تمجید از نقش ایران در مقابله با داعش عکس: CNN

گروه دیپلماسی: در شرایطی که انفجارهای تروریستی به فرودگاه استانبول رسیده و منجر به کشته و زخمی شدن صدها نفر شده است، وزیر امورخارجه آمریکا می‌گوید حضور ایران در عراق برای تلاش‌های واشنگتن درخصوص مقابله با داعش مفید بوده است. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران بارها هشدار داده که دود حمایت‌ها ازگروه‌های تروریستی روزی به چشم حامیان آنها خواهد رفت.

به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه نقش ایران در عراق را برای تلاش‌های آمریکا در زمینه از بین بردن تهدید داعش، با توجه به اینکه دشمن مشترک محسوب می‌شود، مفید توصیف کرد. کری که در جشنواره ایده‌های آسپن صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حضور ایران در عراق مفید یا مضر است، گفت: «همه می‌دانند که ما با ایران چالش داریم و برای حل این چالش‌ها تلاش می‌کنیم، اما باید بگویم که ایران به‌طور مشخص مفید بوده است و آنها آشکارا روی مقابله با داعش تمرکز کرده‌اند؛ بنابراین ما منافع مشترکی داریم.» این دیپلمات ارشد آمریکایی تاکید کرد که او و همتایان ایرانی‌اش، اکنون راحت‌تر می‌توانند بحران‌های جهانی را حل کنند و به‌طور مستقیم ارتباط داشته باشند.

همزمان، برت‌مک‌گورک نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف موسوم به مبارزه با داعش نیز روز سه‌شنبه گفت که شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران بسیار مفید بوده‌اند. او افزود: «ما تصور می‌کنیم که اکثر این نیروهای مردمی بسیج شده، تحت کنترل دولت عراق فعالیت می‌کنند، اما حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد آنها نیز واقعا تحت کنترل دولت بغداد نیستند. این گروه‌ها یک مشکل اساسی به‌شمار می‌روند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، مک گورک در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ضمن تکرار ادعاهای پیشین گفت: از زمان اعلام توافق بین‌المللی هسته‌ای با ایران در ژوئیه سال گذشته هیچ تغییر قابل‌توجهی در رفتار ایران در سوریه مشاهده نشده است. او افزود: من هیچ تغییر قابل‌توجهی در رفتار ایران مشاهده نکرده‌ام. آنها عمدتا برای تقویت اسد (رئیس‌جمهوری‌سوریه) تلاش می‌کنند. مناقشه میان گروه‌های مسلح تحت حمایت آمریکا و دولت سوریه که ایران و روسیه از آن پشتیبانی می‌کنند، جنگ علیه داعش را در شرایط بحران کنونی انسانی پیچیده کرده است.

جان کری در ادامه اظهاراتش ضمن دفاع از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای تهران گفت: «این توافق یک پیروزی است که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود.» وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا واشنگتن اجازه فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران را داده است، مدعی شد: «دولت اوباما تلاش می‌کند تا سوزنی را نخ کند که به نخ کشیدن آن بسیار هم مشکل است، ۶۰ درصد جمعیت ایران را افراد زیر ۳۰سال تشکیل می‌دهند و دولت اوباما، ایران را کشور آنها می‌داند و می‌خواهد که زمینه را برای روابطی خوب در آینده فراهم کند.»

کری ادامه داد: «اگر مسائل سیاسی خارجی به خطوط ساده سیاه و سفید تقسیم‌بندی شوند، اغلب اشتباه است. در شرایطی که ایرباس اجازه فروش هواپیما به ایران را دارد، ممانعت از رقابت بوئینگ در این بازار به کارگران آمریکایی آسیب خواهد زد، در حالی‌که فرقی هم ایجاد نمی‌کند که ایران چه هواپیمایی می‌خرد.»

