقض کند و این نقض مورد تایید هیات نظارت بر برجام قرار گرفته باشد.» صالحی افزود: «این تصمیم نظام است و این آمادگی را داریم و از قبل پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و ما این اطمینان را می‌دهیم که می‌توانیم به شرایطی به مراتب بهتر و بالاتر از قبل بازگردیم.»رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این نکته که گزارش دبیرکل سازمان ملل بی‌طرفانه نبود، گفت: «فکر می‌کنیم پخت و پزی در کار است. مسوولان ایران هشیار و بیدار هستند و اوضاع را رصد می‌کنند و اگر برجام نقض شود از جهت برگشت‌پذیری آمادگی لازم را داریم.»

با انتشار برنامه 15 ساله هسته‌ای مخالفیم

صالحی در ادامه این گفت‌وگو به ادعای مطرح شده از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس درخصوص وجود سند محرمانه‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داد و گفت: «ما برنامه ۱۵ ساله سیر تحول صنعت هسته‌ای کشور را تدوین کرده و به تصویب شورای‌عالی امنیت ملی کشور رسانده‌ایم و در چارچوب پروتکل الحاقی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردیم.» او تاکید کرد: «با توجه به افق بلندمدت برنامه هسته‌ای ایران، تقاضا داریم این سند محرمانه بماند. البته توافقی با ۱+۵ داشتیم که برنامه را به مشارکت با آنها هم قرار دهیم و قرار نیست این برنامه اعلام شود.» صالحی اعلام کرد: «اگر آنها می‌خواهند این کار را انجام دهند و سند را منتشر کنند ما مشکلی نداریم، اما موافق این نیستیم که برنامه در معرض عموم قرار بگیرد؛ اما خود آنها اختلافات و تناقض‌هایی را در تصمیماتشان دارند.» به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی اگر این برنامه علنی شود مردم متوجه خواهند شد که تیم مذاکره‌کننده چه قدم‌هایی را برداشته است.

سقوط آزاد سازمان ملل

با این همه آنچه علی لاریجانی دیروز در سخنان پیش از دستور خود درباره گزارش دبیرکل سازمان ملل بیان کرد، به درخواست از سازمان انرژی اتمی محدود نماند. رئیس مجلس اعلام کرد که گزارش بان کی‌مون به شورای امنیت در مورد برجام «از جهات مختلف خطاهایی را در برداشت که برای جایگاه دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت نوعی سقوط‌آزاد محسوب می‌شود.»رئیس مجلس با اشاره به این نکته که دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود از یکسو پایبندی ایران به تعهدات را دلگرم‌کننده می‌داند و از سوی دیگر هیچ اشاره‌ای به نگرانی‌های ایران و شکایت ایران از عدم اجرای همه تعهدات طرف ۱+۵ نمی‌کند، گفت: «آقای بان‌کی‌مون در گزارش خود پرتاب موشک بالستیک ایران را مخالف روح توافق هسته‌ای دانسته، اما قضاوت در تخطی را به عهده شورای امنیت گذاشته است، سوال این است که پرتاب موشک با کدام قسمت از توافق هسته‌ای ناسازگاری دارد.» لاریجانی تاکید کرد: «روح برجام یک امر سیالی نیست که مجالی برای دبیرکل ایجاد کند که هر حرف بی‌ربطی را به آن نسبت دهد.» لاریجانی با بیان اینکه در توافق هسته‌ای هیچ اشاره‌ای به موضوع موشک بالستیک وجود ندارد، گفت: «فقط در قطعنامه ۲۲۳۱ آن هم در ضمیمه آن به این امر اشاره شده است که ایران از ساخت موشک‌هایی که طراحی آن برای حمل سلاح هسته‌ای باشد، پرهیز کند.» رئیس مجلس با اعلام اینکه بان کی‌مون در استدلال خویش به احتمال تاثیر این موضوع به‌صورت بالقوه در افزایش تنش در منطقه اشاره کرده، این استدلال را «تعجب‌آور» خواند و گفت: تعجب‌آور است که دبیرکل سازمان ملل مطالب خود را بر چنین پایه سستی قرار داده است. در ادامه خطاب به دبیرکل سازمان ملل گفت: «آقای دبیرکل، تنش را در منطقه کسانی ایجاد کرده‌اند که یک سال و نیم یمن را به خاک و خون کشیده‌اند و شما با وقاحت بی‌سابقه حتی حاضر نشدید از منظر حقوق بشر برای کودکان قربانی جمله‌ای درباره آنها اظهار کنید. تنش را در منطقه کشورهایی ایجاد می‌کنند که از رهبر دینی خود سلب تابعیت می‌کنند. تنش را در سوریه کسانی ۵ سال ادامه دادند و موشک‌های تاو به دست تروریست‌ها رساندند و علی‌القاعده شما می‌دانید این موشک‌ها ساخت کجاست.»لاریجانی افزود: «آقای دبیرکل! از زمان توافق هسته‌ای تاکنون ۵۲ لایحه و قطعنامه در کمیته‌های مختلف مجلس نمایندگان و سنای آمریکا علیه کشور ما طرح شده که اکثر قریب به اتفاق آن کاملا با روح برجام مخالف است، گرچه همه آنها تاکنون مسیر تصویب را طی نکرده‌ است.»رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: «سبک‌تر از این دعاوی، اشاره دبیرکل و برخی اعضای شورای امنیت به سفرهای فرمانده سپاه قدس به عراق است که آن را مصداق نقض دانسته است. شما که نه جرأت مقابله با داعش را دارید و نه روش آن را می‌دانید؛ به‌طوری‌که به راحتی داعش در سه کشور اروپایی جولان داده و عملیات وحشیانه خود را سامان بخشیده، چرا با بی‌پروایی مقابله ستایش‌برانگیز سپاه قدس را مصداق نقض دانسته‌اید؟»