هیچ خطری بانک‌ها را تهدید نمی‌کند

گروه دیپلماسی: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که برای انجام سفری دو روزه و در سومین دور سفر به اروپا عصر سه شنبه وارد پاریس پایتخت فرانسه شد، عصر روز گذشته به دیدار فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری این کشور در کاخ الیزه رفت و با او گفت‌وگو کرد. او همچنین روز گذشته در نشستی با اعضای کمیسیون سیاست خارجه، دفاعی و نیروهای مسلح فرانسه، نگرانی‌های بانکی برای همکاری با ایران را فضای روانی دوران تحریم توصیف کرد و گفت: «هیچ خطری بانک‌ها را برای این همکاری تهدید نمی‌کند.» به گزارش «ایرنا» ظریف با اشاره به چند گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تصریح کرده ایران همه تعهدات خود را انجام داده است، افزود: «اما متاسفانه هنوز فضای روانی دوران تحریم که بانک‌ها را از ارتباط با ایران منع می‌کرد، در برخی بانک‌های اروپایی و بسیاری از بانک‌های فرانسه وجود دارد.» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد این فضا به نظر ما غیرواقعی است و هیچ خطری برای همکاری با ایران بانک‌ها را تهدید نمی‌کند.

ظریف افزود: اما از نظر ما جریمه نزدیک به ۹ میلیارد دلار«بی ان پی پاریبا» (بانک فرانسوی) توسط آمریکا غیرقانونی است و بنابراین این بانک برای بازگشت به بازار ایران نگرانی ندارد. او درخصوص نقش فرانسه در قبال تحریم‌های ایران نیز گفت: «فرانسه در گذشته نقش بسیار مهمی ایفا کرد برای اینکه اجازه نداد تحریم‌های فرامرزی آمریکا موفق شود.»

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به امکانات وسیع انسانی در تولید و صادرات به منطقه در ایران ادامه داد: «با توجه به سابقه بسیار طولانی همکاری ایران و فرانسه در زمینه خودروسازی و سایر حوزه‌ها، زمینه‌های همکاری بسیار زیاد است.» همچنین وزیر امور خارجه ایران روابط پارلمانی ایران و فرانسه را تقویت‌کننده شناخت مردم این دو کشور از یکدیگر دانست و گفت: «در همین راستا هفته آینده تهران میزبان رئیس مجلس ملی فرانسه خواهد بود.»

او با اشاره به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: «رئیس مجلس و روسای کمیسیون‌ها انتخاب شده‌اند. در آینده نزدیک هم اعضای کمیسیون‌های دوستی انتخاب خواهند شد و زمینه برای روابط نزدیک‌تر پارلمانی بین مجلس ایران و پارلمان فرانسه فراهم خواهد شد.» ظریف با بیان اینکه انتخابات خوب پارلمانی را در دو ماه گذشته پشت‌سرگذاشتیم، گفت: «مردم ایران با مشارکت خیلی خوبی در این انتخابات رای دادند و این در حالی است که در ایران رای دادن اجباری نیست.»

به گفته وی، ۶۲ درصد حضور در انتخابات پارلمانی حضور قابل‌توجهی است و برخلاف تصورات مطرح شده، یک پارلمان متعادل انتخاب شده و همه گروه‌های سیاسی در ایران از نتیجه انتخابات خوشحالند و احساس می‌کنند پیروز شده‌اند.

مبارزه با تروریسم

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت: «برای این کار همکاری نیاز است. ما باید آمادگی پذیرش مشکلات و یافتن راه‌های مشترک را داشته باشیم و در این مسیر حرکت کنیم.» ظریف مبارزه با تروریسم را نیازمند تلاش جهانی دانست و گفت: «ما به‌عنوان قربانی تروریسم آمادگی هرگونه همکاری برای حل این مشکل جهانی را داریم.»

او افزود: «فجایع پاریس نشان داد که در دنیای کنونی هیچ مشکل محلی وجود ندارد و تمامی مسائل باید با گفت‌وگو بین کشورها حل شود. ما نیز آماده همکاری با فرانسه در زمینه مبارزه با تروریسم هستیم. تروریست‌‌ها، فرانسوی و انگلیسی را به زبان مادری خود صحبت می‌کنند.»

