3 حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند

گروه خبر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی پارلمان، سه عضو حقوقدان شورای نگهبان را انتخاب کردند. مجلسی‌ها با ۲۰۳ رای موافق به عباسعلی کدخدایی، ۱۷۸ رای موافق به محمدرضا علیزاده و ۱۴۲ رای موافق به سیدفضل‌الله موسوی، این سه نامزد حقوقدان شورای نگهبان را به این شورا فرستادند. آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه ۱۴ تیرماه در نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی علاوه‌بر این سه نفر، احمد بیگی حبیب‌آبادی و محمدهادی صادقی را به‌عنوان نامزد برای جایگاه حقوقدان شورای نگهبان به مجلس معرفی کرده بود.

فراکسیون ولایت صبح دیروز در جلسه‌ای عباسعلی کدخدایی، سیدفضل‌الله موسوی و محمدهادی صادقی را به‌عنوان گزینه‌هایش برای حضور در شورای نگهبان معرفی کرد. فراکسیون امید نیز چند روز پیش با برگزاری جلسه‌ای با حقوقدانان شورای نگهبان محمدرضا علیزاده، احمد بیگی و محمدهادی صادقی را به‌عنوان گزینه‌های خود معرفی کرده بود.با این همه انتخاب دیروز مجلسی‌ها نشان می‌دهد نمایندگان دو نامزد مورد تایید فراکسیون اصولگرایان ولایت یعنی عباسعلی کدخدایی، سید فضل‌الله موسوی و یک نامزد مورد تایید فراکسیون اصلاح‌طلبان امید یعنی محمدرضا علیزاده را به‌عنوان حقوقدان به شورای نگهبان روانه کردند. آنچه در این میان جالب توجه به نظر می‌رسد، انتخاب عباسعلی کدخدایی است؛ او در مجلس نهم که غالب نمایندگان آن را اصولگرایان تشکیل می‌دادند، با داشتن سابقه دو دوره حضور در شورای نگهبان، در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۹۲ و در رقابت با نامزدهایی چون محسن اسماعیلی، سام سوادکوهی و نجات‌الله ابراهیمیان، با اختلاف یک رأی، از ورود به شورای نگهبان بازماند. با این حال دیروز توانست رای موافق ۲۰۳ نماینده مجلس دهم را کسب کند؛ مجلسی که از نظر جریان‌های سیاسی حاضر در آن، نسبت به مجلس نهم تعدیل شده و نمایندگان اصلاح‌طلب آن حدود ۱۰۳ نفر هستند.

توصیه لاریجانی به منتخبان حقوقدان

با این همه پس از اعلام نتایج انتخابات حقوقدانان شورای نگهبان در پارلمان، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به اعضای جدید شورای نگهبان توصیه کرد طرح‌ها و لوایح مجلس را به صورت دقیق با شرع و قانون اساسی انطباق دهند. لاریجانی همچنین به منتخبان توصیه کرد که در مساله انتخابات هم مشی قانون را رعایت کنند؛ زیرا جایگاه شورای نگهبان همین است.عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان نیز با اشاره به مهم‌ترین اولویت کاری شورا در دوره جدید، از نظام انتخاباتی موجود انتقاد کرد و با حداقلی خواندن آن تاکید کرد: «نظام انتخاباتی موجود کارآمدی خود را از دست داده و باید نظام جامع انتخاباتی تدوین شود.» او با بیان اینکه نسبت به موضوع نظام انتخاباتی کشور باید اقدامات موثری صورت گیرد، گفت: «با توجه به اینکه سیاست‌های کلی نظام انتخاباتی کشور از سوی رهبر معظم انقلاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده، امیدوارم این گام برداشته شود». سید فضل‌الله موسوی دیگر منتخب جایگاه حقوقدان شورای نگهبان نیز به در اظهارات خود در صحن مجلس به قانون انتخابات اشاره و تاکید کرد: «برخی سوء‌تفاهمات و نارضایتی‌ها به‌خاطر قوانین مربوط به انتخابات است که با اصلاح این قوانین[این سوء تفاهم‌ها]از بین می‌رود.» موسوی با تاکید بر لزوم اصلاح قوانین انتخاباتی گفت: «برخی مشکلات و ناراحتی‌ها در خصوص تشخیص صلاحیت‌ها با تدوین مقررات و ضوابط لازم توسط مجلس و شورای نگهبان حل خواهد شد.»