محکومیت انفجارهای استانبول

همزمان، سخنگوی وزارت امور خارجه انفجارهای سه‌شنبه شب فرودگاه استانبول را که منجر به کشته و زخمی شدن جمعی از مردم بی‌گناه شد، محکوم کرد. به گزارش مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امورخارجه، بهرام قاسمی ضمن محکوم کردن این اقدامات تروریستی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران این جنایت غیرانسانی را که منجر به کشته و مجروح شدن تعداد کثیری از انسان‌های بیگناه شد را به دولت و ملت دوست و برادر ترکیه تسلیت گفته و با خانواده‌های داغدار ابراز همدردی می‌کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین برای مجروحان این حادثه بهبودی عاجل و برای درگذشتگان مغفرت الهی طلب کرد. قاسمی خاطرنشان کرد: افراط‌گرایی و تروریسم مرز نمی‌شناسد و همان‌طور که وزیر محترم امور خارجه اظهار داشتند، لازم است اراده جمعی و جهانی برای مبارزه با این پدیده شوم شکل بگیرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی بار دیگر بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت همکاری با کشورهای منطقه برای ریشه کنی این پدیده خطرناک تاکید کرد. در پی این حادثه مقامات سیاسی کشورهای مختلف این حادثه تروریستی را محکوم کرده و با جان‌باختگان این حادثه ابراز همدردی کردند. محمدجواد ظریف نیز در واکنش به حملات فرودگاه آتاتورک استانبول در صفحه توئیتر خود نوشت: «بار دیگر چهره زشت ترور در فرودگاه کشور دوست و همسایه ما سر برآورد. خشونت افراط‌گرایانه تهدیدی جهانی است و ما باید با هم با آن مقابله کنیم.» همچنین سفارت و سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در پیام تسلیتی ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت ترکیه و خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی بر ضرورت رویارویی با تروریسم تاکید کردند.

یک ایرانی کشته و پنج نفر مجروح شده‌اند

همچنین، معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه گفت: طبق آخرین اطلاعات اعلام شده از سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول در حادثه تروریستی استانبول تاکنون یک نفر ایرانی کشته شده است. به گزارش «ایرنا» حسن قشقاوی افزود: براساس آخرین اطلاعاتی که به ما ارسال شده ۵ نفر ایرانی نیز مجروح هستند که وضعیت یک نفر از آنها وخیم است.

او اظهار کرد: این اطلاعات و آماری است که تاکنون به‌دست ما رسیده و امیدواریم تعداد مجروحان و کشته‌شدگان ایرانی در این حادثه افزایش نیابد. قشقاوی ادامه داد: آخرین اطلاعات در این زمینه را به محض دریافت به اطلاع مردم خواهیم رساند. در حملات تروریستی به فرودگاه آتاتورک استانبول حدود ۳۶ تن کشته و ۱۵۰ نفر نیز زخمی شدند که به گزارش رسانه‌های سعودی، هفت تبعه عربستانی نیز در میان آنها هستند.

واکنش ابوطالبی به حادثه استانبول

از سوی دیگر، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری در واکنش به حادثه تروریستی استانبول نوشت: «حمله به فرودگاه استانبول یعنی کشتن بی‌گناهان در ماه ضیافت‌الله. یعنی شقاوت، قساوت و دنائت؛ یعنی تروریسم کور برای ترویج خشونت.» به گزارش خبرگزاری فارس، حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در واکنش به حادثه تروریستی فرودگاه استانبول نوشت: «غم کشته‌شدن بی‌گناهان بر دل و جان همه ما سنگینی می‌کند و این یعنی همدردی با مردم صمیمی و دوست‌ داشتنی ترکیه و خانواده‌های آسیب‌دیدگان.» ابوطالبی همچنین تصریح کرد: بودن در کنار آن کشور (ترکیه) در مبارزه با تروریسم یعنی اخوت و برادری اسلامی.

هشدارهای ایران

در ادامه واکنش‌های داخلی به حادثه تروریستی فرودگاه آتاتورک استانبول، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه ترکیه باید سیاست‌های غلط خود در حمایت از داعش و گروه‌های تروریستی را اصلاح کند، گفت: ایران بارها به مقامات ترکیه هشدار داده بود تقویت تروریسم به ضرر همه کشورهاست و به زودی دود حمایت از داعش به چشم خودتان می‌رود.

سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با «ایسنا» با محکوم کردن این حادثه گفت: «یادم است در دیدار با داوود اغلو وزیرخارجه وقت و نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ترکیه نیز متذکر شدیم که اگر داعش تقویت شود ناامنی برای ترکیه، همسایگان و سایر کشورها به دنبال خواهد داشت.» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به‌رغم این هشدارها ترکیه بر طبل سیاست‌های غلط خود مبنی بر حمایت از داعش کوبید، سرمست و بدون توجه به عواقب آن جلو رفت، به تذکرات توجه نکرد و متاسفانه امروز تاوان همان سیاست‌های غلط را می‌دهد.