آمریکا به دنبال از بین بردن توافق نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی در سومین دور از تور اروپایی خود که روزهای پرکاری را پشت سر می‌گذارد. در نخستین برنامه روز دوم سفر به پاریس، با ژرار لارشه رئیس مجلس سنای فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایرنا» او پس از این دیدار در کمیسیون امور خارجه، دفاع و نیروهای مسلح سنای فرانسه به ریاست «ژان‌پیر رافارن» حضور یافت. محمدجواد ظریف با حضور در مجلس سنای فرانسه به سوالات اعضای کمیسیون روابط خارجی این کشور در مورد روابط دو کشور و مسائل منطقه‌ای پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری انتخاب، ظریف در این سخنان با اشاره به این موضوع که ایران توافق هسته‌ای را به‌طور کامل اجرا کرده است، افزود: «اما هنوز فضای روانی وجود دارد که بانک‌ها را از تجارت با ایران منع می‌کند.» به گفته ظریف، بانک‌های فرانسه برای معاملات با ایران مشکلی ندارند و آمریکا در حال حل مشکل روانی در مورد اجرای توافق هسته‌ای است. او با اشاره به سخنان دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درخصوص توافق هسته‌ای گفت: «آمریکا به دنبال از بین بردن توافق نیست و ما نیز بیکار نبودیم دو سال مذاکره کنیم. باید مشکلات باقی مانده و فضای روانی حل شود.» رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: «کسی توان پاره کردن توافق را ندارد.»

رفع تنگناهای خرید از ایرباس

به گزارش خبرگزاری فارس وزیر امور خارجه ایران در این نشست با اشاره به قرارداد خرید بوئینگ گفت: «ایران هم ۱۱۸ هواپیمای ایرباس و هم ۱۰۰ هواپیمای بوئینگ را می‌تواند بخرد و بدون شک خرید هواپیما از آمریکا، تنگناهای خرید از ایرباس را حتما رفع می‌کند.»

اهمیت روابط با کشورهای همسایه

همزمان وزیر امور خارجه ایران با اشاره به موضوعات منطقه‌ای و روابط با عربستان گفت: «ایران به دنبال روابط خوب با همه همسایگانش است. اولویت ما روابط خوب منطقه‌ای است و روابط ما با کشورهای منطقه، حتی از موضوع هسته‌ای هم مهم‌تر است.» ظریف در ادامه نشست با اعضای کمیسیون سیاست خارجه، دفاعی و نیروهای مسلح فرانسه با تاکید بر اینکه از ابتدا معتقد بودیم منطقه ما نیازمند چارچوب همکاری منطقه‌ای است، گفت: «برای همین پیشنهاد ایجاد یک مجمع گفت‌و‌گو در خلیج‌فارس را ارائه کردیم که شبیه آنچه شما به‌عنوان «پروسه هلسینکی» می‌شناسید است؛ یعنی کشور‌ها به یکسری اصول معتقد باشند مثل عدم مداخله و ... و اقداماتی را برای اطمینان‌سازی انجام دهند.»

برنامه‌های سفر

ظریف عصر سه‌شنبه در بدو ورود به فرودگاه بورژه پاریس مورد استقبال علی آهنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه قرار گرفت. نخستین برنامه سفر ظریف به فرانسه، نشست غیررسمی با نمایندگان رسانه‌ها و محققان فرانسوی در آکادمی دیپلماتیک بین‌الملل بود که عصر سه شنبه بدون حضور خبرنگاران ایرانی انجام گرفت. همچنین سفیر ایران در فرانسه از دیدار ظریف با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه طی این سفر خبر داد و گفت: «سفر ظریف در واقع در پاسخ به سفر پیشین وزارت خارجه فرانسه در تابستان گذشته صورت گرفته که متعاقب آن سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری به فرانسه صورت گرفت.»

دیدار با رئیس مجلس ملی فرانسه

همچنین ظریف روز گذشته با «بارتلون» رئیس مجلس ملی فرانسه در محل این مجلس دیدار کرد. سخنرانی در موسسه ملی کشورداری ENA، ملاقات با رئیس کمپانی ایرباس و دیدار با میشل سپن وزیر دارایی و حساب‌های عمومی فرانسه از دیگر برنامه‌های ظریف در پاریس بود.وزیر امور خارجه ایران شب گذشته تور اروپایی خود را با ترک فرانسه به سمت آمستردام ادامه داد.