گروه دیپلماسی: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در نشست وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی خزر (ایران، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان) روز سه‌شنبه به «آستانه» پایتخت قزاقستان سفر کرده ‌است، روز گذشته در سخنانی خطاب به وزرای خارجه آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و روسیه گفت: «دیدار دوباره همتایان خود در کشورهای هم کرانه دریای خزر را مغتنم می‌شمارم و برگزاری اجلاس وزرای امورخارجه کشورهای ساحلی را تبریک می‌گویم.»

ظریف طی سخنانی در اجلاس وزرای خارجه ۵ کشور ساحلی دریای خزر گفت: «رویدادهای گوناگون و گذر زمان چیزی از اهمیت دریای خزر کم نکرده است.» به گزارش خبرگزاری فارس، او با اشاره به مذاکرات فشرده و موثر وزرای خارجه و روسای جمهوری در آستراخان تاکید کرد هنوز در برخی مسائل تفاهم کامل صورت نگرفته است. وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر سند جامعی است که حقوق و تکالیف کشورهای ساحلی و اصول همکاری‌ها و فعالیت‌ها را ترسیم خواهد ساخت، افزود: «به همین دلیل این مذاکرات نیازمند دقت و ژرف‌نگری بسزایی است. فهم مشترکی که در مذاکرات مشاهده می‌شود ما را نسبت به نتیجه تفاهمات خوش‌بین‌تر ساخته است.» ظریف ادامه داد: «از آنجا که دریای خزر وضعیت ویژه و منحصربه‌فردی دارد رژیم حقوقی حاکم بر آن باید به‌گونه‌ای تدوین شود که با در نظر داشتن تغییرات ژئوپلیتیکی متضمن منافع تمامی کشورهای ساحلی باشد.»او به برخی عناصر بنیادین که باید سرلوحه فعالیت‌ها در تکوین رژیم حقوقی خزر باشد، از جمله صلح و امنیت، توسعه پایدار و تحدید حدود منصفانه مناطق دریایی نیز اشاره کرد.رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در این نشست ادامه داد: «تحدید حدود مناطق دریایی در این پهنه در زمره مهم‌ترین موضوعات مورد مذاکره کشورهای ساحلی است در این راستا باید وضعیت جغرافیایی خاص کشورها برای رسیدن به نتایج عادلانه برای طرف‌ها مورد توجه قرار گیرد.» ظریف با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر در پرتو اراده سیاسی رهبران، شاهد گسترش همه جانبه مناسبات در کلیه سطوح هستیم که مبنایی برای گشودن افق‌های جدید است، گفت: «جمهوری اسلامی ایران برای نیل به این اهداف، حامی تاسیس یک نهاد دائمی منطقه‌ای است که ترکیب، شرح وظایف و اختیارات آن از طریق همفکری با کشورهای ساحلی تعیین خواهد شد. تاسیس این نهاد به معنای نگاه کلان و جامع به مسائل خزر و ابعاد مختلف آن خواهد بود.»همچنین وزیر امور خارجه ایران در حاشیه این نشست با برخی همتایان دیدار و درباره مناسبات دوجانبه به گفت‌وگو پرداخت که از جمله می‌توان به دیدار او با یرلان ادریس‌اف، همتای قزاقستانی و کریم ماسیم اف، نخست‌وزیر این کشور اشاره کرد. طرفین در این دیدارها به مذاکره درخصوص گسترش مناسبات دوجانبه و رایزنی درخصوص مسائل منطقه پرداختند.

دیدار روسای جمهور ایران، روسیه و آذربایجان

از سوی دیگر ابراهیم رحیم پور،‌ معاون وزیر امور خارجه ایران از دیدار روسای جمهور ایران، روسیه و آذربایجان در تاریخ ۱۸ مرداد در باکو خبر داد. او به خبرگزاری تاس گفته است: «این دیدار قطعا صورت می‌گیرد. انتظار می‌رود که این دیدار روز ۸ آگوست (۱۸ مرداد) انجام شود.» روز سه‌شنبه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم برگزاری این نشست را تایید کرده و گفته بود روسای جمهور سه کشور به زودی دیدار می‌کنند. هدف از این نشست‌ها توسعه مناسبات اقتصادی و بررسی وضعیت دریای خزر اعلام شده است.

7 موضوع اختلافی

همزمان معاون آسیا اقیانوسیه وزیر خارجه ایران، موضوعات اختلافی در مذاکرات مرتبط با رژیم حقوقی دریای خزر را ۷ مورد اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، رحیم پور با تاکید بر اینکه برای خزر باید رژیم قانونی جدیدی وضع شود، اضافه کرد: «در دو روز گذشته روی متن کار کردیم و هنوز هفت موضوع باقی مانده و حل نشده است و مسائل دیگری هم هست که مانع فنی دارد نه موانع اساسی.» معاون وزیر خارجه همچنین گفت: «گاهی تصور می‌شود ایران یکسو و چهار کشور همسایه خزر طرف مقابل ما هستند؛ درحالی که اصلا این طور نیست و پنج کشور خواسته‌های متفاوتی دارند.»