ورود به آزادراه شمال از نوروز 96 عکس: ایرنا

گروه مسکن : معاون اول رئیس‌جمهور صبح دیروز در بازدید از پروژه ساخت آزادراه تهران - شمال، با بیان اینکه سهم این پروژه ۸ هزار میلیارد تومانی در بودجه سالانه کشور تنها در حد ۲۰ میلیارد تومان است که این میزان تخصیص مالی بیشتر به طنز شباهت دارد، اعلام کرد: توان بودجه‌ای کشور به مراتب کمتر از نیاز مالی ابرپروژه‌های عمرانی است؛ بنابراین برای اجرای پروژه‌های بزرگ چاره‌ای جز ابتکارات جدید مالی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه و نقدینگی‌های خرد وجود ندارد.

اسحاق جهانگیری روز دوشنبه پس از بازدید از طرح آزادراه تهران ـ شمال با اشاره به حضور هفت پیمانکار بزرگ داخلی در این طرح و کاسته شدن از سهم شرکت‌های خارجی گفت: آن چیزی که اجرای طرح‌های اینچنینی را به تعویق می‌اندازد محدودیت‌ها و مسائل مالی است. وی با تاکید براینکه نظام بانکی و مالی کشور باید خود را برای تامین مالی طرح‌های بزرگ تجهیز کند، گفت: سال گذشته وزارت نفت توانست ظرف یک ساعت ۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در بازارسرمایه بفروشد. چنین ظرفیت‌هایی در بازار سهام و جامعه وجود دارد که باید در کارهای تولیدی و زیربنایی کشور هزینه شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به پیشرفت فیزیکی مناسب آزادراه تهران ـ شمال گفت: باید شرایط را فراهم کنیم تا حتی خارجی‌های طرف قرارداد کشور نیز که به ایران می‌آیند از این پروژه بازدید کنند؛ زیرا چنین طرح‌هایی بیانگر توانمندی‌های ایران است و می‌تواند بستر را برای صدور خدمات فنی و مهندسی، اشتغالزایی و ارزآوری فراهم کند.

معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: نباید طرح آزادراه تهران ـ شمال به نماد ناکارآمدی جمهوری اسلامی مبدل شود، مردم امیدوارند که چنین طرح‌هایی خیلی زود تکمیل شوند و باید به‌عنوان طرحی اولویت‌دار در دستور کار قرار گیرد. جهانگیری گفت: خوشبختانه در دو سه سال اخیر اراده جدی میان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی شکل گرفته تا طرح آزادراه تهران ـ شمال در مدت زمانی معقول به اتمام برسد.

وی افزود: پیشرفت فیزیکی پروژه آزادراه تهران - شمال از ابتدای دولت یازدهم ۲۹ درصد بود که در حال حاضر به ۵۹ درصد رسیده است. معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار امیدواری کرد: قطعه یک این آزادراه که قرار است تا بهار سال آینده راه اندازی شود با پشتکار و تلاش بیشتر متولیان طرح تا پایان امسال خاتمه یابد و مردم بتوانند در عید نوروز از این مسیر استفاده کنند.

همچنین وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم تا با کاستن از سهم پیمانکاران خارجی بستر لازم برای حضور پیمانکاران داخلی را فراهم کنیم، افزود: سعی کرده‌ایم تا با به‌کارگیری جدیدترین امکانات و دستگاه‌های فنی ضمن افزایش طول عمر جاده بتوانیم جاذبه‌های طبیعی منطقه را حفظ کرده و با معماری نوین در همه بخش‌ها شرایطی فراهم کنیم که مسافران در هنگام عبور از این آزادراه بتوانند از چشم‌اندازهای طبیعی بیشتری استفاده کنند. عباس آخوندی با ابراز خرسندی از پایبندی دولت و بنیاد مستضعفان در عمل به تعهدات مالی گزارشی از اجرای قطعه‌های مختلف طرح آزادراه تهران ـ شمال ارائه کرد.

همچنین رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی با تاکید براینکه اراده مشترک میان مسوولان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان کلید پیشرفت طرح آزادراه تهران ـ شمال بوده است، گفت: در این پروژه همدلی میان مسوولان وجود دارد و تبلور کار و اراده و توان مهندسی ایرانی قابل مشاهده است. محمد سعیدی‌کیا با اشاره به سرعت در تصمیم‌گیری‌ها و رضایت پیمانکاران در اجرای طرح گفت: هدف مشترک ما این است که طرح با بهترین کیفیت در سریع‌ترین زمان به پایان برسد. به گزارش «دنیای اقتصاد» طول آزادراه تهران - شمال ۱۲۴ کیلومتر است که با کاستن ۶۷ کیلومتر از طول مسافت فعلی سفر از تهران به شهرهای شمالی، زمان سفر را کاهش می‌دهد.

منطقه یک آزادراه به طول ۳۲ کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی نزدیک ۵۹ درصد پس از بهره‌برداری معادل ۶۰ کیلومتر مسافت سفر از تهران به شهرهای شمالی کشور را کاهش می‌دهد. این در حالی است که براساس آخرین گزارش‌ها، سرعت کار در عملیات احداث قطعه یک آزاد راه، از ۱۷ صدم درصد در ماه، در گذشته به ۳ درصد در دولت یازدهم رسیده است که به معنای افزایش ۱۷ برابری سرعت کار در این قطعه است.همچنین قطعه دو این آزادراه به طول ۲۵ کیلومتر منجر به کاهش ۵ کیلومتری مسافت سفر از تهران به شمال کشور خواهد شد. عمده تونل‌ها و پل‌ها در این قطعه واقع شده است. هم‌اکنون عملیات احداث در قطعه دو آزاده راه تهران - شمال آغاز شده است.

همچنین، در قطعه ۳ آزادراه تهران - شمال، به طول ۴۶ کیلومتر، هم‌اکنون مذاکرات با یک شرکت کره‌ای برای انجام همزمان عملیات سرمایه‌گذاری، طراحی و اجرا، به ارزش یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار انجام شده و توافق‌های لازم در این زمینه به‌عمل آمده است. معاون اول رئیس‌جمهوری در حالی از انجام عملیات بهره‌برداری از آزادراه تهران - شمال خبر می‌دهد که براساس برنامه زمانبندی اعلام شده تا سال ۹۹ باید هر ۴ قطعه آزادراه تکمیل و افتتاح شود. این در حالی است که هم‌اکنون تردد تنها در قطعه ۴ آزادراه انجام می‌شود. علاوه‌بر افزایش سرعت عملیات احداث قطعه یک آزاد راه، به میزان ۱۷ برابر در دولت یازدهم، کنار گذاشتن تدریجی شرکت‌های چینی از طریق محدودسازی فعالیت آنها در آزادراه و جایگزینی آنها با پیمانکاران ایرانی و کره‌ای از دیگر اتفاقات عمرانی قابل‌توجه در این پروژه طی دو سال اخیر است.

ورود به آزادراه شمال از نوروز 96